صنایع دستی قم

قم یکی از استان های زیارتی-سیاحتی محسوب می شود و به دلیل وجود حرم حضرت معصومه (س) پذیرای گردشگران زیادی می باشد. شاید پس از شنیدن شهر قم، شکل سوهان قم در ذهن شما تداعی شود.

صنایع دستی قم

قم یکی از استان های زیارتی-سیاحتی محسوب می شود و به دلیل وجود حرم حضرت معصومه (س) پذیرای گردشگران زیادی می باشد. شاید پس از شنیدن شهر قم، شکل سوهان قم در ذهن شما تداعی شود. اما این شهر زیبا دارای صنایع دستی دیگری نیز می باشد که نشان دهنده فرهنگ، ذوق و هنر مردم این شهر می باشد. در ادامه چند نمونه از صنایع برجسته شهر قم را همراه با توضیحاتی ذکر خواهیم نمود. با ما همراه باشید.

انگشتر سازی

معمولا شهرهای زیارتی در بازارهای خود بسیاری از زیورآلات به خصوص انگشترهای نگین دار را به فروش می رسانند. قم از دیگر استان هایی است که در زمینه انگشتر سازی دارای هنرمندان قهاری می باشد. هنرمندان قمی پایه های انگشتر را در شکل های متفاوتی مانند چنگه ای، دیواره دار، حفره ای، کانالی، سنگ فرشی، خوشه ای، تراز، مهره ای و.. می سازند و نگین مورد نظر را درون آن قرار می دهند.

یکی از دلایل رواج یافتن انگشتر سازی در این استان وجود معادن سنگ عقیق در آن است. هنرمندان با استفاده از این سنگ انگشترهای بسیار زیبایی را تولید کرده و به فروش می رسانند.

سفالگری

استان قم دارای خاک بسیار مناسبی برای سفالگری است. از این رو این هنر در قم رواج یافته است. هنرمندان سفالگر ابتدا ظروفی را با استفاده از گل خلق می کنند. سپس با استفاده از دیگر هنرها مانند کنده کاری، نقاشی و…سطح سفال را تزیین می نمایند.

کاشی کاری

از دیگر صنایع دستی برجسته قم می توان به کاشی کاری اشاره نمود. هنرمندان کاشی کار با استفاده از این هنر تصاویر بسیار زیبایی را بر روی دیوارها و… به وجود می آورند. در سفر به این شهر حتما نمونه هایی از کاشی کاری را مشاهده نموده اید.

منبت کاری

یکی از هنرهای مردم قم که در گروه صنایع دستی چوبی قرار دارد منبت کاری است. هنرمندان ابتدا نقوش مختلف مانند بوته وگل، اسلیمی، ختایی و… را بر روی چوب طراحی کرده و سپس آن طرح را با استفاده از ابزارهای مخصوص کنده کاری و حکاکی می کنند و آثار بسیار زیبا و خیره کننده ای را خلق می کنند.

خر مهره سازی

یکی از صنایع دستی مردم قم که تنها منحصر به همین استان است، خر مهره سازی است. در خر مهره سازی با استفاده از مهره های آبی رنگ اشکال مذهبی، هندسی، گل، حیوان و… را می سازند و آن را از گردن حیوانات و یا دیگر اشیا آویزان می کنند. این صنایع دستی برای جلوگیری از چشم زخم استفاده می شده است.

قالی بافی

قالی بافی از هنرهای اصیل ایرانیان است که در بیشتر استان های ایران رواج دارد. قم نیز از این قائده مستثنی نیست و یکی از تولید کنندگان به نام قالی نفیس ایرانی محسوب می شود. در قالی های بافته شده توسط مردم این استان از نقوشی مانند هندسی جوشقانی، درختی، بته ای، شاه عباسی، بته ای، لچک ترنج و…استفاده می شود.

از دیگر صنایع دستی معروف این استان می توان به معرق، مروار بافی و نقاشی سنتی اشاره نمود.

https://asrinkala.com

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.