سکه دوزی روی لباس

سکه دوزی روی لباس

به هنر دوخت انواع سکه، خر مهره، پولک، دکمه های سفید یا رنگی، صدف، قطعه های ریز یا درشت آیینه بر روی انواع البسه و یا پارچه سکه دوزی می گویند.

سکه دوزی روی لباس

به هنر دوخت انواع سکه، خر مهره، پولک، دکمه های سفید یا رنگی، صدف، قطعه های ریز یا درشت آیینه بر روی انواع البسه و یا پارچه سکه دوزی می گویند. سیستان و بلوچستان مهد سکه دوزی روی لباس است و سکه دوزی هایی بسیار زیبا و جذاب را به بازار ارائه داده است. سکه دوزی بر روی انواع لباس های محلی  به خصوص لباس های محلی بانوان انجام می شود و زیبایی لباس های محلی را دو چندان می کند.

پارچه مخصوص سکه دوزی

پارچه ای که برای سکه دوزی استفاده می شود بهتر است، از جنس کتان باشد. بافت الیاف پارچه های استفاده شده برای سکه دوزی باید ساده باشد و تار و پود آن بر هم عمود باشد. همچنین باید ضخامت تار و پودهای به کار رفته در پارچه مورد استفاده برای سکه دوزی با هم برابر باشد. پارچه های کج راه برای سکه دوزی مناسب نیستند.

انواع نخ سکه دوزی

برای سکه دوزی از نخ های دمسه و عمامه استفاده می کنند. همچنین از یک کارگاه برای جلوگیری از کیس آمدن و چروک خوردن پارچه استفاده می شود. صندلی، خرک، سوزن ، قیچی، قلاب، انگشتانه و تیغ از ابزار مورد نیاز سکه دوزی است. از طرح های کاربردی استفاده شده در سکه دوزی بر روی لباس و پارچه می توان به بته جقه، گل بوته، شمسه، ترنج، ستاره و انواع گل اشاره نمود.

معمولا سکه دوزی را با هنرهای دیگر مانند دندان موشی، گره فرانسوی، شبکه دوزی، ستاره دوزی، تور دوزی، اشرفی دوزی، زنجیره دوزی، ساتن دوزی و.. تلفیق می کنند و محصول هنری زیبا و بسیارچشم گیری را به وجود می آورند.

کاربرد بر روی لباس

سکه دوزی در قدیم و در میان روستاییان بسیار رواج داشته است. بسیاری از بانوان از سکه دوزی برای روبندهای خود استفاده می کردند و روبندهای خود را با این هنر زیبا تزیین می نمودند. همچنین جلیقه ها و روپوش خود را با استفاده از سکه دوزی زیبا می کردند و جلوه خاصی به آن ها می بخشیدند.

روستاییان از لباس های سکه دوزی شده خود بیشتر در جشن ها و مهمانی ها استفاده می کردند و مانند نگینی در جمع می درخشیدند. امروزه از این هنر برای انواع شال و روسری ها استفاده می شود. گیوه های محلی که امروزه نوع مدرن آن وارد بازار شده است نیز مزین به این هنر شده است و طرفداران زیادی پیدا نموده است. سکه دوزی روی لباس در برخی از لباس های مجلسی امروزی نیز دیده می شود.

سخن پایانی

سکه دوزهای بلوچ لباس های محلی را با سکه دوزی تزیین می کنند و قیمت لباس ها را دو چندان می کنند. بسیاری از توریست ها و افرادی که به این مناطق سفر می کنند این لباس های سکه دوزی شده را خریداری می کنند و برای خود و عزیزان خود به سوغاتی می آورند. امروزه فروش اینترنتی انواع صنایع دستی از جمله لباس های سکه دوزی شده موجود شده است. افراد می توانند با مراجعه به سایت های فروش صنایع دستی لباس سکه دوزی مورد نظر خود را سفارش دهند و آن را درب منزل خود تحویل بگیرند.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.