صنایع دستی قزوین

صنایع دستی قزوین

قزوین از شهرهای قدیمی و زیبای کشور ایران است. در این منطقه از کشور صنایع دستی بسیار زیبایی یافت خواهد شد اکنون قصد داریم برخی از صنایع دستی این استان را خدمت شما ذکر نماییم.

صنایع دستی قزوین

قزوین از شهرهای قدیمی و زیبای کشور ایران است. در این منطقه از کشور صنایع دستی بسیار زیبایی یافت خواهد شد اکنون قصد داریم برخی از صنایع دستی این استان را خدمت شما ذکر نماییم.

فرش بافی

یکی از هنرهای دستی برجسته استان قزوین فرش بافی است. این هنر از قدمت بسیار بالایی در این منطقه برخوردار است. اما باید گفت که رفته رفته این هنر به فراموشی سپرده شده است و هم اکنون تنها نمونه هایی از فرش های قزوین در موزه ها یافت می شود.

گلیم بافی

از دیگر صنایع دستی قزوین می توان به گلیم های آن اشاره نمود. بافت گلیم در بسیاری از مناطق این استان مانند الموت، رودبار، ضیاآباد و ارداق و… رواج دارد.

جاجیم بافی

از دیگر هنرهای دستی روستاییان و عشایر می توان به جاجیم بافی اشاره نمود. در جای جای قزوین جاجیم به شکل سنتی بافته شده و به بازار صنایع دستی این استان ارائه می شود. عشایر و روستاییان در فصل سرما که بیکار می شوند کارگاههای جاجیم بافی خود را راه می اندازند و از این راه کسب در آمد می کنند.

پن بافی

پن درواقع پارچه ای نواری است، که برای تزیین لباس ها مورد استفاده قرار می گیرد. در گذشته از نخ های ابریشم اصل برای بافت پن استفاده می کردند اما امروزه از نخ های نایلونی نیز برای بافت پن ها استفاده می کنند. از نقوش استفاده شده بر روی پارچه های پن بافی شده می توان به  بیست و هشت پر، هشت چپر، چهل چپر، چشم بلبل و… اشاره نمود.

موج بافی

موج بافی نیز از دیگر صنایع دستی مردم قزوین است. استفاده از این هنر مانند دیگر صنایع دستی آن با گذشت زمان و استفاده از محصولات کارخانه ای کمتر و کمرنگ تر شده است. موج بافی نیز توسط دستگاهی بافته می شود. این دستگاه می تواند پارچه های ظریفی را تولید کند که از آن برای دوخت لباس استفاده می شود. همچنین قابلیت تولید پارچه های ضخیم را دارد که می توان از آن ها به عنوان زیر انداز، رو کرسی، روفرشی، جانماز و ملحفه استفاده نمود.

گلابتون دوزی

گلابتون دوزی نوعی سوزن دوزی بوده که در قدیم از آن برای تزیین جعبه لوازم آرایش عروس، جای مهر، جای شانه و… استفاده می کردند. البته در سوزن دوزی برای دوخت از نخ استفاده می شود و در این هنر از مفتول های نازک طلایی استفاده خواهد شد.

نم نم دوزی

در قزوین از کنارهم چیدن مهره های ریز و زیبایی، وسایلی مانند جای شانه، جای قیچی، کیسه پول، جای مهر، سرمه دان و… می سازند. به این هنر نم نم دوزی می گویند که در قزوین رواج دارد.

گیوه

قزوین و تاکستان دارای صنایع دستی ارزشمندی به نام گیوه هستند. البته ساختار این نوع گیوه با گیوه های مرسوم موجود در یزد و کرمانشاه کمی تفاوت دارد. کف گیوه های ساخته شده در قزوین و تاکستان از چرم و پلاستیک می باشد.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.