صنایع دستی سقز را بشناسید!+6 سوغات سقز

صنایع دستی سقز

صنایع دستی سقز

همانطور که می دانیم سقز واقع در شهرستان سقز و یکی از توابع استان کردستان می باشد. مردم این استان از لباس های بسیار زیبای محلی استفاده می کنند و بسیار مهمان نواز و خون گرم می باشند.

صنایع دستی سقز

همانطور که می دانیم سقز واقع در شهرستان سقز و یکی از توابع استان کردستان می باشد. مردم این استان از لباس های بسیار زیبای محلی استفاده می کنند و بسیار مهمان نواز و خون گرم می باشند. از سوغاتی های معروف سقز تخمه و شیرینی کنجدی آن می باشد. تخمه سقز طعم و شکل متفاوتی داشته و مختص همین شهر می باشد. همچنین شیرینی کنجدی آن بسیار خوشمزه و خوش عطر است.  صنایع دستی مربوط به این شهر بسیار مشهور است. اگر می خواهید با برخی از صنایع دستی جالب این شهر آشنا شوید در ادامه همراه ما باشید.

دف سوغات سنندج .... صنایع دستی سقز

گیوه کلاش

گیوه از پاپوش های سنتی و بسیار زیبای کردستان است. گیوه کلاش از صنایع دستی مردم کردنشین سقز است. با استفاده از گیوه می توان به سلامتی پاها و کمر کمک نمود و از بوی نامطبوع پاها جلوگیری کرد. مردم روستاها برای پیاده روی های طولانی و عبور از سنگلاخ ها از این کفش محکم و با کیفیت استفاده می کنند.

بیشتربخوانید: خرید گیوه کرمانشاه به صورت مستقیم!

فواید استفاده از گیوه بسیار زیاد است و این فواید مردم را به استفاده دوباره از این پاپوش ارزشمند تشویق و ترغیب کرده است. از صنایع دستی معروف سقز می توان به گیوه کلاش اشاره نمود.

بیشتربخوانید:سفر از سقر به تهران با اتوبوس

مردم این شهر در فصول گرم سال و یا به همراه لباس های محلی از این پاپوش زیبا و ارزشمند استفاده می کنند.

همچنین این پاپوش را به صورت کاملا دست دوز تهیه می کنند و به فروش می رسانند. گیوه کلاش از گیوه های اصیل مردم کردستان محسوب می شود و حتی دست دوم آن نیز قابل خرید و فروش است.

صنایع دستی چوبی

از دیگر صنایع دستی معروف شهر سقز می توان به صنایع دستی چوبی آن اشاره نمود. هنرمندان سقزی با استفاده از چوب، صنایع دستی بسیار زیبایی را خلق می کنند و از راه فروش آن به کسب درآمد خوبی می رسند. در واقع در سفر به این شهر می توان از صنایع دستی چوبی آن به عنوان سوغاتی برای عزیزان خود استفاده کرد.

بیشتربخوانید: کجا گیوه سنندج بخریم؟

سوغات و مواد غذایی با کیفیت

یکی از سوغات مهم سقز خوراک و غذاهای این شهر است، رب انار، گردو، بادام و… از بهترین تولیدات کشاورزی این شهر است که با آن می توان غذاهای مختلف مانند خورشت فسنجان، شامی کباب و… درست کرد.

لباس محلی

همانطور که گفته شد مردم این ناحیه به پوشیدن لباس های محلی بسیار علاقه مند می باشند. همچنین طراحی و دوخت این لباس های محلی را نیز انجام می دهند.

البته امروزه استفاده از این لباس بسیار کمتر مشاهده می شود. اما مردم سقز به طور حتم در مجالس و عروسی های خود از این لباس های محلی زیبا استفاده می کنند. برای دوخت لباس های محلی کردی از پارچه های بسیار گران قیمتی استفاده می شود.

بیشتربخوانید: سوغات سنندج را بیشتربشناسید!

به همین دلیل لباس های محلی کردی بر خلاف تصور بسیار گران قیمت هستند و به هیچ وجه هم قیمت لباس های مجلسی دیگر نمی باشند. اخیرا  گردشگران این لباس های محلی را به تن می کنند و به عنوان یادگاری با آن عکس می گیرند.

این شهر زیبا مهد صنایع دستی است که به آن اشاره شد. سالانه بسیاری از توریست ها و گردشگران از این شهر زیبا و قدیمی دیدن می کنند و از صنایع دستی آن بسیار استقبال می نمایند.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.