صنایع دستی لرستان را بشناسید!+5 صنعت دست لرستان

صنایع دستی لرستان را بشناسید!+5 صنعت دست لرستان

صنایع دستی لرستان

استان لرستان مردم ساده دل و بی ریایی دارد. مردم این استان بسیار هنرمند بوده و با استفاده از هنر دستان خود صنایع دستی ارزشمندی را متناسب با فرهنگ خود تولید می کنند. اکنون نمونه هایی از صنایع دستی برجسته این استان را ذکر می نماییم.

گیوه بافی

گیوه مردانه و زنانه یکی از بهترین صنایع دستی لرستان است، گیوه های ساخت مردم کوشا و توانمند لرستان از بافت و زیبایی منحصر به فردی برخوردار هستند و برای خرید سوغات مناسب هستند.

نمد مالی

در گذشته در این استان کارگاه های نمد مالی وجود داشت که در آن ها محصولات نمد مالی زیادی تولید می شد. جالب است بدانید در نمد مالی از هیچ نوع بافتی استفاده نمی شود. هنرمندان با استفاده از ترکیب آب و الیاف و کوبیدن و لول کردن آن ها محصولات نمدی بسیار زیادی را تولید می کنند و برای فروش به بازار ارائه می دهند. با استفاده از این هنر انواع کلاه، تن پوش نمدی، انواع زیر انداز و گردله تولید می شود.

حصیر بافی

حصیر بافی از قدیمی ترین هنرهای ایرانیان محسوب می شود. حصیربافی در زرقان فارس و بروجرد لرستان بسیار رواج دارد. حصیر بافان ابتدا ساقه نی را تمیز می کنند. سپس با استفاده از نی کوب ساقه ها را می کوبند و آن را صاف می کنند. بعد روی آن کمی آب میریزند تا نرم و انعطاف پذیر شود. سپس شروع به بافتن آن می کنند. حصیرها معمولا در ابعاد 8 در 4 بافته خواهند شد.

جاجیم

در لرستان جاجیم بافی یا گلیم دستباف نیز بسیار رواج دارد. جاجیم ها معمولا از پشم بافته می شوند. جاجیم بافان ابتدا نوارهایی باریک به عرض 30 تا 50 سانتی متر و طول 5 تا 8 متر می بافند. سپس نوارهای بافته شده را از پهلو به هم می دوزند و آن را به زیر اندازی به اندازه دلخواه تبدیل می کنند.

دار جاجیم افقی است و چله کشی آن بر روی زمین انجام می شود. در جاجیم های این استان نقوش توسط تارها شکل می گیرد.از برجسته ترین نقوش به کار رفته در جاجیم های این استان می توان به شونه، گلی، هچه، شیروز و دندون موشی اشاره نمود.

ماشته

در ماشته بافی از نخ پشم الوان استفاده می شود. از نقوش استفاده شده در ماشته می توان چهارخانه آو و دار، گل پتویی، خانه پنج زاری و هشت خانه را نام برد. مهمترین مصرف ماشته رختخواب پیچ است. اما در بین عشایر از ماشته به عنوان رو انداز، زیرانداز و روکرسی استفاده می شود. امروزه ماشته برای رومبلی، کیف زنانه، انواع پشتی، روی صندلی اتومبیل و… به کار می رود.

بیشتربخوانید: گیوه ملکی را بیشتربشناسید!

حرمی بافی

یکی از دست بافته های بسیار زیبای بروجرد حرمی است. این پارچه دارای تار و پود پشمی بوده و در ابعاد 1 متر در 70 سانتی متر بافته می شود. از مهمترین نقوش استفاده شده در حرمی بافی می توان به شانه ای، خطوط موازی و گل و پروانه اشاره نمود. حرمی بافی نسبت به ماشته از تراکم بیشتری برخوردار بوده و دارای تنوع رنگ بیشتری است. قرمزلاکی و سورمه ای از مهمترین رنگ های به کار رفته در این پارچه است. در گذشته از پارچه حرمی به عنوان بقچه و زیرانداز حمام استفاده می شده است.

از دیگر صنایع دستی لرستان می توان به قالیبافی اشاره نمود.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.