صنایع دستی اصفهان

اصفهان یکی از شهرهای تاریخی و بسیار زیبای کشورمان است که به دلیل جاذبه های گردشگری زیاد نصف جهان نام گرفته است. این شهر مهد صنایع دستی بسیار ارزشمند است که در ادامه به برخی از مهمترین آن ها اشاره خواهیم نمود.

صنایع دستی اصفهان

اصفهان یکی از شهرهای تاریخی و بسیار زیبای کشورمان است که به دلیل جاذبه های گردشگری زیاد نصف جهان نام گرفته است. این شهر مهد صنایع دستی بسیار ارزشمند است که در ادامه به برخی از مهمترین آن ها اشاره خواهیم نمود.

مینا کاری

مینا کاری یکی از هنرهای قدیمی و سنتی مردم اصفهان است. برای مینا کاری ابتدا باید ظرف آن آماده شود. ظروف استفاده شده اغلب از جنس مس، نقره و طلا ساخته می شوند. اما امروزه برای صرفه جویی در هزینه بیشتر از فلز مس برای ساختن این ظروف استفاده می کنند. پس از ساختن ظروف نیز آن ها را توسط سولفوریک اسید رقیق پوشش می دهند تا سطح آن صاف و زیبا شود. در مراحل بعد ظروف را لعاب کاری کرده و در کوره قرار خواهند داد. سپس آن را با استفاده از قلم موهای ظریف و رنگ های مخصوص مینا کاری تزیین می کنند.

خاتم کاری

در خاتم کاری از اشکال مثلثی شکل استفاده کرده و آن ها را با نظم خاصی کنار هم قرار می دهند. از سطوح خاتم کاری شده برای رحل های قرآن، میز و صندلی ها و… استفاده می کنند.

منبت کاری

از صنایع دستی چوبی اصفهان می توان منبت کاری را نام برد. در منبت کاری ابتدا روی سطح چوب نقش مورد نظر را طراحی کرده و سپس آن را با استفاده از ابزار مخصوصی کنده کاری می کنند. هنرمندان برای منبت کاری بیشتر از چوب درخت گردو استفاده خواهند کرد.

قالی بافی

قالی بافی نیز یکی از هنرهای مثال زدنی این استان است. در قالی بافی اصفهان بیشتر از گره های فارسی استفاده می شود. همچنین در قالی های اصفهان از رنگ های طبیعی بسیار کم استفاده می شود. همچنین برای قالی های نفیس از رنگ های شیمیایی دندانه ای استفاده خواهد شد. از برجسته ترین طرح استفاده شده در قالی های اصیل اصفهان می توان به طرح شاه عباسی اشاره نمود.

گچ بری

اگر به این استان سفر کنید نمونه هایی از گچ بری های زیبایی را در بناهای تاریخی آن مشاهده خواهید نمود. گچ خاصیت چسبندگی و شکل پذیری بالایی دارد و در هنرهای تزیینی نیز بسیار به کار می رود.

ملیله سازی

برای ملیله سازی ابتدا شمش های نقره را به شکل مفتول در می آورند. سپس با استفاده از مفتول های باریک نقش های کوچکی را به وجود آورده و چند نمونه از نقش های کوچک را درون یک قالب قرار می دهند. در آخر نقوش ساخته شده را با نقره ای که از عیار پایین تری برخوردار است لحیم می کنند.

فیروزه کوبی

در این هنر ظروفی که با استفاده از فلز مس، ورشویی، نقره، برنز و… ساخته شده را با استفاده از فیروزه تزیین می کنند. فیروزه کوبی شامل سه مرحله زرگری، فیروزه کوبی و پرداخت گری است.

از دیگر صنایع دستی پر کاربرد اصفهان می توان قلمکاری سازی، نگارگری، سوزن دوزی، کاشی سازی، قلمزنی، نقره سازی، هنر مشبک و صحافی را نام برد.

admin
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.