گلیم فرش ارزان قیمت

گلیم فرش ارزان قیمت

گلیم از قدیمی ترین صنایع دستی ایرانی است که اغلب توسط روستاییان و عشایر تولید می شده است. گلیم های دست بافت با استفاده از هنر دستان مردم عشایر و روستایی و از الیاف طبیعی بافته می شدند. این نوع محصولات از صنایع دستی با ارزش ایران به شمار می روند و اغلب از قیمت نسبتا بالایی برخوردار می باشند. مردم عشایر و روستایی در فصل تابستان از پشم چیده شده گوسفندان، نخ مورد نیاز برای بافت گلیم را آماده سازی می کردند و شروع به بافتن گلیم می نمودند. آن ها از گلیم ها به عنوان زیر انداز، رو کرسی، رو انداز حیوانات و… استفاده می کردند. اما امروزه این نوع گلیم علاوه بر موارد کاربردی برای موارد تزیینی نیز توسط شهر نشینان مورد استفاده قرار می گیرد.

با گذشت زمان طراحان خوش ذوق از بافت گلیم استفاده کرده و گلیم هایی را با استفاده از الیاف مصنوعی و به صورت ماشینی تولید نموده و با نازل ترین قیمت وارد بازار کردند. رفته رفته این گلیم فرش ها سر و شکلی جدید پیدا کردند و مورد تایید شهر نشینان نیز قرار گرفتند.

دلایل تفاوت قیمت گلیم های دستباف و ماشینی

در گلیم فرش های امروزی به جای الیاف طبیعی از الیاف مصنوعی استفاده می شود و این یکی از مهمترین دلیل تفاوت قیمت گلیم های دستباف و گلیم فرش های ماشینی است. از دیگر دلایل تفاوت قیمت این دو محصول می توان به زمان و زحمت مورد نیاز برای بافت گلیم های دستبافت اشاره نمود. این در حالیست که گلیم فرش های ماشینی در حداقل زمان ممکن بافته می شوند. و به همین دلایل بسیار ارزانتر از گلیم های دست بافت می باشند.

مزایای گلیم فرش ماشینی

گلیم فرش های ماشینی از بافتی شبیه به گلیم های دستبافت برخوردار هستند. این نوع گلیم فرش ها دارای بافتی منسجم و فشرده هستند که از نفوذ آلودگی ها و مایعات به درون خود جلوگیری می کنند. از همین رو می توان گفت این گونه فرش برای محیط آشپزخانه بسیار مفید و مناسب است. گلیم فرش ها قابل شست و شو هستند و به دلیل نداشتن الیاف طبیعی و همچنین پرز به زودی خشک خواهند شد.

به علاوه از عمر و ماندگاری بالایی برخوردارند و به سادگی آسیب نمی بینند. رنگ استفاده شده در گلیم فرش ها ثابت است و به مرور زمان نقوش موجود در آن رنگ نمی بازد.

قیمت ارزان گلیم فرش ها نیز از مهمترین مزایا و دلایل محبوبیت آن ها می باشد. قیمت مناسب گلیم فرش ها موجب شده است تا تمامی اقشار جامعه بتوانند این نوع زیر انداز را برای منزل خود خریداری کنند و بتوانند سالها از آن استفاده نمایند.

موارد استفاده گلیم فرش

از گلیم فرش ها می توان در محل های پر رفت و آمد همچون راهروها، راه پله ها، آشپزخانه و… نیز استفاده نمود. اما به دلیل اینکه این زیر انداز به نرمی فرش و قالیچه نیست و پرز ندارد بهتر است برای اتاق کودکان و همچنین اتاق خواب از آن ها استفاده نشود. سایزهای کوچک این زیر انداز را می توان به عنوان پادری استفاده نمود.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.