منبت کاری روی چوب

منبت کاری روی چوب

منبت کاری از دیگرهنرهایی است که در صنایع دستی چوبی جای گرفته است. با استفاده از این هنر کنده کاری هایی را با استفاده از ابزاری مخصوص بر روی چوب به وجود می آورند و طرحی برجسته را بر روی چوب خلق می کنند.

منبت کاری روی چوب

منبت کاری از دیگرهنرهایی است که در صنایع دستی چوبی جای گرفته است. با استفاده از این هنر کنده کاری هایی را با استفاده از ابزاری مخصوص بر روی چوب به وجود می آورند و طرحی برجسته را بر روی چوب خلق می کنند. این هنر زیبایی خاصی به چوب می دهد و از گذشته تا به اکنون مورد استفاده قرار می گرفته است.

شهر منبت کاری

این هنر در ایران قدمت بسیار بالایی دارد. ملایر از مهمترین شهرهایی است که این هنر را به زیبایی انجام می دهد. در ابتدا از این هنر بر روی دسته شمشیرها، سپرها و نیزه ها استفاده می شده است. اما امروزه از این هنر برای زیباسازی درب و پنجره ها و مبلمان بهره گرفته می شود. از معروف ترین سبک های منبت کاری ملایر می توان به سبک گل و مرغ اشاره نمود.

چوب منبت کاری

برای منبت کاری از هر چوبی نمی توان استفاده کرد. برای این کار بیشتر از چوب های گلابی، گردو، راش، نارون و تبریزی استفاده می شود.

منبت کاری با استفاده از روش های متفاوتی انجام می گیرد. حکاکی، برجسته نمایی و پیکر تراشی سه روش منبت کاری است.

ابزار منبت کاری

برای منبت کاری ابزار خاصی مورد نیاز است. البته این ابزارها گران قیمت و پیچیده نیستند. یکی از مهمترین ابزار مورد نیاز برای منبت کاری مغار است. 4 نوع مغار در منبت کاری استفاده می شود که هر کدام قابلیت هایی متفاوت دارند. مغار نیم باز، مغار تخت، مغار شفره و مغار گلویی.

از دیگر ابزار مورد نیاز برای منبت کاری می توان به انواع چوب، مغار، اره، متر، چسب چوب، قلم موئی ،  میز منبت، گیره نجاری، سوهان آهنی، تیز کن برقی، سوهان کاغذی و پارچه‌ ای و آبی، گیره، لوازم تحریر، کاغذ روغنی یا پوستی یا کالک، چکش پلاستیکی یا چوبی ، میخکوب ،لیسه ، دریل ، سنگ نفت، لاستیک ، زیر کاری ، کمد وسایل، نفت و…  اشاره کرد.

امروزه آثار منبت کاری را می توان در چوب انواع مبل و صندلی مشاهده نمود. با استفاده از این هنر تابلوهای بسیار نفیسی به وجود آمده است. این تابلوها بسیار مورد توجه هنرشناسان و توریست ها قرار گرفته است و با استقبال بسیار زیادی رو به رو شده است.

سخن پایانی

منبت کاری از هنرهایی است که به زمان و زحمت زیادی نیاز دارد. برای یادگیری منبت کاری به شکل حرفه ای و به کار بردن فن و فوت های آن نیاز است، تا دوره آن را به طور کامل بگذرانیم و آن را به خوبی یاد بگیریم تا بتوانیم در این حرفه فعالیت مثمر ثمری داشته باشیم.

در آموزشگاههای فنی و حرفه ای تمامی شهرها این هنر آموزش داده می شود و پس از گذراندن  دوره آن و پس از قبولی در آزمون های آن به صورت عملی و تئوری مدرک منبت کاری اعطا خواهد شد. علاقه مندان به این رشته می توانند این هنر را در مراکز فنی حرفه ای یاد بگیرند و از آن به عنوان حرفه اصلی خود استفاده نمایند.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.