رشتی دوزی بر روی لباس

رشتی دوزی بر روی لباسرشتی دوزی یکی از صنایع دستی زیبا و ارزشمند رشت است. بانوان هنرمند رشت از این نوع قلاب دوزی برای تزیین لباس های خود استفاده می کنند و زیبایی پوشش خود را بدین وسیله دو چندان خواهند کرد.

رشتی دوزی بر روی لباس

رشتی دوزی یکی از صنایع دستی زیبا و ارزشمند رشت است. بانوان هنرمند رشت از این نوع قلاب دوزی برای تزیین لباس های خود استفاده می کنند و زیبایی پوشش خود را بدین وسیله دو چندان خواهند کرد. رشتی دوزی بر روی لباس های محلی نیز انجام می گیرد. بسیاری از مردم رشت برای معرفی اصالت و فرهنگ شهر خود از این دوخت بر روی لباس خود استفاده می کنند آن لباس را در مکان های خاص به تن می کنند.

لباس های رشتی دوزی

امروزه این کار ارزشمند بانوان رشتی دوز، به همه کشور معرفی شده است و هنردوستان، علاقه مند به خرید و استفاده از لباس های رشتی دوزی شده اند. حتی این هنر بر روی جلیقه های محلی مردان مورد استفاده قرار می گیرد و زیبایی لباس آن ها را بیشتر می کند. برای رشتی دوزی اغلب از پارچه های ماهوت و یا مخمل استفاده خواهند کرد. در ادامه نحوه رشتی دوزی بر روی لباس را خدمت شما عزیزان ذکر می نماییم.

نحوه دوخت رشتی دوزی

هنرمندان ابتدا طرحی که مد نظرشان است را به دقت بر روی کاغذ ترسیم می کنند. سپس طرح را بر روی پارچه قرار داده و تمامی خطوط موجود بر روی کاغذ را با استفاده از سنجاق سوراخ می کنند تا طرح کلی به خوبی نمایان شود. بعد از آن از مقداری گچ استفاده می کنند و آن را به طور کامل بر روی کاغذ می پاشند. طوریکه گچ به خوبی از سوراخ ها عبور کند و بر روی پارچه ماهوتی که زیر کاغذ قرار گرفته است بنشیند.

در این مرحله طرح کاملا بر روی پارچه مشخص می شود و هنرمند به راحتی می تواند توسط قلاب مخصوص رشتی دوزی، شروع به دوخت کند. سپس هنرمند رشتی دوز باید قسمتی از لباس را که می خواهد رشتی دوزی بر روی آن انجام دهد در کارگاه قرار دهد و بر روی کتل بنشیند.

بعد با استفاده از زانوهای خود کارگاه را ثابت نگه دارد، تا پارچه از کارگاه در نیاید. حالا دیگر می تواند وارد مرحله دوخت شود.

دوخت

برای این کار باید ابتدا یک سر نخ را گره زده و قلاب را از روی پارچه به داخل فرو برد. سپس نخ را به دهانه قلاب گیر دهد و قلاب را به همراه نخ از پارچه بیرون بکشد. در این حالت نخی که از داخل پارچه بیرون می آید شبیه یک نیم دایره می شود. بعد دو مرتبه قلاب را از جلوتر وارد پارچه می کند و نیم دایره ای دیگر بر روی پارچه ایجاد می کند. بدین شکل نیم دایره قبلی کشیده شده و به زیبایی بر روی پارچه می نشیند.

با تکرار این عمل توسط هنرمند زنجیره هایی بر روی پارچه دوخته می شود. رشتی دوزی به همین روال شکل می گیرد و طرح هایی زیبا بر روی پارچه نقش می بندد.

سخن پایانی

هر چه کار با حوصله بیشتری انجام شود و در رعایت فاصله های فرو کردن قلاب بیشتر دقت شود، کار تمیز تری را شاهد خواهیم بود. کار تمیز و بدون نقص نیز ارزش بالاتری پیدا می کند.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.