موزه هنر های دستی در ایران

موزه هنر های دستی در ایران

تولیدات هنری از جمله صنایع دستی به ویژه برای کشورهایی با تمدن های باستان ، نمایندگان فرهنگی بسیار قدرتمندی هستند. سرزمین مادری بسیاری از فرهنگ های محلی ، ایران ، قطعاً انواع مختلفی از هنر ، صنایع دستی و هزاران چیز برای بردن به خانه دارد.

صحنه های هنری ایران در دو بخش گسترده طبقه بندی می شوند: هنرهای سنتی مانند مینا کاری ، دارایی بافی ، قالی بافی و هنرهای مدرن تر مانند گالری های هنری مختلف تهران و صحنه سینمایی ایران. در صحنه هنرها و صنایع دستی رفتن از یک کارگاه کوچک در یزد ساخت ترمه به موزه هنرهای معاصر تهران ، نمایش یک پیکاسو اصیل

موزه صنایع دستی تهران

یکی از بزرگترین موزه های صنایع دستی ایران، موزه صنایع دستی تهران است. ساختمان این موزه تا قبل از انقلاب به عنوان کاخ خانوادگی خاندان پهلوی مورد استفاده قرار می گرفت. پس از انقلاب به موزه و مرکز چرم، سپس در سال 1371 خورشیدی مرمت و در سال 1376 به موزه خط و کتابت تبدیل شد و نهایتا در سال 1389 به موزه صنایع دستی تبدیل شد.

این موزه حدود 500 متر زیر بنا دارد که این میزان متراژ در دو طبقه قرار دارد. طبقه اول با حدود 200 متر مربع و طبقه دوم با حدود 310 متر مربع می باشد. در طبقه اول این موزه آثار کلی در دو دسته بندی قرار دارند که دسته اول شامل آثار سفالگری و سرامیک و دسته دوم شامل آثار شیشه و منسوجات رودوزی سنتی می باشند.

در طبقه دوم این موزه نیز آثار صنایع دستی در سه دسته قرار دارند که دسته اول شامل صنایع چوبی منبت کاری، خاتم، معرق، گره چینی و مشبک چوب بوده، دسته دوم شامل آثار فلزی مانند ملیله سازی، قلمزنی مشبک هستند و در دسته سوم آثار نقاشی های هنرمندان معاصر قرار دارند.

برای دسترسی به موزه تهران که یکی از بزرگترین موزه های صنایع دستی ایران است می توان به آدرس تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی و انتهای خیابان شهید کمال طاهری مراجعه نمود. ساعت بازدید موزه صنایع دستی تهران ساعت 9 الی 17 روزهای غیر تعطیل می باشد.

موزه صنایع دستی اردبیل

یکی دیگر از موزه های صنایع دستی ایران موزه صنایع دستی شهر اردبیل است که در حمام قدیمی و تاریخی شیخ صفی قرار دارد. ساختمان این موزه متعلق به دوران صفوی می باشد و پس از کاربردهای مختلف در طول تاریخ در سال 1378 به موزه صنایع دستی تبدیل شد.

در این موزه حدود 300 قطعه صنایع دستی مختلف وجود دارد که در 25 دسته کلی تقسیم بندی شده اند. از مهمترین آثار این موزه می توان به فرش و فرش مانندها، آثار سفال، نقاشی روی شیشه، معرق چوب، صنایع چرمی، محصولات مسی و منسوجات سنتی اشاره کرد.

موزه صنایع دستی اصفهان

با اینکه استان اصفهان به عنوان یکی از بزرگترین استان های ایران در زمینه تولید صنایع دستی و آثار هنری به شمار می رود اما همچنان مردم این دیار در انتظار راه اندازی موزه تخصصی صنایع دستی در این استان هستند و به همین دلیل در حال حاضر موزه هنرهای تزیینی یا موزه رکیب خانه اصفهان یکی از موزه های صنایع دستی این استان می باشد.

در این موزه که حدود 2600 متر مربع مساحت دارد می توان مجموعه ای از آثار صنایع دستی مختلف دیار اصفهان، ترمه دوزی، ملیله دوزی، آثار خطاطی آثار استاد میرعماد را میتوان مشاهده نمود.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.