شیشه گری فوتی قالبی

شیشه گری فوتی قالبی

از دیگر هنرهای زیبای ایرانی که منجر به خلق صنایع دستی فوق العاده زیبا می شود، می توان به شیشه گری اشاره نمود. شیشه­ گری فوتی قالبی نیز یکی از زیر شاخه های شیشه گری است.

شیشه گری فوتی قالبی

از دیگر هنرهای زیبای ایرانی که منجر به خلق صنایع دستی فوق العاده زیبا می شود، می توان به شیشه گری اشاره نمود. شیشه­ گری فوتی قالبی نیز یکی از زیر شاخه های شیشه گری است. با استفاده از این هنر می توان انواع ظروف تزیینی و مصرفی را با استفاده از خمیر مذاب شیشه خلق کرد.

همانطور که می دانیم شیشه جسمی شکننده و شفاف است. در شیشه­ گری ابتدا با استفاده از حرارت شیشه را به حالت نرم و نیمه مایع تبدیل می کنند. سپس با استفاده ازانواع ابزار ویژه و یا ابزار ساده و دمیدن با لوله مخصوص در شیشه اشکال زیبایی را به وجود می آورند. روش های متفاوتی برای شیشه گری وجود دارد. از جمله روش های شیشه گری می توان به فوتی، فوتی قالبی و پرسی اشاره کرد. در ادامه مراحل شیشه گری به روش فوتی قالبی را مورد بررسی قرار می دهیم. با ما همراه باشید.

نحوه فوتی قالبی

ابتدا با استفاده از میله دم مقداری از مواد مذاب را به داخل کوره داغ می برند. سپس میله را از کوره در می آورند و کمی مواد به آن اضافه می کنند. بعد مواد مذاب را درون قالب مخصوص قرار می دهند و در میله دم می دمند تا مواد مذاب و خمیر ایجاد شده به شکل قالب در بیاید. سپس خمیر شکل گرفته را از میله دم جدا می کنند و ناصافی های لبه کار را از بین می برند. بعد اشیای آماده شده را به داخل گرمخانه می برند تا به خوبی شکل بگیرد.

ساخت شهرهای

هم اکنون این هنر در استان هایی از ایران مانند تهران، اصفهان، فارس و کاشان رواج دارد و کارگاههایی در این استانها دایر است که هنر شیشه گری رابه زیبایی انجام می دهند. بسیاری از افراد ایرانی و خارجی که به این استان ها سفر می کنند از این اشیای شیشه ای زیبا تهیه می کنند و آن را به عنوان یادگاری و سوغاتی برای عزیزان خود به ارمغان می آورند.

امروزه با استفاده از خرید اینترنتی می توان با استفاده از سایت های معتبر فروش صنایع دستی ایرانی و بدون سفر به این استان ها ظروف شیشه ای بسیار زیبایی را با قیمتی مناسب سفارش داد و در حداقل زمان ممکن درب منزل تحویل گرفت.

 

سخن پایانی

شیشه گری مراحل تکمیلی و تزیینی نیز دارد و پس از آماده سازی برای زیباسازی بیشتر اشیای شیشه ای تهیه شده با استفاده از طراحی و نقاشی روی آن ها را تزیین می کنند تا جلوه زیباتری داشته باشد. همچنین برای تزیین از تراش نیز استفاده می کنند.

با استفاده از شیشه گری فوتی می توان انواع ظروف و گلدان های زینتی را خلق نمود. این گلدان ها بسیار زیبا و فوق العاده هستند و مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته اند. توریست ها نیز از این صنایع دستی ایرانی بسیار استقبال کرده اند. این هنر قدمت بسیار بالایی دارد و یکی از صنایع دستی بسیار قدیمی ایرانی محسوب می شود.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.