کنده کاری روی سفال

کنده کاری روی سفال

امروزه صنایع دستی ایرانی بسیار زیبا و متنوعی با استفاده از انواع هنر ایرانی به وجود آمده است.

کنده کاری روی سفال

امروزه صنایع دستی ایرانی بسیار زیبا و متنوعی با استفاده از انواع هنر ایرانی به وجود آمده است.

کنده کاری روی سفال نیز از دیگر هنرهای ایرانی است، که یکی از زیر شاخه های سفال گری بوده و با استفاده از آن می توان نقوش بسیار زیبایی را بر روی انواع ظروف و اشیای سفالی به وجود آورد.

با استفاده از وسایل مختلفی می توان کنده کاری بر روی سفال را انجام داد. یکی از ابزار مهم و پرکاربرد برای کنده کاری روی سفال مغار است. با استفاده از این هنر می توان تابلوهای برجسته سفالی بسیار زیبا و ارزشمندی را به وجود آورد.

نحوه کنده کاری

برای این کار ابتدا گل سفالی را بر روی قاب و یا سطح مورد نظر قرار می دهند و آن را با استفاده از ابزاری مانند وردنه و کاردک با دقت و بدون کوچکترین پستی بلندی صاف می کنند. سپس طرح مورد نظر را بر روی آن قرار می دهند و با کمی فشار نقش مناسب را بر روی سفال ایجاد می کنند. بعد با استفاده از هر گونه ابزاری که بتواند نقش را بر جسته تر نشان دهد مانند مغار نقش را بر روی سفال کنده کاری می کنند و با دقت گل های اضافی اطراف طرح را بر می دارند.

با استفاده از کاردک نیز گلی که از قاب بیرون زده را جدا می کنند. پس از کنده کاری کامل و ایجاد طرح مورد نظر بدون عیب و نقص آن را در معرض گرما و نور آفتاب قرار می دهند تا کاملا خشک شده و شکل بگیرد.

هنری ایرانی

کنده کاری روی سفال نیز از هنرهای ارزشمند ایرانی بوده و هنرمندان برای پیاده سازی طرح مورد نظر بر روی سفال زحمات بسیاری می کشند. هر چه برای این کار وقت بیشتری صرف شود و حوصله بیشتری به کار برود، طرح زیباتری از کنده کاری بر روی سفال را شاهد خواهیم بود.

ظروف سفالی

کنده کاری بر روی ظروف سفالی نیز انجام می شود و ظروف سفالی بسیار شکیلی را به وجود می آورد. با استفاده از این هنر می توان انواع نقوش پرندگان، گیاهان، گل ها و بوته ها، چهره انسان، اشکال هندسی و.. را بر روی سفال کار کرد.

سخن پایانی

در برخی از آثار کنده کاری بر روی سفال، مشبک کاری استفاده شده است. درواقع هنر کنده کاری بر روی سفال با هنر مشبک کاری تلفیق شده و به همراه طرح ها و نقوش برجسته در متن و یا در حاشیه کار از مشبک کاری استفاده شده است و سوراخ هایی در کار به کار رفته است.

در گذشته برای کنده کاری بر روی سفال بیشتر از نقش های سنتی استفاده می شد. اما امروزه از انواع طرح های مدرن و امروزی استفاده می شود و کنده کاری هایی بسیار زیبا و هنری به وجود می آید.

با استفاده از هنر سفالگری و کنده کاری بر روی سفال می توان تابلوهای بسیار بزرگ و ارزشمندی را تولید نمود و یا حتی بر روی دیوارهای مکان های مذهبی و تاریخی و فرهنگی از این هنر استفاده نمود.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.