هنر خراطی سنگ

هنر خراطی سنگ

کار با سنگ یکی از هنرهای بسیار قدیمی است، که از سال های گذشته تا امروزه برای بشر بسیار جالب و جذاب می باشد، به همین خاطر از آن در شاخه ها و زمینه های متفاوتی همچون ساخت لوازم خانه و وسایل تزئینی استفاده می شود.

هنر خراطی سنگ

کار با سنگ یکی از هنرهای بسیار قدیمی است، که از سال های گذشته تا امروزه برای بشر بسیار جالب و جذاب می باشد، به همین خاطر از آن در شاخه ها و زمینه های متفاوتی همچون ساخت لوازم خانه و وسایل تزئینی استفاده می شود.

به دلیل مقاومت، تنوع، زیبایی و فراوانی که سنگ ها دارند از آن در بسیاری از هنرها همچون هنر حجاری و خراطی استفاده می شود.

هنر خراطی

هنر خراطی یکی از زیبا ترین رشته های صنایع دستی سنگی بوده، که از تراشیدن دورانی سنگ ها به وسیله چرخ خراطی به وجود می آید و از آن برای ساخت اشیایی با حجم متقارن و مدور همچون دیگ، دیگچه، قندان، گلدان های سنگی، پایه های میز و … استفاده می شود.

هنری گران بها

این هنر بسیار زیبا و گران بها از گذشته های بسیار دور در ایران رواج داشته و طرفداران خاص خود را دارد. این هنر معطوف به زمان و یا مکان خاصی نیست و در تمامی مناطق کشور این هنر رواج دارد. استان قزوین از استان های می باشد که امروزه نیز این هنر اصیل و زیبا درآن رواج دارد. ابتدا از این روش برای ساخت وسایلی همچون، کلنگ، تیشه، قلم، چکش و… استفاده می شد، اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و ساخت دستگاه خراطی سنگ از آن برای درست کردن وسایل تزئینی خانه استفاده شد.

کار با این دستگاه بسیار راحت بود به طوری که برای به حرکت در آوردن آن کافی بود کمانه آن را حرکت دهید. با ساخت دستگاه خراطی سنگ ساخت تمامی اشیاء سنگی ساده تر شد.

انواع سنگ خراطی

یکی از مواد اساسی و مورد نیاز در این هنر سنگ می باشد که می توان از نوع های مختلف آن همچون  سنگ هرسین ، مرمر سفید ،مرمر سبز، تراورتن ، سنگ چینی و… استفاده کرد.

ابزارهای مورد نیاز

برای ساخت محصولات سنگی به روش خراطی سنگ نیاز به ابزار های متفاوتی همچون دستگاه برش، دستگاه تراش، کاغذ و یا سنگ سمباده، آب و مته می باشد. مته ها دارای انواع مختلفی می باشد که عمدتا برای ساخت ظروف ظریفی همچون قندان و یا گلدان استفاده می شود.

نحوه خراطی سنگ

برای شروع به خراطی سنگ ابتدا باید با دستگاه برش سنگ ها را به اندازه های دلخواه تا حدی که به اندازه نهایی محصول نزدیک شوند برش داد. برش اولیه سنگ ها در ابتدا اغلب به صورت مکعب و یا چند ضلعی می باشد. پس از آن سنگ را بر روی یک سنگ دیگر برای ثابت نگه داشتن آن قرار می دهیم.

پس از آن هنرمند خراط سطح بیرونی و داخلی سنگ را به فرم دلخواه خود تراش می دهد، پس از آن نیز خراط با استفاده از کاغذ سمباده و یا سنگ سمباده سطح بیرونی و داخلی محصول را به خوبی صاف و یکدست می کند.

برای این کار باید در حین انجام کار سطح بیرونی سنگ را همواره خیس نگه داشت. در مرحله پایانی برای زیبا تر شدن محصولات از مواد جلا دهنده استفاده می شود.

اگر شما هم نکته، نظر و یا سوالی درباره هنر اصیل و زیبای خراطی سنگ دارید می توانید آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

asrinkala

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.