صنایع دستی بوشهر

بوشهر خاک حاصلخیزی ندارد و کشاورزی در آن رونقی نخواهد داشت. همین امر موجب شده است که صنایع دستی بیشتری در این شهر تولید شود. در واقع بسیاری از مردم آن از راه تولید و فروش صنایع دستی امرار معاش خود را می گذرانند.

صنایع دستی بوشهر

بوشهر خاک حاصلخیزی ندارد و کشاورزی در آن رونقی نخواهد داشت. همین امر موجب شده است که صنایع دستی بیشتری در این شهر تولید شود. در واقع بسیاری از مردم آن از راه تولید و فروش صنایع دستی امرار معاش خود را می گذرانند. در ادامه به برخی از صنایع دستی این شهر زیبا اشاره خواهیم نمود.

گبه بافی

یکی از صنایع دستی برجسته بوشهریان گبه بافی است. مردم بوشهر با ذهن خلاق خود نقش هایی را از طبیعت الهام گرفته و بر روی گبه پیاده می کردند. از نقش های معروف استفاده شده بر روی گبه می توان به وسط چنگ، دو لوزی سماور، بغل خوسی، حیوانات، چنگ، کنگره ای، نقش چنا و حسین خانی اشاره کرد. تولید این محصول در روستاهایی از بوشهر همچون ده کنه، فاریاب، شول و سرمک بیشتر رواج دارد.

گلیم بافی

از دیگر دست بافته های معروف بوشهری ها پس از گبه می توان به گلیم اشاره نمود. در گلیم نیز از نقوش انتزاعی و هندسی کمک گرفته شده و از رنگ های بسیار شاد و زنده در آن استفاده می شود. نخ های به کار برده شده در گلیم را توسط روش های سنتی و گیاهی رنگرزی می کنند. از نقوش به کار رفته در این نوع قالی می توان حوض، آینه گل، تهرانی، چنگ، خراسانی، دانه بیگی را نام برد. از مناطق تولید کننده گلیم استان بوشهر نیز می توان حناشور،ممریز، سنا، اژدرخواب،طسوج، سرمک، درویشی و چاهگاه را نام برد.

عبا بافی

از دیگر تولیدات این استان می توان به عبا بافی اشاره نمود. عبا بافی از هنرهای بسیار قدیمی این استان محسوب می شود و قدمت آن به 500 سال قبل باز می گردد. این نوع عبا را با استفاده از پشم خالص شتر تهیه می کنند. به همین دلیل این محصول خود رنگ بوده و از لطافت خاصی بهره می برد. عبا بافی در مناطقی از بوشهر مانند بردخون، سعد آباد، بنار آزادگان، کردوان علیا و سفلی وجود دارد. 

لنج سازی

از دوران افشاریه تا به اکنون صنعت لنج سازی در این استان وجود داشته است. این لنج ها با استفاده از چوب های بسیار محکم و مقاومی مانند توت، چنار، کهور، ساج و سای ساخته خواهد شد. از این لنج ها می توان برای حمل و نقل بار و یا مسافر استفاده نمود. در این لنج ها موتورهای بنزینی و یا دیزلی به کار رفته است.

گرگور

یکی از صنایع دستی بسیار جالب این استان گرگور است. گرگور وسیله ای برای صید آبزیان می باشد. برای ساخت این تله از سیم فلزی گالوانیزه استفاده می شود. گرگور در مناطقی مانند بوشهر، گناوه، کنگان، دیر و دیلم تولید می شود.

حصیر بافی

همانطور که می دانیم درخت نخل در استان بوشهر به وفور یافت می شود. روستاییان از ساقه های درخت خرما برای حصیر بافی استفاده می کنند و درآمد خوبی از آن کسب می نمایند. مردم مناطق کنگان، دشتستان، گناوه و دشتی با استفاده از هنر حصیر بافی انواع کیف، باد بزن، کلاه، زنبیل و…را تولید کرده و به فروش می رسانند.

برای خرید صنایع دستی اینجا را کلیک کنید .

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.