هنرو صنایع دستی قوم لر

هنرو صنایع دستی قوم لر

صنایع دستی هر قوم و ملتی، معرف ذوق و خلاقیت های آنان در پاسخ به ضرورت های مادی و معنوی در مرحله مشخصی از گسترش تاریخی است. انسان ها با توجه به خصوصیات فردی و نوع نیازهایشان، همواره در ستیزی دائمی با طبیعت به سر برده و با فعال نمودن ذوق و اندیشه و احساس، در صدد تغییر دادن و تصرف در ساخت طبیعت برآمده اند تا به جبران کمبودها و هر آنچه هستی آنها را از داشتن آن محروم کرده دست یابند. صنایع دستی تجلی ویژگی های فرهنگی و مظهر تمدن انسان های هر جامعه در گذر تاریخ است. در استان لرستان صنایع دستی ثمره دست هایی است که عشق را از قلب خود جاری ساخته و با انگشتان خود آن را بر تار و پود گلیم و جاجیم نمود داده اند و یا با تلنگرهای چکش آن را حک می کنند.

سوغاتی های لرستان

یکی از سنت های به جا و زیبای ما ایرانی ها، این است که وقتی به مکانی سفر می کنیم، از آن جا سوغات آن مکان را برای نزدیکان و دوستانمان تهیه می کنیم. شاید این ره توشه ها، چندان ارزش مالی هم نداشته باشند، ولی بدون شک از لحاظ معنوی بسیار ارزشمند هستند و به نزدیک شدن دلهایمان به هم کمک خواهند کرد. اگر قصد سفر به خطه سرسبز و باصفای لرستان را دارید، پیشنهاد می کنیم این مطلب را مطالعه کنید. در ادامه به معرفی برخی از صنایع دستی و سوغات لرستان خواهیم پرداخت.

معرفی صنایع دستی لرستان، یادگار گذشتگان، آمیخته‌ای از کوه‌های بلند و دره‌های سبز

یکی از برترین ویژگی‌های استان لرستان داشتن آثارباستانی بی‌شمار و بسیار ارزشمند است. این آثار باستانی در سه دوره‌ی قبل از تاریخ، دوره‌ی ایران باستان و دوره‌ی اسلامی تقسیم بندی می‌شوند.

بیشتر آثار باستانی یافته شده شامل نقاشی‌ها، سفالینه‌ها، اشیای مفرغی و کنده‌کاری روی دیواره‌های غارها می‌شود. این آثار تاریخی علاوه بر اطلاعات تاریخی آن دوره، حامل افکار ، اندیشه‌ها، باورها، رویاها و حتی گاهی قوانین آن دوره است. جالب است بدانید این تاریخچه‌ی غنی به همراه عوامل طبیعی چون کوه، نقش مهمی در شکل‌گیری صنایع دستی لرستان دارند.

ماشته بافی، پیش از آنکه رواندازهای مختلف در اندازه‌ها، طرح‌ها و نقش‌های بی‌شمار به بازار ورود پیدا کنند، زنان و مردان لر، بار دیگر مشکل را به دستان هنرمندشان سپردند. شاید شما تا کنون نام ماشته به گوشتان نخورده باشد اما باید به عرضتان برسانیم ماشته چیزی است شبیه همان جاجیم. ماشته بیشتر در نواحی سردسیر کاربرد دارد و در مناطق بومی نظیر خرم‌آباد و کرمانشاه ماشته یا موج خوانده می‌شود.

جنس ماشته یا جاجیم از پشم است و اکثراً به صورت دستی بافته می‌شود. این هنر دستی اصیل که یکی از پرفروش‌ترین صنایع دستی لرستان نیز به‌شمار می‌رود، در قدیم‌الیام در رختخواب‌های پیچ، زیرانداز، روانداز و رویه‌ی لحاف کرسی کاربرد داشته‌است.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.