گیوه نودشه، بهترین شهر گیوه ایران

گیوه نودشه، شهر گیوه ایران. ثبت شهر نودشه به عنوان شهر گیوه ایران

هنرهای صنایع دستی، بسیارند. کشورما ایران یکی از مهمترین سرزمین های تولید صنایع دستی در جهان محسوب می شود. از میان تمامی صنایع دستی ها نوعی پاپوش دست بافت به نام گیوه تولید می شود. این پاپوش از دو بخش رویه و زیره که هر کدام در پرسه ای خاص تولید می شوند تقسیم می گردد. رویه گیوه ها را بیشتر زنان می بافند و زیره گیوه را مردان تولید می کنند. گیوه ها پاپوش هایی بوده اند که بیشتر مردمان عادی از آن ها استفاده می نمودند.

کوچک و بزرگ، در روستاها و شهرها، کارگرها و مغازه دارها و کشاورزان و …از گیوه ها استفاده کرده و جزء اصلی از پوشش آنها محسوب می شوند. گیوه سنتی پاپوش  بسیار سبک و با دوام، برای پیاده روی در مسافت های طولانی در کوه و دشت و صحرا و حتی خیابان ها و پیاده رو ها و پارک ها بسیار مناسب است و می توان به عنوان یک کفش طبی از آن استفاده نمود.

گیوه نودشه

تاریخچه گیوه نودشه

تاریخ تولید گیوه در ایران به سالیان دور و حتی قرن ها پیش از اسلام برمی گردد. چه در مناطق کویری و دشت ها و چه در مناطق سرد کوهستانی و ناهموار، پاپوش ها نقش اساسی در زندگی انسانها داشته اند از متداولترین نوع پاپوش ها همان گیوه های دستدوز هستند.

در مناطق مرکزی ایران در شهرهایی مانند اصفهان و شیراز و دزفول و آباده و چهارمحال و بختیاری و در مناطق غربی و نقاط کوهستانی مانند شهرهای کرمانشاه و کردستان و ایلام، پاوه و اورامانات، مریوان، هرسین و … به طور عموم گیوه ها تولید می شوند که هرکدام به نوبه خود گیوه و پاپوش مخصوص به خود را دارند.

در بعضی از مناطق به طور تخصصی تر از گیوه ها به عنوان یک محصول استراتژیک هنری، فرهنگی و اشتغال زایی و جنبه های اقتصادی به آن نگاه می شود.

خرید آنلاین

نودشه شهر مرزی میان ایران و عراق، معرف هنر و صنعتی به نام گیوه و گیوه بافی

شهر مرزی نودشه از توابع شهرستان پاوه در استان کرمانشاه و آبادی دل از دهستان های شهرستان سروآباد استان کردستان از جمله مناطقی در ایران هستند که آنها را به نام تولید کننده گیوه می شناسند. شهر نودشه را به نام شهر گیوه ایران نام نهاده اند.

و امروزه این شهر به عنوان شهر گیوه ایران شناخته شده است و استاد کارانی بسیار ماهر و توانمند دارد گیوه بافان شهر نودشه در تولید گیوه ها، بهترین و زیباترین طرح های استاندارد را در تولید گیوه دارند که زبان زد خاص و عامند. اصول اولیه تولید گیوه را از دیر باز فرا گرفته و دست به دست، نسل های بعد از خود را آموزش داده اند و همچنان کیفیت کارشان دست نخورده باقی مانده و بلکه بهتر و مفید تر و اصولی تر آن را دنبال می کنند.

می توان گفت که جوانان امروزی در شهر نودشه بهترین نمونه استاندارد یک گیوه به نام کلاش را تولید می نمایند هر چند صنعت گیوه بافی خود شامل مشکلات و موانعی می باشد. امروزه برای این قبیل محصولات برند هایی به بازار آمده اند که بسیار با کیفیت هستند و این امر حاصل وجود هنرمندان و استاد کارهایی مانند آقایان رمضان، محمد، و ستار رنجبر و عبدالله صفایی و…است که به این برند ها اعتبار بخشیده اند.

برای خرید انواع گیوه می توان به بخش خرید گیوه اسرین کالا مراجعه کنید و سفارش خود را ثبت کنید.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.