صنایع دستی سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان در جنوب شرق کشور واقع شده است. این استان نیز دارای صنایع دستی بسیار جالب و زیبایی است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود.

صنایع دستی سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان در جنوب شرق کشور واقع شده است. این استان نیز دارای صنایع دستی بسیار جالب و زیبایی است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود.

سوزن دوزی

سوزن دوزی یکی از هنرهای زیبا و چشم نواز بانوان این سرزمین است. بانوان هنرمند بلوچی با استفاده از هنر دستان خود پارچه را به بهترین شکل ممکن تزیین می کنند و انواع طرح و نقش را بر روی پارچه های مختلف می دوزند. از محصولات به دست آمده توسط این هنر می توان به سجاده، سفره عقد، رومیزی، کوسن و…اشاره نمود.

سیاه دوزی

سیاه دوزی نیز یکی از زیرشاخه های سوزن دوزی است که در این شهر بسیار رواج دارد. در سیاه دوزی از نخ مشکی برای تزیین سر آستین، دور یقه و حاشیه لباس ها استفاده می کنند و ارزش و زیبایی لباسی ساده را دوچندان می نمایند.

پریوار دوزی

پریوار دوزی هم نوعی دوخت پارچه است که با استفاده از آن به تزیین حاشیه روسری می پردازند. به علاوه با استفاده از این هنر حاشیه لباس ها، سر آستین ها، دور یقه ها و… را تزیین می کنند.

خامه دوزی

سفید دوزی، خمک و خامک از دیگر نام های به کار رفته برای خامه دوزی می باشد. خامه دوزی نیز در گروه سوزن دوزی های این استان قرار می گیرد و دوخت آن توسط نخ ابریشم انجام خواهد شد. برای طرح های خامه دوزی از اشکال هندسی نیز کمک گرفته می شود.

سکه دوزی و آینه دوزی

آینه دوزی و سکه دوزی از هنرهای بسیار زیبای بانوان سیستان بلوچستانی است. بانوان این استان با دستان هنرمند خود پولک ها و آینه ها را بر روی انواع لباس مانند جلیقه، لباس های محلی و… می دوزند و آن را در جهیزیه فرزندان خود می گذراند و آن را برای فروش به بازار صنایع دستی ارائه می دهند. این هنر جلوه بسیار زیبایی دارد و توجه بسیاری از افراد را به سمت خود جلب کرده است.

حصیر بافی

از دیگر صنایع دستی نام آشنای این مرزو بوم می توان به حصیر بافی اشاره کرد. در این استان درخت نخل به وفور یافت شده و افراد از برگ این درخت برای بافت انواع محصولات حصیری مانند زیرانداز، سبد، زنبیل، کلاه، پرده و… استفاده خواهند کرد.

سفالگری

سفالگری از دیگر هنرهای رواج یافته در این استان بوده که از قدمت بسیار بالایی نیز برخوردار است. در شهر سوخته می توانید نمونه های بی نظیری از صنایع دستی سفالی را مشاهده کنید.

دودنی بافی

مردم سیستان بلوچستان از این هنر برای رفع چشم زخم استفاده می کنند. درواقع دیوار آویزهای کوچکی توسط دودنی بافی می ساختند و بر روی دیوار منزل می آویختند تا از چشم زخم در امان بمانند البته با گذشت زمان استفاده از این دیوار آویز کمرنگ شده است.

از دیگر صنایع دستی رایج سیستان و بلوچستان می توان به قالی بافی، گلیم بافی، چادربافی، پلاس بافی نمد بافی، خراطی، سفره بافی، ساخت زیورآلات و لنج سازی اشاره نمود.

https://asrinkala.com

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.