صنایع دستی مشهد

صنایع دستی مشهد

مشهد از شهرهای زیارتی ایران محسوب می شود. بسیاری از ایرانی ها برای زیارت به این شهر سفر می کنند و از صنایع دستی زیبای آن در بازارهای مختلف دیدن می کنند.

صنایع دستی مشهد

مشهد از شهرهای زیارتی ایران محسوب می شود. بسیاری از ایرانی ها برای زیارت به این شهر سفر می کنند و از صنایع دستی زیبای آن در بازارهای مختلف دیدن می کنند. اما برخی از صنایع دستی مشهد بسیار معروف و مرغوب است که ما در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود. با ما همراه باشید.

فرش

آوازه فرش مشهد در همه شهرها و حتی خارج از ایران پیچیده است. زیباترین و مرغوب ترین فرش های دستی در این شهر بافته می شود.

گلیم

از صنایع دستی قدیمی مشهد می توان به گلیم های آن اشاره نمود. طرح های استفاده شده در این گلیم ها اغلب از طبیعت الهام گرفته شده است. از نقوش حیوانی و طرح های شکیل هنری نیز بر روی این گلیم ها بافته خواهد شد. گلیم مشهد در دو نوع سوماک و سوزنی در بازارهای مشهد وجود دارد.

پوست دوزی

برای این کار هنرمندان مشهدی پوست گوسفند را با استفاده از ابزاری خاص تزیین می کنند. همچنین آن ها را رنگ آمیزی و سوزن دوزی می کنند. می توانید در مراکز خرید مشهد نمونه هایی از پوست های کار شده را مشاهده نمایید. با استفاده از پوست دوزی محصولاتی همچون کلاه، شال گردن، پاپوش، سجاده، پادری و…در مشهد تولید می شود.

فیروزه تراشی

خراسان مهد سنگ های قیمتی از جمله فیروزه است. مشهد یکی از برجسته ترین شهر های فیروزه تراشی می باشد. در سفر به مشهد و رفتن به بازارهای مختلف آن می توانید انواع زیورآلاتی که با سنگ فیروزه تزیین شده است را مشاهده نمایید. در این شهر می توانید انواع انگشتر، دستبند، گوشوار و گردنبند فیروزه اصل را با قیمتی مناسب تهیه کنید.

دیزی سنگی

دیزی سنگی و قابلمه های سنگی مشهد بسیار معروف می باشند. این قابلمه ها تک نفره، دو نفره و یا بزرگ تر ساخته می شوند. به قابلمه سنگی هرکاره نیز می گویند.

نمد بافی

نمد با استفاده از پشم گوسفند بافته خواهد شد و خواص درمانی بسیاری دارد. در مراکز خرید صنایع دستی مشهد می توانید انواع لباس، قالیچه و تشک های نمدی را مشاهده نمایید. نمد بافی کاری بسیار دشوار است و برای بافت آن زحمت و زمان بسیاری صرف خواهد شد.

ارغوان بافی

در طرقبه مشهد ارغوان بافی انجام خواهد شد. با استفاده از ارغوان بافی سبدهای بسیار زیبایی بافته می شود. این سبدها از چوب درختچه ای خودرو بافته شده و از استحکام بالایی برخوردار است. شما می توانید در مراکز خرید مشهد نمونه هایی از ارغوان بافی طرقبه را مشاهده نمایید.

سماورسازی

در این شهر زیبا می توانید انواع سماورهای ساخته شده که از نقش های سنتی بسیار زیبایی بر روی آن استفاده شده است دیدن نمایید.

آینه کاری

از دیگر صنایع دستی بسیار زیبا و ارزشمند مشهد می توان به آینه کاری آن اشاره نمود. جذابیت این هنر دستی را می توانید به محض ورود به حرم آقا امام رضا علیه السلام مشاهده نمایید. در حرم نمونه های بسیار زیبایی ازدیوارها و ستون های آینه کاری شده وجود دارد که جلال و شکوه حرم را چندین برابر نموده است.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.