صنایع دستی گیلان

صنایع دستی گیلان

گیلان یکی از استان های خوش آب و هوای کشورمان است. این استان همواره پذیرای مسافران بسیاری بوده و به خصوص در ایام نوروز به یکی از شلوغ ترین استان های ایران تبدیل خواهد شد.

صنایع دستی گیلان

گیلان یکی از استان های خوش آب و هوای کشورمان است. این استان همواره پذیرای مسافران بسیاری بوده و به خصوص در ایام نوروز به یکی از شلوغ ترین استان های ایران تبدیل خواهد شد. صنایع دستی موجود در شهرهای این استان نیز از دیگر دلایل ورود مسافران زیاد به این استان بوده است. آستانه اشرفیه یکی از شهرهای استان گیلان است که مابین رشت و لاهیجان قرار دارد و صنایع دستی بسیاری در این شهر ساخته می شود. البته در دیگر شهرهای موجود در این استان مانند ماسوله، انزلی، فومن و… صنایع دستی زیبایی وجود دارد.

در ادامه برخی از صنایع دستی استان گیلان را همراه با توضیحاتی ذکر خواهیم نمود. با ما همراه باشید.

حصیر بافی

یکی از صنایع دستی اصیل گیلان حصیر بافی می باشد. حصیر بافی بیشتر در شهرهای انزلی، غازیان و آبکنار رواج دارد. با استفاده از این هنر انواع سبد،زیرداغی، کلاه، آبکش، زیرانداز و… بافته خواهد شد.

بامبو بافی

بامبو بافی با استفاده از لوله های خیزران که در برخی از مناطق گیلان یافت می شود بافته می شود. چوب خیزرانی که با آن بامبو بافی صورت می گیرد، بسیار انعطاف و شکل پذیر است و به راحتی می توان توسط آن انواع دست بافته هایی مانند سبد و… را به وجود آورد.

رشتی دوزی

نوعی قلاب دوزی است، که با ظرافت و دقت خاصی بر روی پارچه دوخته می شود. این دوخت نوعی رو دوزی است که توسط آن انواع پارچه ها را به شکلی سنتی تزیین می کنند. این دوخت توسط قلاب مخصوصی صورت می گیرد و اغلب بر روی پارچه های ضخیم قابل پیاده سازی است.

سفالگری

یکی از هنرهای بسیار قدیمی استان گیلان سفالگری است که تقریبا در تمامی مناطق این استان وجود دارد. با استفاده از این هنر انواع ظروف سفالی مانند گلدان، کاسه، لیوان، قندان و… تولید شده و با قیمتی بسیار مناسب به فروش می رسد.

چموش دوزی

چموش نوعی کفش چرمی سنتی و بسیار زیباست. از متداول ترین انواع تولید شده این نوع پاپوش گیلانی می توان به چموش بند بلند آن اشاره نمود. این بند بلند پس از پوشیدن کفش به دور پاها پیچیده شده و گره زده خواهد شد. برای تزیین این نوع کفش از نخ هایی با رنگ های زرد و قرمز و سبز استفاده می شود.

چادر شب

چادر شب بافی از دیگر صنایع دستی استان گیلان بوده که در برخی از مناطق آن یافت می شود. این محصول در ابعاد 2 در 2 متر بافته شده و توسط دستگاهی به نام پاچال بافته می شود. در گذشته برای بافت پارچه های چادر شب از نخ های ابریشم خالص و طبیعی استفاده می شده است. اما امروزه از پشم و نخ مصنوعی برای بافت آن استفاده خواهد شد.

عروسک های کاموایی

عروسک های کاموایی بسیار زیبا و جالب از دست بافته های مردم شهر توریستی ماسوله است. مردم این شهر در دوران فراغت خود این عروسک ها را می بافند و در مسیرهای مختلف این شهر برای فروش به نمایش می گذارند.

از دیگر صنایع دستی موجود در استان گیلان می توان به مروار بافی، دست بافته های پشمی و شال بافی اشاره نمود.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.