سفال لعاب دار ساسانی

سفال لعاب دار ساسانی

سفال لعاب دار ساسانی

سفال گری از هنرهای دیرینه ایرانیان است. ایرانیان با استفاده از این هنر انواع اجسام زیبای سفالی بسیار نفیسی را خلق کرده اند. این هنر تاریخی در نزد ایرانیان قدیمی بسیار ارزشمند بوده است.

سفال لعاب دار ساسانی

سفال گری از هنرهای دیرینه ایرانیان است. ایرانیان با استفاده از این هنر انواع اجسام زیبای سفالی بسیار نفیسی را خلق کرده اند. این هنر تاریخی در نزد ایرانیان قدیمی بسیار ارزشمند بوده است. سفال گری در دوران مادها، هخامنشی و ساسانی رواج داشته است. دوران ساسانی یکی از مهمترین دوران های تاریخی ایرانیان است. در ادامه قصد داریم سفالگری در دوران ساسانیان را مورد بررسی قرار دهیم و به تشریح وضعیت سفالگری در این دوران تاریخی بپردازیم.

انواع سفال ها

ساسانیان سفال گری و سفال سازی را به تبعیت از شیوهٔ سفال‌سازی اشکانیان انجام می دادند. اما در دوره ساسانی  نسبت به دوران قبل بسیار کمتر از سفال خاکستری استفاده می شده است. سفال هایی که در دوران ساسانی ساخته می شد نیز مانند دوران اشکانی به دو بخش لعاب دار و بی لعاب تقسیم می شده است.

معمولا سفال های بدون ‌لعاب را از گل های قرمز رنگ خشن تهیه می کردند. از جمله ظروف سفالی بدون لعاب ساخته شده در دوران ساسانی می توان به  کوزه، کاسه‌هایی در شکل های متفاوت، پیاله و خمره اشاره کرد. این ظروف لبه برگشته و بدنه ضخیمی داشتند و با استفاده از نقوش کنده، قالب زده و نقوش هندسی گیاهی و گاهی نوشته پهلوی بر روی آن ها تزییناتی انجام می شده است و زیبایی آن ها دو چندان بوده است.

کشف سفال در شهرهای مختلف ایران

اخیرا در جست و جوهایی که شهرها و پایتخت دوره ساسانیان صورت گرفته است، در شهرهایی مانند نیشابور، کنگاور، تخت سلیمان، سیراف، تیسفون، تورنگ تپه، حاجی آباد، فارس، نیشابور، سیراف و غبيرا در کرمان، دشت گرگان، حاشیهٔ دریای خزر و همچنین در بعضی از شهرها و جزایر خلیج فارس چندین نمونه سفالینه مربوط به این دوران کشف شده است.

و اما در دسته دوم ظروف سفالی ساخته شده دوره ساسانی، سفال لعاب‌دار قرار دارد. سفال لعاب دار در این دوران بسیار رواج داشته است و در عهد ساسانی بسیاری از ظروف سفالی به این روش ساخته شده اند.

رنگ لعاب

در این دوره برای رنگ لعاب قلیایی از آبی فیروزه‌ای یا سبز فیروزه‌ای استفاده میشده است. از رنگ لعابی قلیایی بیشتر برای پوشش ظروفی مانند کوزه، خمره‌های بزرگ و قمقمه استفاده می‌شده است.

همچنین تزییناتی بر روی ظروف پوشش قلیایی صورت می گرفته است. از جمله این تزیینات می توان  نقوش برجسته و افزوده را نام برد. این تزیینات اغلب قسمت های بالایی و درواقع شانه ظروف را مورد پوشش قرار می داده است.

سخن پایانی

در عهد ساسانی ساخت و تولید انواع مجسمه‌های گلی لعاب‌دار و بی‌لعاب که شامل طرح هایی از انسان و حیوان بود نیز وجود داشت. ساخت این مجسمه ها در دوران اسلامی نیز در ادامه و تقلید از دوره ساسانی رواج پیدا نموده است.

سفالینه های دوران ساسانی بسیار زیبا و جذاب است و به شکل ماهرانه ای تولید شده است. از دیگر هنرهای برجسته استفاده شده در عهد ساسانی می توان به هنر معرق کاری، کاشی کاری، کاشی های لعاب دار، موزاییک و.. اشاره نمود.

برای مشاهده فروشگاه اینجا را کلیک کنید .

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.