صنایع دستی استان مرکزی

صنایع دستی بسیار زیبا و چشم نواز موجود در استان مرکزی ریشه در فرهنگ پربار و غنی مردم این استان دارد. برخی از صنایع دستی زیبا و با کیفیت این استان از شهرت جهانی برخوردار شده است.

صنایع دستی استان مرکزی

صنایع دستی بسیار زیبا و چشم نواز موجود در استان مرکزی ریشه در فرهنگ پربار و غنی مردم این استان دارد. برخی از صنایع دستی زیبا و با کیفیت این استان از شهرت جهانی برخوردار شده است. مردم این استان با دستان هنرمند خود آثاری ارزشمند را خلق می کنند و برای فروش به سایر بازارهای صنایع دستی ارائه می دهند. در این استان کارگاه های تولیدی بسیار زیادی وجود دارد که بیشتر آن ها به بافت و تولید انواع قالی، گلیم و جاجیم اختصاص یافته است. بیشتر هنرمندان این استان نیز شغل فرش بافی را برای خود انتخاب کرده اند. در ادامه به بررسی برخی از صنایع دستی برجسته این استان خواهیم پرداخت.

فرش دستباف

استان مرکزی دارای هنرمندان خوش ذوقی است که توانسته اند، فرش های دستبافت بسیار نفیسی را تولید کنند. فرش های دستباف استان مرکزی شهرت جهانی دارند و در خارج این قالی ها را با نام فرش ساروق می شناسند. از مهمترین نقوش استفاده شده در فرش های ساروق می توان به گل حنا، بته میر، مشک آباد، زیرخاکی، محرابی، گلدانی، مستوفی، ماهی درهم، بند ریحان و بازرجان اشاره نمود. بسیاری از فرش های بافته شده در این استان در موزه های سایر نقاط جهان قرار دارد.

گلیم

از دیگر صنایع دستی موجود در این استان می توان گلیم را نام برد. گلیم های شهر ساوه بسیار معروف هستند و از کیفیت بالایی برخوردارند. گلیم های گل برجسته این استان بسیار زیبا و چشم نواز هستند.

جاجیم

جاجیم بافی از دیگر رشته های صنایع دستی استان مرکزی است که به تدریج به دست فراموشی سپرده شده است. در گذشته جاجیم بافی در شهر خمین و شازند مرکزی بسیار رواج داشت. اما امروزه تنها چند کارگاه جاجیم بافی در خمین و اراک دایر می باشد.

گیوه

گیوه پاپوشی سبک، راحت و بادوام بوده و با استفاده از مواد اولیه طبیعی موجود در پیرامون افراد طراحی و تولید می شده است. گیوه دوزی از قدمت بالایی برخوردار است و تاریخچه و زمان شروع این هنر به طور واضح مشخص نیست. وفس و سنجان یکی از توابع استان مرکزی است که در آن گیوه دوزی رواج دارد.

مسگری

مسگری در تفرش و اراک انجام می گیرد. هنرمندان مسگر آثار خود را به شکل ساده و قلمزنی شده ارائه می دهند. درواقع شکل ساده آن را به شهرهای دیگر و آثار قلمزنی شده را به شهرها و کشورهای خارجی صادر می کنند.

سفالگری

سفالگری از جمله صنایع دستی ایرانی است که از سابقه دیرینه ای برخوردار می باشد. در استان مرکزی نیز این هنر به کار گرفته شده است. در سلطان آباد موجود در استان مرکزی سفال های بسیار زیبای لعاب صدفی، لاجوردی و… پدید آمده است. در ساوه، خورهه و فراهان نیز سفال های ارزشمندی از جمله سفال زرین فام تولید می شود.

از دیگر صنایع دستی موجود در این استان می توان به منبت کاری، معرق کاری، محرق کاری، گره چینی، صنایع فلزی، آینه کاری، گچ بری و… اشاره نمود.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.