صنایع دستی چهار محال و بختیاری

چهار محال و بختیاری یکی از مناطق زیبا و خوش آب و هوای ایران است. این استان دارای قشر کوچ نشین و عشایر است که با ذوق و سلیقه و دستان هنرمند خود صنایع دستی رنگارنگ و بسیار جذابی را تولید کرده اند.

صنایع دستی چهار محال و بختیاری

چهار محال و بختیاری یکی از مناطق زیبا و خوش آب و هوای ایران است. این استان دارای قشر کوچ نشین و عشایر است که با ذوق و سلیقه و دستان هنرمند خود صنایع دستی رنگارنگ و بسیار جذابی را تولید کرده اند. در ادامه قصد داریم شما را با انواع صنایع دستی موجود در این استان آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

قالی بافی

این استان تولید کننده انواع فرش های دستباف صادراتی می باشد. از قدیمی ترین و فعال ترین شهر تولید کننده قالی های دستباف در این استان می توان چالشتر شهر کرد را نام برد.

چوقا بافی

چوقا لباسی مردانه بوده که به شکل جلیقه و بدون آستین بافته می شود. برای بافت چوقا از پشم سفید طبیعی استفاده می شود. بانوان بختیاری ذوق هنری خود را به کار گرفته و با زحمت و حوصله زیاد این محصول زیبا را تولید می کنند. برای بافت چوقا از دارهای خوابیده استفاده می کنند. چوقا بافی بافتی شبیه به گلیم بافی دارد اما بافت آن از گلیم ظریف تر است. چوقا در تمامی فصول سال قابل استفاده می باشد.

نمد مالی

نمدمالی یکی از هنرهای برجسته و مهم مردم چهار محال و بختیاری است. در این استان با استفاده از نمد مالی محصولاتی مانند فرش نمدی، سجاده، تشک، کفش، کلاه جلیقه، کمربند و کفی کفش تولید می شود. نمد مالی به زحمت فراوانی نیاز دارد و نیازمند بازوی قوی مردانه است. در واقع در محصولات نمدی از هیچ بافتی استفاده نشده است، بلکه هنرمندان با استفاده از کوبش و ضربه زدن به الیاف  پشمی محصولات نمدی را پدید آورده اند.

خورجین بافی

خورجین بافی از دیگر هنرهای عشایر این سرزمین است. در بافت خورجین های بختیاری از هیچ گره ای استفاده نخواهد شد. عشایر بختیاری از خورجین برای نگهداری وسایل خود استفاده می کنند.

 گلیم و گبه بافی

گلیم و گبه از دیگر صنایع دستی مهم این استان است. بسیاری از مردم بختیاری به غیر از بافت قالی به بافت گلیم و گبه مشغول هستند. طرح و نقش زیبای گلیم ها و گبه های بافته شده توسط مردم این استان بسیار جذاب و دیدنی است.

نمکدان بافی

یکی از هنرهای جالب بختیاری ها نمکدان بافی است. در واقع آن ها این صنایع دستی را برای نگهداری نمک درشت و یا ساییده می بافند. برای بافت رویه نمکدان از بافت قالی و برای بافت زیره آن از بافت جاجیم استفاده می کنند.

سخن پایانی

در سفر به این استان حتما از صنایع دستی بسیار جالب و جذاب این استان دیدن کنید و نمونه هایی از آن ها را برای تزیین منزل خود خریداری نمایید. صنایع دستی چهارمحال و بختیاری در عین سادگی بسیار ارزشمند هستند و نشان دهنده ذوق هنری مردم این استان می باشند. اگر موقعیت سفر به این استان را نداشتید، می توانید از فروشگاههای آنلاین صنایع دستی، نمونه هایی از محصولات دست ساز مردم این استان را نیز برای خود سفارش دهید.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.