صنایع دستی شیراز – فارس

شیراز شهری بسیار زیبا و تاریخی است. صنایع دستی بسیار ارزشمند و فوق العاده ای در این شهر وجود دارد که بیشتر آن ها بومی بوده و مختص همین شهر می باشد.

صنایع دستی شیراز – صنایع دستی فارس

شیراز شهری بسیار زیبا و تاریخی است. صنایع دستی بسیار ارزشمند و فوق العاده ای در این شهر وجود دارد که بیشتر آن ها بومی بوده و مختص همین شهر می باشد. در ادامه برخی از صنایع دستی برجسته موجود در شهر شیراز را معرفی خواهیم نمود. با ما همراه باشید.

خاتم سازی

از صنایع دستی باکیفیت شیراز خاتم سازی است. هنر آراستن سطح اشیای چوبی توسط تکه مثلث های چوبی شبیه به موزاییک را خاتم سازی می گویند. هر چه این کار با طمانینه و حوصله بیشتری انجام گیرد، دقیق تر و منظم تر در خواهد آمد. خاتم کاری دقیق تر و منظم تر، مرغوب تر خواهد بود و ارزش بیشتری خواهد داشت. کیفیت مواد اولیه استفاده شده در خاتم سازی نیز از موارد تعیین کننده مرغوبیت و ارزش کار خواهد بود.

سفالگری

سفالگری در شهر شیراز از قدمت بسیار بالایی برخوردار است. در این شهر بسیاری از ظروف سفالی با استفاده از سفالگری تهیه می شود. از مواد اولیه استفاده شده برای سفالگری می توان به گل، مواد سوختنی و ماسه اشاره نمود. گل رس خاصیت چسبندگی و شکل پذیری دارد و به راحتی و با استفاده از چرخ سفالگری می توان آن را به شکل دلخواه در آورد.

برای این کار ابتدا گل رس، آب و ماسه را به خوبی با هم مخلوط می کنند و خمیر سفالگری را می سازند. سپس گل آماده شده را به اندازه ها و تکه های مورد نیاز تقسیم می کنند و آن را بر روی چرخ سفالگری قرار می دهند. با به حرکت در آمدن چرخ و حرکات دست، گل شکل می گیرد و ظرف مورد نظر ساخته می شود. امروزه اغلب از سفالگری ظروف تزیینی را می سازند. سپس آن را در معرض گرما قرار می دهند تا به خوبی خشک شود. همچنین از روش های متفاوتی برای تزیین و آراستن سطح ظرف سفالی استفاده می کنند.

شیشه گری

از دیگر صنایع دستی بسیار زیبا و ظریف شیراز ظروف تزیینی است، که با استفاده از شیشه گری ساخته می شود. شیشه جسمی شفاف و شکننده بوده و می توان آن را توسط حرارت های زیاد ذوب نمود. سپس آن را به وسیله قالب ها و ابزار مختلف به شکل دلخواه در آورد. برای این کار شیشه را به داخل کوره فرو می برند و پس از ذوب شدن توسط وسیله ای آن را از کوره در می آورند و با استفاده از روش های مختلف به آن شکل زیبایی می دهند. زیرخاکی هایی قدیمی که در شهر نیشابور، ساوه و شوش و… وجود دارد نشان دهنده قدمت بالای این هنر می باشد.

قلمزنی

اگر به شیراز سفر کرده باشید حتما نمونه کارهای قلمزنی موجود در آن  را مشاهده نموده اید. هنرمندان شیرازی با استفاده از قلم زنی ظروف مسی و برنجی را به زیبایی می آرایند و آثاری بسیار ارزشمند و دیدنی را به وجود می آورند.

معرق کاری

هنر معرق کاری از هنرهای اصیل مردم فارس به شمار می رود. این هنر از کنار هم قرار گرفتن قطعات چوبی به وجود می آید و در صندلی، میز، بوفه و کمد از آن استفاده خواهد شد.

نقره کاری

یکی از زیرشاخه های فلز کاری نقره کاری است. این هنر به ظرافت و دقت بسیار زیادی نیاز دارد و موجب زیباسازی انواع سطوح فلزی خواهد شد.

 منبت کاری

از دیگر هنرهای مردم استان فارس که در گروه صنایع دستی چوبی جای می گیرد می توان منبت کاری را نام برد. در منبت کاری ابتدا طرح مورد نظر را بر روی سطحی چوبی طراحی کرده و سپس با استفاده از ابزاری خاص روی آن را حکاکی و کنده کاری می کنند تا نقوش مورد نظر نمایان گردد.

قلم زنی

با استفاده از قلم زنی روی سطوح فلزی ( طلا، نقره، برنج، مس) را حکاکی می کنند. استان فارس مهد این هنر بوده و اگر در خیابان های این شهر راه بروید حتما صدای چکش هنرمندان این رشته را خواهید شنید.

 

نمد مالی

یکی از صنایع دستی با ارزش فارس نمد مالی است. هنرمندان این حرفه از دستگاه خاصی برای نمد مالی استفاده نمی کنند. آن ها الیاف و آب را با هم ترکیب کرده و با استفاده از ضربه زدن و لول کردن آن ها بافته های نمدی را به وجود می آورند.برای مساغرت از داراب به شیراز یا سایر شهرها برای خرید سوغات می توانید از طریق اتوبوس اقدام کنید.

از دیگر هنرهای برجسته مردم فارس می توان به آینه کاری و هنر مینیاتور اشاره نمود.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.