دیوارنویسی بخشی از هنرهای خیابانی و نیز از عناصر اصلی فرهنگ هیپ هاپ به شمار می آید. منظور از هنر خیابانی آن بخش از گرافیک است که در کوچه و خیابان و سطح شهر با آن برخورد می کنیم. این هنر تاریخچه ای بسیار کهن دارد و ریشه در سنگ نوشته های تاریخی غارها و کتیبه های باستانی نقاشی های دیواری در ابعاد گوناگون دیده اید که از همین دسته اند. در سده بیستم و کمابیش هم زمان با جنگ جهانی دوم، مشاهده درج نام و نشان گروه ها بر روی دیوارها تبدیل به امری عادی شد. در برخی مواقع این دیوارنویسی ها بسیار با دقت و هنرمندانه اجرا می شوند و سبک های متعددی به خود می گیرند. برخی از این آثار بار معنایی بیش تری را به دوش می کشند که ممکن است حاوی یک پیام اجتماعی یا سیاسی باشد که حتی با استفاده از افشانه های رنگی بر روی دیوارها، ساختمان ها و قطارها رسم می شوند. شاید شما هم تصاویری از دیوار برلین را دیده باشید که لبریز از این آثار بود یا نگاره های دیگر اینترنتی را که دست به دست یا بهتر بگویم ایمیل به ایمیل می چرخند که حاوی تصاویر نقاشی شده سه بعدی بر کف خیابان ها هستند. این ها تماماً هنرهای خیابانی هستند.
در ایران دیوارنگاری در دو دسته دیوارنویسی مردمی و دیوارنگاری رسمی قابل تشخیص است. دسته نخست بیشتر تبلیغات مشاغل و آگهی ها و همچنین مسائل سیاسی روز است و دسته دوم شامل تبلیغات عقیدتی و همچنین تزئینات شهری توسط شهرداری هاست.
دیوارنگاری هچنین یکی از شاخه های هنری وابسته به تزئینات شهری است که با کارکرد های متفاوتی، متناسب با نیاز فرهنگی صورت می پذیرد. خطوط نوشتاری برای شعار و تصویر سازی برای زیباسازی شهری یا تبلیغات فرهنگی و به طور کلی رسم هر گونه اثر هنری شامل بر متن، تصویر و برجسته نگاری که توسط طراح صورت پذیرفته باشد، در هنر دیوارنگاری قابل دسته بندی است.
دیوارنویسی همچنین یکی از رشتههای وابسته به تزئینات شهری است که با کارکردهای متفاوتی، متناسب با نیاز فرهنگی صورت میپذیرد. از جمله خطوط نوشتاری برای شعار و تصویرسازی برای زیباسازی شهری یا تبلیغات فرهنگی و بهطور کلی رسم هرگونه اثر هنری شامل بر متن، تصویر و برجسته نگاری که توسط طراح صورت پذیرفته باشد.
گرافیتی یا نقاشی دیواری به آن دسته از دیوار نوشتهها یا نقاشیهایی گفته میشود که با انگیزهای شخصی روی در و دیوار شهرها و اماکن عمومی کشیده میشود. این کار تقریبا در همه جای دنیا با منع قانونی مواجه است.
گرافیتی با نوشتههای سر دستی و یادگاریهای روی دیوار متفاوت بوده و نیز مختص سن یا طبقه فرهنگی و اقتصادی خاصی نیست.
امروزه گرافیتی بیش از هر هنر دیگری مورد بد فهمی و استفاده نابجا واقع شده است و در بسیاری از کشورها جنبه تاثیرگذار و بیان گرای خود را از دست داده و بهصورت دیوار نوشتههایی رنگارنگ و پر پیچ و تاب (که آن هم خالی از ارزش نیست) مبدل شده است. استفادههای نابجا و یک جانبه از گرافیتیهای نوشتاری در کلیپهای ویدئویی و تبلیغ بیش از حد این رسانهها در منسوب کردن آن به فرهنگ معترض سیاهان نیز از دلایل اصلی این عدمتوجه و دست کم گرفتن است.
نتیجه
برای مدت طولانی ، دیوار نویسی (هنر و آموزش اسپری) تخریب محسوب می شد ، و هنوز هم برخی از مردم این عقیده را دارند ، اما بسیاری از شرکت های بزرگ هنرمندان معروف خیابانی را برای ایجاد تبلیغات در فضای باز استخدام می کنند.
هنرمندان خیابانی مشهور جهان هستند که تصاویری پر از معنای پنهان ، هجو سیاسی و اجتماعی خلق می کنند. یکی از مشهورترین هنرمندان بانکی است ، هویت وی هنوز مشخص نشده است ، اما آثار او در سراسر جهان شناخته شده است.