رتبه گردشگری ایران

صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و گسترش برخوردار است. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارا است.

رتبه گردشگری ایران

صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و گسترش برخوردار است. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارا است.

در سال ۱۳۹۵، مجموعا ۴٬۹۱۱٬۹۲۰ گردشگر خارجی از ایران بازدید کرده‌اند و نسبت به سال پیش از آن ۹٫۹ درصد کاهش داشته‌است.

به نظر کارشناسان، این صنعت از توسعه‌ای که شایسته آن است برخوردار نبوده است. از دلایل آن می‌توان به آماده نبودن بسترهای اقتصادی مناسب در ایران برای جذب سرمایه گذاری در ساخت هتل و سایر صنایع جانبی این حوزه اشاره کرد.

بی‌خبر بودن سرمایه‌گذاران از زمینه‌های موجود در ایران و تبلیغات ضعیف و نیز انتشار اخبار منفی از ایران، محدودیت های اجتماعی و مذهبی برای گردشگران خارجی و همچنین تنش‌ های سیاسی با بعضی کشورهای غربی نیز از دیگر موانع در راه رشد صنعت گردشگری در ایران است.

با اینکه در سالیان اخیر اتفاقات مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حتی حوادث طبیعی شوک های ناگهانی زیادی را به صنعت گردشگری جهان وارد کرده اند اما این صنعت نشان داده که مقاومت زیادی دارد و می توانند با وجود همه این شرایط همچنان مسیری رو به رشد را طی کند و هر روز پیشرفت بیشتری نسبت به دیروز داشته باشد. در این میان ایران هم به رتبه ۹۳ گردشگری در سال ۲۰۱۷ رسیده است. شاید برایتان جالب باشد که درباره رتبه ایران در زمینه گردشگری بیشتر بدانید پس در ادامه این خبر الی گشت را همراهی کنید.

کشور ایران به عنوان یکی از کشورهای در حال توسعه که ذخایر نفتی آن به عنوان منبع اصلی کسب درآمد در آینده ای نه چندان دور به پایان می‌رسد برای ایجاد یک توسعه همه جانبه و پایدار و همچنین جایگزینی منابع جدید بجای منابع نفتی نیازمند استفاده از تمامی امکانات و قابلیت‌های گردشگری خود می‌باشد.

بر این اساس با توجه به اینکه تفکر ایجاد مناطق نمونه گردشگری می‌تواند به عنوان یک عامل در پویایی گردشگری کشور باشد لذا بر اساس این تفکر تا کنون بیش از 1000 منطقه نمونه در کشور شناسایی شده است و استان کرمانشاه به عنوان یکی از استان‌های مستعد کشور در امر گردشگری دارای 50 منطقه نمونه گردشگری می باشد که به عنوان منطقه مورد مطالعه انتخاب شده است.

لذا پژوهش حاضر با هدف رتبه بندی و سطح بندی مناطق نمونه گردشگری استان با استفاده از 10 شاخص اصلی صورت پذیرفت که با توجه به این شاخص‌ها مناطق هم سطح با نقش‌ها و کارکردهای متفاوت گردشگری دسته بندی می‌شود و در ساختار عمودی رتبه بندی می‌گردند. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که روش تحقیق پژوهش توصیفی تحلیلی با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای و پیمایش داده‌ها میدانی و پرسشنامه‌ای انتخاب شده، که برای رسیدن به اهداف پژوهش، از شاخص چند معیاره TOPSIS استفاده، که در نهایت به رتبه بندی مناطق نمونه گردشگری قطب‌های پنجگانه گردشگری در استان کرمانشاه پرداخته است.

https://asrinkala.com

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.