گلیم ماشینی-گلیم فرش فانتزی

گلیم ماشینی-گلیم فرش فانتزی

گلیم بافی از جمله صنایع دستی کشورمان است که اغلب به دست عشایر تولید می شده است. گلیم های ایل شاهسون، لری، هرسین و بلوچ از جمله گلیم های دستی بافته شده توسط عشایر و روستاییان است که دارای طرح هایی از اشکال هندسی مانند مربع، لوزی و مثلت می باشد. عشایر از گلیم علاوه بر زیر انداز به عنوان نمکدان، نوار چادر و روانداز حیوان نیز از آن استفاده می کنند.

هم اکنون این محصول به صورت ماشینی نیز تولید می شود و توسط شهر نشینان نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

جنس الیاف گلیم ماشینی

گلیم های ماشینی با تارهایی از جنس پنبه، ابریشم و پشم و پودهایی از جنس کرکی، پشمی و ابریشم بافته می شوند.  در گلیم های ماشینی بر خلاف گلیم های دستی از الیاف مصنوعی استفاده می شود. این نوع زیر انداز معمولا در محل های پر رفت و آمد منزل مانند راهروها و آشپزخانه استفاده می شود و جلوه بسیار زیبایی نیز دارد. در واقع در گلیم های ماشینی از الیاف بی سی اف استفاده شده است که موجب انسجام و به هم پیوستگی تار و پود شده است. در ادامه برخی از ویژگی های گلیم ماشینی را ذکر خواهیم نمود.

ویژگی های گلیم ماشینی

گلیم ماشینی دارای بافتی ساده بوده و پرز ندارد. در واقع گلیم با اتصال و گره خوردن تار و پود از زیر و بالا به هم بافته می شود و از دوام و استحکام بالایی برخوردار می باشد.

گلیم ها قیمت مناسبی دارند و بسیار راحت شست و شو و تمیز می شوند. این نوع زیر انداز از بافتی منسجم برخوردار است که آلودگی ها و همچنین مایعات نمی توانند به داخل آن راه پیدا کنند. از این رو گلیم ها بهترین انتخاب برای آشپزخانه و راهروها می باشند.

انواع گلیم های ماشینی

گلیم های ماشینی در سه نوع گلیم ساده، گلیم برجسته وگلیم ورنی تولید می شوند. گلیم های ساده و ورنی دارای بافتی ساده و یکدست می باشند. اما گلیم های برجسته از زمینه ای صاف و یکدست برخوردارهستند که شکل های برجسته پرزداری بر روی آن ها قرار گرفته است.

 انواع طرح های گلیم

گلیم ها متناسب با سلیقه های مختلف دارای طرح های متفاوتی است. طرح های استفاده شده بر روی گلیم های ماشینی می تواند کودکانه و عروسکی، شش رنگ، پنج رنگ و عشایری باشد.

معایب و مزایای گلیم های ماشینی

همانگونه که اشاره شد گلیم های ماشینی پرز ندارند و نرم نیستند. به همین دلیل این زیر انداز برای اتاق کودکان و نشیمن مناسب به نظر نمی آید. اما این نوع فرش به دلیل نداشتن پرز برای افرادی که دارای بیماری های تنفسی، آلرژی و پوستی هستند بسیار مناسب می باشد.

گلیم ها از دوام بسیار بالایی برخوردارند و هر چقدر که پا بخورند خراب نمی شوند. به علاوه بسیار سبک هستند و حمل و نقل آن ها بسیار آسان است. از دیگر مزایای گلیم های ماشینی این است که در صورت خیس شدن به راحتی و به زودی خشک خواهند شد.

گلیم فرش فانتزی

گلیم های دستبافت یاد آور هنر ارزشمند و دیرینه مردم ایران زمین است. اما با گذشت زمان طرح، نقش و تکنولوژی تولید این نوع زیر انداز با تغییراتی مواجه شده است. در ابتدا گلیم ها توسط مردم عشایر و روستایی و با استفاده از هنر دست آن ها تولید می شد و بیشتر توسط همان مردم عشایر و روستایی مورد استفاده قرار می گرفت. برخی از افراد هنر دوست نیز که از ارزش هنرهای دستی آگاه بودند و برای هنرهای دستی ارزش بسیاری قائل می شدند، این نوع زیر انداز را خریداری کرده و برای تزیینات منزل و یا محل کار خود از آن بهره می بردند. اما کمتر دیده می شد که مردم شهر نشین این نوع گلیم را خریداری کنند و در منزل خود از آن استفاده نمایند.

ویژگی های گلیم فرش فانتزی

به تدریج گلیم فرش های فانتزی وارد بازار شدند که بافتی شبیه به گلیم های دستبافت داشتند با این تفاوت که طرح و نقش به کار رفته در آن ها امروزی، جدید و فانتزی بود. همچنین این گلیم فرش ها به صورت ماشینی و با استفاده از الیاف مصنوعی تولید می شد. گلیم فرش های فانتزی دارای طرح های کودکانه، اشکال هندسی و… می باشند. گلیم فرش های فانتزی به دلیل جلوگیری از نفوذ آلودگی ها و مایعات به داخل گلیم، بیشتر برای آشپزخانه ها به کار می روند.

نقوش استفاده شده برای گلیم فرش فانتزی

در گلیم فرش های فانتزی اغلب از طرحی برای حاشیه استفاده می شود و در زمینه و وسط کار از نقوش هندسی و گل و بوته استفاده خواهد شد. گلیم فرش های فانتزی بسیار زیبا و جذاب هستند و اخیرا از طرح های بسیار جالب و چشم گیری در آن ها استفاده شده است که بسیار مورد پسند جوانان نیز قرار گرفته است. گلیم فرش های فانتزی می توانند ساده و یا گل برجسته باشند که نوع ساده آن دارای سطحی یکنواخت است و به صورت یکدست و بدون پرز بافته شده است. اما گلیم های فانتزی گل برجسته علاوه بر سطحی یکدست دارای قسمت های برجسته و پرزداری است که نمای کار را چندین برابر خواهد کرد.

دلیل فروش بالای گلیم فرش فانتزی

امروزه گلیم های فانتزی به دلیل نمای زیبا و قیمت مناسب به شدت مورد توجه قرار گرفته اند و از خرید و فروش بالایی نیز برخوردار گشته اند. گلیم فرش های  فانتزی برای استفاده در راهرها، راه پله ها، آشپزخانه و یا به عنوان پادری بسیار مناسب هستند و هم اکنون در ایران از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و توسط خانوارهای ایرانی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

خرید اینترنتی گلیم فرش های فانتزی

فروشگاهها و مراکز فروش اینترنتی نیز به صورت مجازی وجود دارند که گلیم فرش های فانتزی را با بهترین کیفیت و قیمت به مشتریان تحویل خواهند داد. برخی از تولید کنندگان گلیم فرش های فانتزی نیز در سایت ها و پیج های اینترنتی خود این محصول را  به صورت مستقیم، بدون واسطه و با قیمتی بسیار مناسب به مردم ارائه می دهند. افراد می توانند با مراجعه به این سایت ها عکس و مشخصات محصولات را مشاهده کرده و گلیم فرش فانتزی مورد پسند خود را سفارش دهند. همچنین بدون صرف وقت و زحمت محصول مورد نیاز خود را درب منزل تحویل بگیرند.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.