صنایع دستی مازندران

صنایع دستی مازندران
مازندران یکی از شهرهای خوش آب و هوای ایران است که سالیانه گردشگران زیادی به این منطقه زیبا سفر می کنند.

صنایع دستی مازندران

مازندران یکی از شهرهای خوش آب و هوای ایران است که سالیانه گردشگران زیادی به این منطقه زیبا سفر می کنند. اما این استان به غیر از آب و هوا، کوه، جنگل و دریا از جاذبه های دیگری همچون صنایع دستی جذاب و ارزشمند برخوردار است. در ادامه مهمترین صنایع دستی این استان را ذکر خواهیم نمود.

سفالگری

سفالگری در اغلب استان های ایران انجام می شود. درواقع سفالگری جزو صنایع دستی مشترک بیشتر استان های کشور است. در مازندران نیز این هنر وجود داشته و ظروف سفالی زیبایی توسط سفالگری تولید می شود. از شهرهای مازندران که مهد سفالگری هستند می توان به بهشهر، قائم شهر و جویبار اشاره کرد.

نمد مالی

از صنایع دستی قدیمی مازندران می توان نمد مالی را نام برد. نمد مالی توسط فشار بر روی ترکیب آب و الیاف پشمی صورت می گیرد و بافتی در آن صورت نمی گیرد. با استفاده از این هنر انواع کلاه، کله، دوش نمد و زیر اندازهای نمدی تولید می شود. در روستای کجور که در جوار رامسر واقع شده است نمد مالی بسیار رواج دارد.

جاجیم بافی

روستای آلاشت که یکی از روستاهای سوادکوه محسوب می شود به عنوان شهر ملی جاجیم برگزیده شده است. در این روستا جاجیم ها را با استفاده از نخ های پنبه ای و پشم های رنگارنگ می بافند و از آن به عنوان زیرانداز، روکرسی و… استفاده می کنند.

چنته

چنته یکی از صنایع دستی بسیار قدیمی مازندران است. در قدیم داماد هدایای گرانبهای خود را در چنته که یک کیف دسته دار بود می گذاشت و برای عروس می برد. اصلاح چه در چنته داری نیز از همین رسم سنتی بر گرفته شده است. چوپان ها نیز برای حمل وسایل مورد نیاز خود از این کیف استفاده می کردند. چنته با دستگاهی به نام کرک چال بافته شده وبا استفاده از انواع مهره و گل های کاموایی تزیین می شود.  این نوع صنایع دستی در شهر سواد کوه به وفور یافت می شود.

پارچه بافی

این نوع از نساجی از قدیم الایام در استان مازندران وجود داشته است. در واقع مردم روستایی با ریسیدن نخ پارچه هایی را تولید می کردند و با استفاده از آن پارچه برای خود لباس می دوختند. از پارچه های تولید شده توسط این پارچه بافی سنتی می توان به شمد، باشلق، چوغا و الیجه را نام برد.

موج بافی

موج بافی در کجور مازندران بسیار رواج دارد. با استفاده از این هنر که مواد اولیه آن قابل دسترس و بسیار ارزان است انواع پتو، کرسی، رختخواب، پشتی و سجاده تولید می شود. این نوع صنایع دستی در اکثر شهرهای مازندران وجود دارد.

جوراب بافی

جوراب بافی از دیگر صنایع دستی زیبای این استان سرسبز کشورمان است. جوراب بافی به وسیله دست و یا با استفاده از دستگاه جوراب بافی تولید می شود. اما جوراب بافته شده توسط دست بانوان با سلیقه مازندرانی بسیار زیبا و ضخیم بوده و برای گرم نگه داشتن پا در فصل زمستان بسیار مناسب است.

جوراب بافی در روستاهای سوادکوه به خصوص آلاشت بسیار رایج است.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.