صنایع دستی بندر ترکمن

صنایع دستی بندر ترکمن

یکی از قوم های پرجمعیت استان گلستان که بیش از نیمی از جمعیت مردم گلستان را تشکیل می دهند مردم ترکمن هستند. مردم بندر ترکمن دارای صنایع دستی بسیار چشم نواز و ارزشمندی هستند.

صنایع دستی بندر ترکمن

یکی از قوم های پرجمعیت استان گلستان که بیش از نیمی از جمعیت مردم گلستان را تشکیل می دهند مردم ترکمن هستند. مردم بندر ترکمن دارای صنایع دستی بسیار چشم نواز و ارزشمندی هستند. در ترکمن دوشنبه ها بازاری برپاست که به دوشنبه بازار معروف است. در این بازار خواهید توانست انواع و اقسام صنایع دستی را با قیمتی مناسب برای خود و عزیزان خود تهیه نمایید. بسیاری از مردم این شهر معاش خود را از طریق فروش همین محصولات و صنایع دستی می گذرانند. شهر آق قلا از دیگر توابع استان گلستان است که پنج شنبه ها در آن نیز بازاری وجود دارد که پر از صنایع دستی بسیار زیباست. در ادامه به مهمترین صنایع دستی بندر ترکمن اشاره خواهیم نمود.

قالی بافی

قالی های ترکمن به دلیل استفاده از نقش ها و طرح های متفاوت با دیگر قالی های بافته شده توسط استان های دیگر تفاوت زیادی دارند. نقوش استفاده شده در قالی های ترکمن بر گرفته از ذوق و فرهنگ ترکمنی می باشد.

سوزن دوزی

این هنر نوعی رودوزی است که برای تزیین مچ آستین و شلوار، یقه و… مورد استفاده قرار می گیرد. بانوان ترکمن با دستان هنرمند خود از نقوش بسیار زیبایی برای سوزن دوزی استفاده می کنند و لباسی ساده را به لباسی ارزشمند و چشم نواز تبدیل می کنند.

نمد مالی

از دیگر صنایع دستی معروف ترکمنی ها می توان به نمد مالی اشاره نمود. نمد مالی کار بسیار سخت و وقت گیری است. برای نمد مالی الیاف پشم را با آب ترکیب می کنند و با کوبیدن های محکم و متداوم، آن ها را به بافته ای نمدی تبدیل می کنند. در نمد مالی از هیچ نوع دوخت و بافتی استفاده نمی شود و تنها با کوبش الیاف محصولی نمدی را خلق می کنند. نمد مهمترین سوغات بندر ترکمن محسوب می شود. با استفاده از این هنر زیبا انواع زیرانداز، کلاه و… تهیه می شود.

زیور آلات

زنان و دختران ترکمن بسیار از زیور آلات برای خود و لباس های خود استفاده می کنند. درواقع با استفاده از فلز و مهره و سنگ های مختلف زیورآلات بسیار زیبایی را به وجود می آورند و از آن علاوه بر زیور آلات زینتی و سنتی برای تزیین لباس های خود استفاده می کنند.

ابریشم بافی

ابریشم بافی از صنایع دستی بسیار قدیمی و گرانبهای ترکمن است. قدمت این نوع صنایع دستی حتی به دوران صفویه نیز باز می گردد. مردم ترکمن کرم ابریشم را پرورش داده و با استفاده از آن نخ ابریشم تولید می کنند. با استفاده از نخ ابریشم انواع حوله، قالیچه، فرش و… را تولید می نمایند. یکی از مهمترین و معروف ترین لباس های ترکمنی روسری های ترکمنی است که از ابریشم بافی نیز در آن استفاده شده است و بسیار زیبا و جذاب است.

https://asrinkala.com

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.