صنایع دستی بیرجند

صنایع دستی بیرجند

همانطور که می دانیم بیرجند یکی از توابع استان خراسان جنوبی است. در این شهر صنایع دستی متنوعی وجود دارد که متناسب با ذوق و فرهنگ مردم آن می باشد. در ادامه به برخی از صنایع دستی موجود در این شهر اشاره خواهیم کرد.

صنایع دستی بیرجند

همانطور که می دانیم بیرجند یکی از توابع استان خراسان جنوبی است. در این شهر صنایع دستی متنوعی وجود دارد که متناسب با ذوق و فرهنگ مردم آن می باشد. در ادامه به برخی از صنایع دستی موجود در این شهر اشاره خواهیم کرد.

قالی بافی

یکی از صنایع دستی بی نظیر این سرزمین قالی بافی می باشد. در بیرجند در بافت قالی ازبافت ترکی فارسی استفاده می کنند. از نقش های به کار رفته در قالی های این شهر می توان بته جقه، کله اسبی، ریزه ماهی، کف ساده و لچک ترنج را نام برد. بسیاری از مردم بیرجند به این هنر مشغول هستند و درآمد خود را از این راه در می آورند.

پلاس بافی

پلاس نوعی زیرانداز است که با استفاده از مواد کاملا طبیعی بافته می شود. پلاس بافت ها به صورت نواری بافته می شود. یعنی از هر رنگ چند رج بافته می شود و در رج های بعدی از رنگ دیگری استفاده خواهد شد. با در کنار هم قرار گرفتن این رنگ ها بافتی بسیار زیبا و چشم نواز حاصل خواهد شد. البته رنگ پلاس از مشکی تا کرم روشن می باشد.

رودوزی

با استفاده از این هنر نقش هایی زیبا و سنتی را بر روی انواع پارچه به وجود می آورند و شکلی زیبا به آن می دهند. پارچه های رودوزی شده بیرجندی بسیار ارزشمند هستند و با استفاده از ذوق و هنر بانوان بیرجندی بافته خواهد شد. این هنر زینت بخش انواع رومیزی، روتختی و لباس می باشد.

حصیر بافی

یکی از صنایع دستی بسیار قدیمی بیرجند حصیر بافی است. هنرمندان حصیر باف این سرزمین با استفاده از ساقه درختان مختلف از جمله خرما انواع سبد، زنبیل و… را می بافند و در بازار صنایع دستی به فروش می رسانند. این محصولات از قیمت مناسبی برخوردار هستند و طرفداران خاص خود را دارند. در شهرهای دیگری مانند طبس و نهبندان این هنر رواج دارد.

صنایع دستی فلزی

در بیرجند می توان انواع صنایع دستی فلزی که با هنرهایی همچون چاقو سازی، اسلحه سازی، قفل سازی، علامت سازی، آهنگری، چلنگری و …ساخته می شود را پیدا نمود.

صنایع دستی چوبی

از رشته های بومی و اصیل این منطقه از کشور می توان به خراطی، ترکه بافی، اسپند بافی، معرق چوب، منبت چوب و دیگر صنایع دستی که در گروه صنایع دستی چوبی قرار می گیرد اشاره نمود.

پاپوش سنتی

در بازار صنایع دستی بیرجند می توانید انواع گیوه و پاپوش های سنتی را ببینید.

سفالگری

سفالگری از جمله هنرهایی است که در اکثر مناطق ایران انجام می شود. در بیرجند نیز هنرمندان زیادی به این کار مشغول هستند و از این راه کسب در آمد می کنند. از محصولات تولید شده توسط سفالگری در این شهر می توان به قلک، تنبک، گلدان، لیوان، کاسه، کوزه، تغار و قلیان اشاره کرد.

ترکه بافی

این هنر در این استان از قدمت بسیار بالایی برخوردار است. با استفاده از ترکه بافی انواع سبد و دیگر محصولات را به وجود می آورند. برای بافت از شاخه درختچه بادام کوهی و یا شاخه درخت بید استفاده می کنند.

اسرین

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.