نام انواع سوزن دوزی چیست؟4 مدل رایج

انواع سوزن دوزی

نام انواع سوزن دوزی چیست؟

یکی از هنرهای قدیمی و تزییناتی ایرانی، سوزن دوزی است. از سوزن دوزی برای تزیینات انواع البسه استفاده می شود. سوزن دوزی در ایران انواع متفاوتی دارد که در ادامه به تشریح هر نوع از آن خواهیم پرداخت.

نام انواع سوزن دوزی چیست؟

یکی از هنرهای قدیمی و تزییناتی ایرانی، سوزن دوزی است. از سوزن دوزی برای تزیینات انواع البسه استفاده می شود. سوزن دوزی در ایران انواع متفاوتی دارد که در ادامه به تشریح هر نوع از آن خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

1.بلوچی دوزی

برای اجرای سوزن دوزی بلوچی، نخ ابریشم طبیعی در رنگ های شاد نیاز است. هنرمندان برای بلوچی دوزی از طرح های زیبای اشکال هندسی استفاده می کنند.

  1. 2. ترکمن دوزی

در این نوع سوزن دوزی از دوختی متراکم تر نسبت به بلوچی دوزی استفاده می شود و تمامی فضای طرح ایجاد شده به صورت متراکم با دوخت پر می شود. برای ترکمن دوزی حتما باید از پارچه های سیاه استفاده شود و زمینه کار مشکی باشد. از طرح ها و نقوش کاملا طبیعی مانند نقش گل و بوته ها و درخت ها برای ترکمن دوزی استفاده می شود.

  1. 3. پته دوزی

به پته دوزی سوزندوزی کرمانی هم می گویند. برای پته دوزی از پارچه های ضخیم و کتان استفاده می شود. نقوش استفاده شده در پته دوزی نیز از طبیعت الهام گرفته شده است.

  1. نوار دوزی

در این نوع سوزن دوزی از نوار و کش های قیطان به عنوان زمینه کار استفاده می شود. در واقع طرح مورد نظر بر روی نوارهایی اجرا می شود و سپس به دور یقه، دور آستین و …دوخته می شود.

خرید آنلاین

انواع نقوش

سوزن دوزی هنری زیبا و آسان است. تمامی افراد حتی کودکان می توانند این هنر را یاد بگیرند و حتی با کوک ها و زنجیره هایی نقش مورد نظر را بر روی لباس خود ایجاد کنند. سوزن دوزی دارای نقش های متفاوتی از جمله نقوش حیوانی، نقوش انسانی، نقوش گیاهی و نقوش هندسی است.

نقوش حیوانی از اشکال حیواناتی که در پیرامون هنرمند بوده اند شکل گرفته است. نقوش انسانی از نقوش موجود بر روی قالیچه ها الهام گرفته شده است. نقوش گیاهی نیز از گیاهان موجود در طبیعت نشات گرفته است. نقوش هندسی نیز از پر کاربرد ترین نقوش مورد استفاده برای سوزن دوزی است.

با تلفیق و در کنار هم قرار گرفتن این نقوش، طرح های سوزن دوزی زیبایی به وجود خواهد آمد.

 

ارزش سوزن دوزی

قیمت و ارزش سوزن دوزی به نوع پارچه استفاده برای سوزن دوزی، ابعاد کار و نوع دوخت بستگی دارد. سوزن دوزی هایی که زمان بیشتری صرف دوخت آن ها شده ارزش بیشتری خواهند داشت.

امروزه از این هنر برای تزیینات و زیبا سازی انواع البسه استفاده می شود.در واقع لباس های ساده توسط این هنر جان می گیرند و زیبا می شوند. با طراحی یک گل بر روی آستین و جلوی یک مانتو می توان زیبایی آن را چند برابر نمود.

شال ها و روسری های زنان نیز با استفاده از سوزن دوزی زیبایی منحصر به فردی پیدا می کند. اما در زمان های گذشته از سوزن دوزی برای موارد دیگری از جمله باطل السحر استفاده می شده است.

همچنین بر اساس رسم و رسومات قدیمیان چند نوع پارچه سوزن دوزی شده به نوعروسان داده می شد تا به اصطلاح زندگی پر از آرامش و بی دغدغه ای را تجربه کنند.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.