صنایع دستی کرمان را بشناسید!5صنعت دست مهم کرمان

صنایع دستی کرمان

صنایع دستی کرمان

کرمان دارای صنایع دستی معروفی است. صنایع دستی موجود در استان کرمان به دو دسته خانگی و کارگاهی تقسیم می شود. از صنایع دستی خانگی آن می توان به ترمه، شال و پته دوزی اشاره نمود.

از صنایع دستی کارگاهی آن نیز می توان جاجیم بافی، گلیم بافی و… را نام برد. اکنون قصد داریم به تشریح و بررسی صنایع دستی برجسته این استان بپردازیم.

پیشنهادخرید: بهترین گیوه مردانه و زنانه+قیمت مناسب

پته دوزی

یکی از رودوزی های سنتی و اصیل استان کرمان پته دوزی است. پته دوزی در بیشتر شهرستان های این استان رواج دارد. کرمان، سیرجان و رفسنجان از شهرهای به نام تولید کننده پته دوزی می باشند.

پیشنهاد: بلیط اتوبوس کرمان به تهران 

از طرح های زیبای پته دوزی می توان به سرو، ترنج و بوته اشاره نمود. برای پته دوزی ریسه های پشمی را بر روی شال پیاده سازی می کنند و طرح هایی بسیار زیبا و چشم نواز را به وجود می آورند.

طرح ها و نقوش زیبا و اصیل به کار رفته در پته دوزی کرمانی نشان دهنده فرهنگ و تمدن غنی این استان می باشد. الته بته جقه هم نزدیک این هنر است.

پیشنهادخرید:خرید گیوه ملکی به صورت آنلاین

قالی بافی

قالی کرمان بسیار معروف است و از کیفیت و زیبایی بی نظیری بهره می برد. اما در سالهای اخیر با توجه به مزایای فرش های ماشینی استفاده از این نوع قالی ها بسیار کاهش یافته است و مردم کمی از آن استقبال می کنند. ماده اولیه قالی بافی پشم است، که پشم دام های  بسیار مرغوبی در این استان یافت خواهد شد.

پشم های مرغوب موجب افزایش کیفیت قالی های کرمان شده اند. طرح و رنگ بسیار زیبایی در قالی های کرمان به کار رفته است که توجه بسیاری از خریداران را به سمت خود جلب کرده است. قالی های کرمان رنگ و طرحی ماندگار دارند و هر چه استفاده می شوند و به اصطلاح پا می خورند جلوه زیباتری پیدا می کنند و هیچ گاه کهنه نخواهند شد.

گلیم بافی

گلیم بافی در میان مردم عشایر و روستایی این استان بسیار رواج دارد. گلیم بافی شغلی فصلی و غیر دائم است و روستاییان بیشتر در فصول سرد که بیکار می شوند گلیم بافی را شروع می کنند.

البته بیشترین قالی های بافته شده توسط خود مردم عشایر و روستاییان مورد استفاده قرار می گیرد و در بین خودشان خرید و فروش خواهد شد. گلیم ها انواع مختلفی دارند. از انواع گلیم هایی که در استان کرمان بافته می شود می توان به گلیمچه مسند، پلاس و شیریکی پیچ اشاره نمود.

این گلیم ها از دور به شکل قالی دیده می شوند و جلوه بسیار زیبا و چشم گیری دارند. در گلیم های بافته شده توسط این استان بر خلاف گلیم هایی که در دیگر استان ها بافته می شود پود در بافت استفاده نمی شود. بلکه تارها نقش اصلی را در به وجود آوردن نقوش مختلف گلیم ها ایفا می کنند.

درواقع گلیم بافان با اتصال تارها به یکدیگر موجب استحکام نخ خامه شده و نقوش مورد نظر را به وجود می آورند. دارستان سیرجان تولید کننده این نوع گلیم نیز می باشد.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.