صنایع دستی کاشان

کاشان یکی از شهرهای زیبا و تاریخی ایران است، که از قدمتی زیاد برخوردار است. در این شهر انواع صنایع دستی ارزشمند و خاص وجود دارد که بسیاری از آن ها بومی بوده و تنها به این شهر اختصاص یافته است.

صنایع دستی کاشان

کاشان یکی از شهرهای زیبا و تاریخی ایران است، که از قدمتی زیاد برخوردار است. در این شهر انواع صنایع دستی ارزشمند و خاص وجود دارد که بسیاری از آن ها بومی بوده و تنها به این شهر اختصاص یافته است. در ادامه بخشی از صنایع دستی موجود در این شهر را ذکر خواهیم نمود.

فرش کاشان

از معروف ترین صنایع دستی کاشان می توان به فرش های آن اشاره نمود. بیشتر مردم کاشان به فرش بافی مشغول هستند و از این راه کسب در آمد می کنند. برای ایجاد طرح و نقش بر روی فرش های کاشان از درختان، حیوانات، اشکال هندسی، گل و برگ و… کمک می گیرند. نخ استفاده شده در فرش بافی کاشان با استفاده از ریشه رناس، پوست انار، پوست گردو و برگ درخت مو رنگ خواهد شد. فرش بافی در کاشان موروثی بوده و افراد متبهر آن را نسل به نسل و سینه به سینه به فرزندان خود آموزش می دهند. فرش کاشان در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

شعر بافی

جولائی از نام های دیگر این هنر است که یکی از صنایع دستی بی نظیر کاشان توسط آن تولید می شود. با استفاده از شعر بافی پارچه های بسیار نفیسی تولید شده و برای دوخت انواع لباس به بازار ارائه می شود. شعر ها می توانند به شکل ساده و یا میله ای بافته شوند . نوع متداول این پارچه شکلی ساده دارد و در رنگ های مشکی، بنفش، زرشکی، بادنجانی، سبزو… وجود دارد. شعر های ساده را برای دوخت لباس های زنانه استفاده می کنند. نوع میله ای آن نیز سیاه و سفید است و برای دوخت لباس های مردانه بیشتر از این نوع شعر استفاده خواهد شد.

مخمل بافی

با استفاده از مخمل بافی پارچه های بسیار زیبای پرزدار و ابریشمی به وجود می آید. زیباترین نوع مخمل بافی، مخمل بافی برجسته است که از آن برای جلد قرآن، دوخت لباس، جانماز و سجاده استفاده خواهد شد.

 زری بافی

به پارچه هایی که تارهای آن توسط ابریشم خالص و پودهای آن توسط گلابتون بافته شده باشد پارچه های زری بافی گفته می شود. نخ به کار رفته در این نوع پارچه طلایی رنگ بوده و جذابیت خاصی را در پارچه به وجود می آورد.

سفالگری

سفالگری نیز هنری نام آشنای ایرانی است، که در اکثر شهرهای ایران وجود دارد. کاشان نیز از این هنر بی نصیب نمانده است و ظروف بسیارزیبای سفالی در آن به وفور یافت خواهد شد.

گلیم بافی و جاجیم بافی

گلیم را از پشم  و بر روی دار می بافند. از گلیم ها به عنوان زیرانداز و فرش استفاده خواهد شد. جاجیم ها نیز زیراندازی زیبا هستند که دارای کرک نمی باشند و می توان آن ها را به شکل دو رو مورد استفاده قرار داد. کاشان منبع غنی از این دو صنایع دستی نیز می باشد.

از دیگر صنایع دستی این شهر تاریخی ایران می توان معرق کاری، کاشی کاری، گیوه نشجلی بافی و… را نام برد.

اسرین کالا

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.