ساخت کتیبه با گل رس

ساخت کتیبه با گل رس

با استفاده از سفال و گل رس می توان تابلوها و کتیبه های بسیار زیبا و جذابی را تولید نمود. ساخت کتیبه با گل رس از دیگر رشته های سفالگری است که امروزه از محبوبیت خاصی برخوردار شده است.

ساخت کتیبه با گل رس

با استفاده از سفال و گل رس می توان تابلوها و کتیبه های بسیار زیبا و جذابی را تولید نمود. ساخت کتیبه با گل رس از دیگر رشته های سفالگری است که امروزه از محبوبیت خاصی برخوردار شده است.

برای ساخت کتیبه از گلی استفاده می کنند که چسبندگی زیادی دارد. همدان معدن گل های خالص خاک رس و بدون آهک و گچ است و هنرمندان این رشته هنری خاک مورد نیاز خود را از این شهر تهیه می کنند تا مطمئن و اصل باشد.

در ادامه می خواهیم مراحل ساخت کتیبه با گل رس را ذکر نماییم. با ما همراه باشید.

نحوه ساخت

ابتدا گل را با استفاده از خاک مناسب تهیه می کنند و آن را به چند قطعه تقسیم می کنند. سپس گل را به خوبی ورز می دهند تا هوای آن به صورت کامل گرفته شود. پس از ورز دادن کافی آن را درون قالب مورد نظر قرار می دهند. قالب ها در دو نوع چوبی و گچی وجود دارند. سپس گل آماده شده را دورن قالب مورد نظر می ریزند وبر روی آن فشار وارد می کنند تا به طور کامل در قالب قرار بگیرد و شکل قالب را به خود بگیرد.

حال نوبت آن رسیده که گل شکل گرفته از قالب جدا شود. برای جداسازی گل از قالب ابتدا چند ضربه به اطراف قالب می زنند تا گل راحت تر از قالب در بیاید و دفرمه نشود. سپس قالب را بر عکس می کنند تا گل کاملا از آن بیرون بیاید.  به همین ترتیب تعدادی از خشت های گلی را آماده می کنند و در کنار همدیگر قرار می دهند. سپس خشت ها را دورگیری می کنند و همه را به یک اندازه در می آورند.

ایجاد طرح موردنظر

حال نوبت آن رسیده که طرح مورد نظر بر روی خشت ها ایجاد شود. هنرمندان هم با استفاده از طرح پلات گرفته شده و هم با استفاده از ابزار مختلف نقش هایی بر روی خشت ایجاد می کنند. برای در آوردن حجم مورد نظر مقداری از گل را بر می دارند. پس از ایجاد طرح های مورد نظر بر روی خشت ها اجازه می دهند تا گل به آرامی خشک شود. پس از خشک شدن خشت ها آن ها سنباده می زنند و ناصافی ها را به طور کامل از بین می برند.

خشت ها باید صاف باشند و وقتی در کنار یکدیگر قرار می گیرند به طور کامل با هم مچ شوند. پس از سمباده زنی خشت را درون کوره قرار می دهند. در انتها تابلو و کتیبه ایجاد شده باید نصب شود.

نصب تابلو و کتیبه

برای نصب اغلب از چسب کاشی استفاده می کنند. پشت کار باید بسیار صاف باشد تا به شکلی مناسب بر روی دیوار و یا سطح مورد نظر قرار بگیرد. پس از نصب، کار را بند کشی می کنند و پس از بند کشی و سمباده زنی بند کشی های خشک شده نیز آن را پتینه خواهند کرد. این کتیبه ها بسیار زیبا و جذاب هستند و امروزه طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده اند.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.