صنایع دستی شامل چه چیزهایی می شود؟

انواع صنایع دستی ایران :

اقتصاد ایران با معضلی مهم درگیر که آن تک محصولی بودن است. در چند دهه ی اخیر نفت تامین کننده اصلی بودجه های عمرانی و جاری ایران بوده است و این به عنوان آسیبی بزرگ برای جامعه ی ایران تلقی می شود. البته از نگاهی دیگر می توان به این موضوع به عنوان یک فرصت تاکید کرد. صادرات نفت و مواد خام چرخاننده اقتصاد ایران هستند اما آن چیزی که در صادرات بین المللی دارای اهمیت زیادی بوده این امر است که کشور های در حال توسعه کم کم در تلاش هستند تا صادرات مواد اولیه را کاسته و به صادرات محصولات تولیدی روی آورند.

ویژگی‌های عمومی صنایع دستی

سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) ویژگی‌های عمومی صنایع دستی را به شرح زیر بیان می‌کند:

بکارگیری ابزار ساده در ساخت آنها
عدم نیاز به دانش فنی پیچیده نسبت به سایر صنایع
ناهمانندی و عدم تشابه فرآورده‌های تولیدی با یکدیگر
ریشه گرفتن از فرهنگ، اعتقاد، باورها، آداب و رسوم منطقه
امکان تأمین بخش عمده‌ی مواد اولیه از منابع داخلی
قابلیت عرضه به بازاهای جهانی به عنوان یک محصول فرهنگی و هنری
کمک به توسعه‌ی صنعت گردشگری و نشر ارزش‌های فرهنگی
سرمایه‌گذاری کم و کاربری زیاد
بالا بودن ارزش افزوده‌ی تولید
قابلیت جنبه‌های کاربردی-تزئینی محصول
سهولت در ایجاد توسعه و جابه‌جایی مکان کارگاه (مراکز تولید)
سهولت در انتقال تجربیات و دانش فنی تولید

شاید بتوان جامع‌ترین تعریف ممکن برای صنایع دستی را ترکیبی از تعاریف بالا بدانیم. به طور کلی می‌توان گفت که هنرهای صناعی و یا صنایع دستی شاخه‌ای از هنرهای سنتی هر کشور است که یک یا چند و یا تمامی مراحل ساخت آن به وسیله‌ی دست صورت گرفته و مواد اولیه‌ی آن به صورت بومی تهیه می‌شود. به دلیل عدم استفاده از ماشین‌آلات سنگین صنعتی، هر کالای تولیدی در این حیطه با دیگری متفاوت بوده و حاصل تلاش دستان یک هنرمند با تولیدات دیگری یکسان نیست. صنایع دستی برخاسته از قدمت فرهنگی و هنری هر خطه و نمادی از آداب و رسوم، سنن، ارزش‌ها و سبک زندگی در آن منطقه است. برای تولید دست‌ساخته‌های صنایع دستی نیازی به تکنولوژی پیشرفته و دانش فنی کارشناسان خارجی نبوده و دانش تولید آن به صورت بومی و نسل به نسل منتقل می‌گردد. صنایع دستی به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص خود تبدیل به یک هنر-صنعت شده که با سرمایه‌گذاری اندک و سودآوری فراوان در بازارهای داخلی و خارجی همراه است.

اشتغال زا بودن :

تمامی افراد از هنر و صنعتی که در اختیار خود دارند می توانند درآمد زایی نمایند، در واقع باید بدانید هر فردی هنری دارد و از هنر درآمد خوبی به دست می آورد. اگر شما هنر تولید و طراحی صنایع دستی داشته باشید بدون شک کسب و کار موفقیت آمیزی خواهید داشت، البته که باید بدانید شما باید در نوع خود بی نظیر باشید تا مشتریان بیشتری به دست آورید. کشور ایران از آن دست کشورهایی می باشد که تاریخ بسیار طولانی دارد و به همین دلیل صنایعی که مربوط به تاریخ و فرهنگ این کشور می باشد را بسیار تولید و طراحی می کند. شما اگر حجم زیادی از این صنایع را تولید کنید می توانید آنها را صادر نمایید و از این طریق سرمایه کشور روز به روز افزایش پیدا می کند.

عدم نیاز به سرمایه گذاری های هنگفت :

شما امروزه هر شغلی را که بخواهید انتخاب کنید امکان دارد نیاز به سرمایه هنگفتی و زیادی داشته باشید. به عنوان مثال اگر شما می خواهید فروشگاه لباس باز کنید باید مبلغ زیادی را برای خرید البسه کنار بگذارید و همچنین باید کرایه مغازه و … را هم پرداخت کنید. ولی اگر شما شغل صنایع دستی را انتخاب کنید نیازی نیست هزینه زیادی برای خرید مواد اولیه پرداخت کنید و با کمترین هزینه می توانید درآمد خوبی به دست آورید. بنابراین باید بدانید یکی از دیگر ویژگی های تولید صنایعی که دست می باشد عدم نیاز به سرمایه گذاری زیاد است.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.