صنایع دستی یزد

صنایع دستی یزد

استان یزد صنایع دستی بسیار زیبا و متنوعی دارد و هنرهای دستی آن از قدمتی چند هزار ساله برخوردار هستند.

صنایع دستی یزد

استان یزد صنایع دستی بسیار زیبا و متنوعی دارد و هنرهای دستی آن از قدمتی چند هزار ساله برخوردار هستند. در سفر به یزد و رفتن به بازارهای مختلف آن می توانید این صنایع دستی را مشاهده نمایید و به عنوان سوغاتی آن ها را برای عزیزان خود تهیه نمایید. اکنون به معرفی چند نمونه از صنایع دستی استان یزد می پردازیم تا شما را با این هنرهای دستی یزد بیشتر آشنا نماییم.

قالی دست باف

یکی از مهمترین صنایع دستی یزد قالی های دست بافت مرغوب آن می باشد. بیشتر قالی های دست بافت استان یزد به خارج از کشور صادر خواهد شد. هنرمندان یزدی برای بافت قالی از نقوش اصیل قالی یزدی استفاده می کنند. از نقوش اصیل استفاده شده در قالی های یزدی می توان به هراتی، کرمانی، گل و ماهی و سردار جنگل اشاره نمود.

زیلو

از دیگر صنایع دستی معروف یزد زیلو بافی است. مرکز اصلی زیلو بافی در یزد میبد می باشد. زیلوهای مرغوب و درجه یک در بازار یزد با نام نفتال شناخته می شوند. در گذشته زیلو بسیار مورد استفاده قرار می گرفته و بافته می شده است. اما امروزه به دلیل کاهش تقاضا کمتر بافته می شود.

دارایی بافی

نام دیگر دارایی بافی ایکات است. برای دارایی بافی از نخ ویسکوز و ابریشم طبیعی استفاده می کنند. دارایی نوعی پارچه است که رنگ های زنده و زیبایی دارد. این پارچه برای انواع روبالشی، لحاف، بقچه و…استفاده خواهد شد. جالب است بدانید در صورت در رفتن تار پارچه دارایی آن را با پودر عسل و پنبه سر جای خود می چسبانند. این پارچه در گذشته بسیار ارزشمند و گران بها بوده و تنها افرادی که وضع مالی خوبی داشتند می توانستند از آن تهیه نمایند.

ترمه بافی

ترمه از پارچه های مرغوب و سنتی بسیار زیباست. تارهای ترمه از ابریشم طبیعی و پودهای آن از پشم، نخ ابریشم، کرک و… می باشد.

ترمه در ابتدا کاملا دست دوز بافته می شده است. اما هم اکنون به صورت نیمه دستی بافته خواهد شد. از انواع متنوع ترمه می توان به شال رضایی، امیری، چارقدی، یزدی و… اشاره نمود. از طرح ها و نقوش معروف استفاده شده در این پارچه می توان گل شاه عباسی، بته جقه و شاخ گوزنی را نام برد.

چادر شب

بافت چادر شب در نواحی اردکان، زارچ و یزد بسیار رواج دارد. چادر شب پارچه ای چهارخانه بوده که هر خانه آن رنگی متفاوت دارد. چادر شب از پنبه و ابریشم بافته می شود.

زری بافی

به بافت پارچه هایی ظریف و ارزشمند که برای بافت تار آن از ابریشم خالص و برای بافت پود آن از ابریشم های رنگی و نخ گلابتون استفاده می شود زری بافی می گویند.

شمد بافی

شمد نوعی پارچه است، که برای بافت آن از ابریشم مصنوعی و نخ پنبه استفاده می کنند. از شمد در تابستان ها به عنوان رو انداز استفاده خواهند کرد.

از دیگر صنایع دستی زیبا و ارزشمند استان یزد می توان به سفال، گیوه بافی، کاشی سازی، قلم زنی، نمد مالی و… اشاره نمود.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.