نوع پوشش ایرانیان در قدیم

نوع پوشش ایرانیان در قدیم

با تغییر تکنولوژی و پیشرفت فضای مجازی در زندگی روزمره و نوع پوشش و پوشاک مردم نیز بسیار تغییر کرده است
امروزه با دخالت و کارآمدی اینترنت , اکثر جوامع با توجه به صنعت مد لباس انتخاب میکنند و به طوری میتوان گفت از مد پیروی میکنند اما در زمان های قدیم اینگونه نبود و نوع پوشش انسان های جامعه اصالت آن ها را مشخص میکرد .

البته شاید برخی از دانشمندان به این نظریه معتقد نباشند ولی خب نوع تفکرات مردم در دنیای امروز اینگونه میباشد و به زور نمیتوان جلوی آن را گرفت
پس میتوان گفت نوع پوشش اصالت و تمدن را تایین و تثبیت میکند
البته پوشش فقط نمیتوان درباره نقش آن فرد اطلاعاتی به ما بدهد در واقع پوشاک می‌تواند برای راحتی، حجب و حیا و نیز برای ایمنی مورد استفاده قرار گیرند. می توان پوشاک را نشان دهنده باورهای مذهبی، فرهنگی و دیگر معانی اجتماعی دانست.
طبق گفته هایی که بزرگان ما از نوع پوشش داشته اند . پوشش ایرانیان نیز خیلی جالبتر و زیبا تر از سایر کشور های دیگه بوده است به طوری که مارکوپولو در یکی از سفرها به ایران این چنین میگوید که :
در سفری که به ایران داشتم چیزی که از آنها برای من جالب بود , علاوه بر مهمان نوازی آنها نوع پوشش انها بود که بسیار توجه من را بسیار جلب کرده بود .
نوع لباس و پوشاک در ایران باستان هم بنا به شرایطی که بوده
که همیشه سبک خاصی داشته‌است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که پوشش تمام بدن در دوره‌های مختلف تاریخی چه نزد زنان و چه نزد مردان در ایران یک حقیقت بوده‌است و به هیچ وجه ایرانیان در برهنگی به سر نمی برده‌اند.
اما این را بایستی در نظر داشت که پوشش کامل و آراسته همراه با تزیینات زنان در ایران، با پوشش چادر سیاه بسیار متفاوت بود و سبک خاص خودش را داشته است.

حجاب

موضوعی که توجه بسیار از انسان ها در این حوزه را به خودش جلب کرده است , موضوع حجاب و نوع پوشش اسلامی در آن زمان ها بوده است .
پوشش در ایران نیز پیوندی عمیق با حجاب، به معنای پوشش کامل و زیبایی شناسی و زیبایی دوستی دارد.
سرزمین ایران سرآمد زیبایی ها و ظرافت هاست، مردم ما حامل فرهنگی عمیق و ریشه دار، با آمیزه ای از دین و تاریخ هستند.
برابر متون تاریخی، در همه آن زمان ها پوشاندن موی سر و داشتن لباس بلند و شلوار و چادر رایج بوده است و زنان با آزادی در محیط بیرون خانه وهم پای مردان به کار می پرداختند. و این امور با حجاب کامل و پرهیز شدید از اختلاف های فساد برانگیز همراه بوده است.

تاریخچه پوشاک

امروزه وحتی از زمان های قدیم میل انسان ها لباس های ساده بی شمار بود و لباس های ساده اکثرا خواهان بیشتری داشتند
به همین دلیل استارت دوخت لباس های ساده از خیلی پیش تر رخ داده بود
خب این رو میدانیم که لباسهای اولیه از پوست حیوانات و درختان تهیه می‌شدند.
در قرون وسطی مردم فقیر لباسهای ساده‌ای برتن می‌کردند اما ثروتمندان از لباسهای دوخته شده از حریر و ابریشم مرغوب شرق ( مثل کشور های چین و ژاپن و کره جنوبی ) استفاده می‌کردند. مثلاً ملکه الیزابت اول، سمبل مد در دوران خود بود. گفته می‌شود وی هنگام مرگ خود بیش از ۳۰۰۰ دست لباس داشت.

برای خرید صنایع دستی و سنتی ایران اینجا را کلیک کنید .

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.