گیوه کلاش اسرین کالا از بهترین نمونه گیوه کلاش در ایران

گیوه کلاش

گیوه کلاش

گیوه کلاش از کفش های سنتی دستباف ایرانی است که در رنگ های مختلف تولید شده و این نوع گیوه بیشتر مورد استفاده آقایان هستند و گیوه کلاش هورامی نیز پاپوش رسمی کرمانشاه، ایلام وکردستان بوده که کاملا سنتی و دستبافت است و در تهیه آن از مواد طبیعی و سازگار با محیط زیست همچون نخ و چرم طبیعی بهره گرفته شده است و دارای مزایای بسیار زیادی است. این مزایا موجب شده است تا افراد زیادی از این محصول استقبال نمایند و برای تهیه کفشی مناسب برای پیاده روی این گیوه را انتخاب نمایند.

گیوه کلاش هورامی را، کجا می بافند؟

از جمله پاپوش های ما ایرانیان گیوه ها هستند. تنوع در طرح و رنگ و نوع جنس گیوه ها بسیار است که در فرهنگ ها و اقوام گوناگون این تنوع به خوبی نمایان است. در مناطق غربی ایران، استانهای کردستان و کرمانشاه تولید گیوه به عنوان یک صنعت از دیرباز تا به امروز مورد توجه بوده و با کیفیت ترین نوع گیوه ها را به خود اختصاص داده اند. یکی از آن گیوه ها که به آن اشاره داریم (کلاش) هورامی است. ا

 

ین محصول نه تنها به عنوان یک پاپوش در صنعت و تجارت بازار کار محسوب می شود بلکه به عنوان نماد فرهنگ و تاریخ و هویت مردمان کرد مورد احترام بسیار است. رقابت این پاپوش با کفش صنعتی، خود نمایانگر ارزش روز افسون این محصولات است.


مغازه گیوه کلاش اسرین کالا

مزایای استفاده از گیوه کالش

گیوه کلاش هورامی بسیار خنک است و درفصول گرم سال می توان به راحتی از آن استفاده نمود. در واقع در ساخت آن از الیافی استفاده شده است که به راحتی هوا را به داخل و بیرون کفش انتقال خواهند داد و در واقع تهویه هوا به راحتی صورت خواهد گرفت که موجب می شود پاها عرق نکنند و بوی بد نگیرند و پنجه پا خنک نگه داشته شود . کفه کلاش کاملا پارچه ای است و رویه آن از جنس نخ می باشد و همین امر موجب می شود رطوبت پا به بیرون از کفش انتقال پیدا نماید.
همچنین بسیار سبک است وهنگام پیاده روی با آن، پاها به هیچ عنوان خسته نخواهند شد و درد نخواهند گرفت. در عین حال استحکام بالایی دارد و با استفاده مداوم تغییر شکل نخواهد داد و خراب نخواهد شد. به علاوه برای گذر کردن از مناطق کوهستانی و راه های صعب العبور بسیار مناسب می باشد. از ویژگی ها منحصر به فرد این گیوه، قابلیت استفاده از هر دو لنگه در پای چپ و راست است. به معنی اینکه استفاده از یک لنگه هم در پای چپ و هم در پای راست ممکن است و قالب آن در پای چپ و راست فرقی نخواهد داشت. دلیل این مزیت استفاده از زیره فوق العاده جالب آن است. این ویژگی موجب راحتی به پا کردن این کفش شده است. به علاوه بند ندارد و برای به پا کردن زمان زیادی صرف نخواهد شد. پس از پوشیدن شکل پا را به خود می گیرد و پا را درون خود فیکس می نماید. به علت جنس الیاف استفاده شده در نخ و بافت این گیوه، بوی نامطبوع پاها نیز از بین خواهد رفت و از تجمع قارچ ها و میکروب ها در کف و رویه پا جلوگیری خواهد شد. به نوعی می توان گفت این گیوه، آنتی باکتریال است و میکروب ها را نابود می سازد.

ویژگی های گیوه کلاش

می توان گفت تمامی گیوه ها برای افرادی که کمر درد دارند توصیه می شود. اما گیوه کلاش هورامی دارای کفه ی آرگونومیک است و در درمان و کاهش کمردرد موثر تر عمل خواهد کرد. همه افراد خواهند توانست برای پیاده روی های طولانی از این مدل گیوه با خیالی آسوده استفاده نمایند و از پیاده روی خود لذت ببرند. عمر بالای این کفش از دیگر مزایای قابل ذکر آن است. با خرید یک گیوه کلاش هورامی می توانید چندین سال از آن استفاده نمایید و در مصرف هزینه های خود صرفه جویی کنید. در واقع دوام تقریبی عمر این محصول 5 سال است و این عمر برای کفشی دست بافت فوق العاده می باشد. همچنین قابل تعمیر است و هیچ گاه کیفیت خود را از دست نمی دهد. این محصول مشترک است و هم آقایان و هم بانوان می توانند از آن استفاده نمایند. قیمت این محصول نیز بسیار مناسب در نظر گرفته شده است که با توجه به کیفیت و زحمت ساخت آن بسیار ارزشمند است.

گیوه کلاش هورامان

 

خصوصیات گیوه یا کلاش هورامی

1. دوام و کیفیت بالا نسبت به کفش صنعتی

2. سبکی و راحتی و انعطاف پذیری در پیاده روی برای مدت زمان طولانی

3. قابلیت انتقال هوا به داخل و خنک نگه داشتن پنجه پا مخصوصا در ماه های گرم سال

4. رفع بوی بد پا و جلوگیری از حساسیت های پوستی

5. قابل شستشو  و قابل تعمیر است  و کیفیت خود را از دست نمی دهد.

6. با توجه به استفاده از مواد طبیعی در تولید آن، این محصول قابلیت تجزیه بودن در طبیعت را دارد.

7. قیمت مناسب آن نسبت به کفش صنعتی

8. تولید سفارشی نسبت به سایز پا

9. تا به تا نمی شود و چپ و راست ندارد. به این معنی که هر لنگه از این پاپوش با پای چپ یا راست می توان پوشیده شود.

بخش های گیوه و مواد تشکیل دهنده آن به دو بخش تقسیم می شوند و  آن عبارت اند از :

الف. زیره گیوه : 1. پارچه مورد نیاز که قسمت اصلی زیره گیوه را تشکیل داده و از برش های به هم تنیده شده و متراکم پارچه ها هستند. 2. رنگ لازم برای رنگریزی پارچه 3. نوار چرمی و یا تسمه دوخت زده شده به صورت ریسمان تشکیل شده و موجب حفظ تراکم پارچه های برش خورده است. 4. ریسمان به هم تنیده شده از موی بز که رویه گیوه بر روی آن چیده شده است.

ب. رویه گیوه: 1. ابتدا مواد تشکیل دهنده آن نخ مخصوص برای چیدن و بافتن قسمت دور گیوه 2. نخ مخصوص هم برای چیدن و بافتن قسمت بالایی رویه گیوه 3. سوزن مخصوص گیوه بافی است که به نسبت سایز های متعددی بستگی به نوع سلیقه بافنده دارد

4. قالب گیوه که نقش شکل دهی و فرم بخشی به رویه گیوه را دارد که قسمت پایانی مراحل تولید آن است.

در نتیجه این پاپوش محصولی است که قدرت خود را به رخ کشیده و ثابت قدم مانده و قدم به قدم در سبک پوشش ما ایرانیان همراه بوده و خواهد بود. می توان گفت که مردمان ایران زمین پاپوشی به نام گیوه را در کلکسیون و کمد کفش های خود دارند. گیوه کلاش یک پاپوشی رسمی است و کاربرد آن موجب شده که افراد به دلیل راحتی و خصوصیات خاص آن به طور روزمره در محل کار یا محیط بیرون پوشیده و استفاده نمایند. به گزارش خبرنگار زریوار خبر، این هنر با قدمتی بیش از دو هزار سال مختص مناطق کردستان و کرمانشاه و ایلام بوده است و پای افزار این منطقه شناخته شده که قبلا در دو طرح ساخته می شده است. مردها به خاطر داشتن کارهای سنگین و کوهپیمایی از کلاشی که کفه آن ضمخت و دارای نوک برآمده و استحکام خاصی برخوردار بود استفاده می کردند. در مناطق اورامان که باید گفت: تنها محل ایجاد و ماندگاری آن است با توجه به صعب العبور بودن این منطقه و عدم تاثیر صنایع جدید این هنر در این منطقه محفوظ ماند تا اینکه با عنایت و همکاری سازمان صنایع دستی کردستان و کرمانشاه و… در سال های اخیر این هنر صنعت مجددا پا به عرضه وجود گذاشت و مورد توجه جهانیان قرارگرفته است.

کلاش هورامی و خصوصیان آن

عکس گیوه هورامی

کیفیت بسیار بالا

این گیوه با دقت بسیار بالایی ساخته شده است. درواقع در کفه گیوه 300 تا 360 رج پارچه و نخ بافته شده است و رویه آن دارای گره های ریز بافت می باشد که با دقت بالایی بافته شده و بسیار ظریف و دقیق است. از مزایای دیگر آن می توان به زیبایی ظاهری آن اشاره نمود به طوری که با هر لباسی ست خواهد شد و زیبایی خود را به نمایش خواهد گذاشت. با استفاده از این گیوه دیگر نیازی به واکس نخواهید داشت زیرا این کفش در هر حال زیبایی و تازگی خود را حفظ خواهد نمود. گیوه کلاش هورامی قابلیت شست و شو دارد و می توان به راحتی آن را مانند روز اول تمیز نمود. همچنین این محصول دارای نشان مرغوبیت و اصالت صنایع دستی یونسکو است و بسیار معتبر و شناخته شده می باشد.

مشخصات منحصر به فرد کلاش گیوه

دهانه مناسبی برای به پا کردن این گیوه انتخاب شده است و پس از به پا کردن بافتی لطیف و نرم پاها را در بر می گیرد و احساس راحتی را در پاها به وجود می آورد. این گیوه از به وجود آمدن بسیاری از بیماری های پا مانند میخچه و … جلوگیری می کند و به افزایش سالمتی بدن نیز کمک خواهد کرد. صنایع دستی همواره بهتر و مناسب تر از محصوالت صنعتی امروزی بوده اند و فواید بیشتری برای بدن خواهند داشت و به علت الهام گرفتن از طبیعت و استفاده از مواد اولیه طبیعی در آن ها از دوام و ماندگاری بالاتری برخوردار می باشند. جالب است بدانید برخی از نخ های استفاده شده در گیوه کلاش هورامی از موی بز است و دارای خواص بی شماری است که در این مقال نخواهد گنجید.  چون کفه کلاش کاملا پارچه ای است و رویه آن نیز نخ می باشد٬ پا مطلقا داخل آن عرق نمی کند و با توجه به خاصیت اسموزی کلاش٬ رطوبت داخلی کلاش از طریق پارچه و نخ به بیرون هدایت می شود که این موضوع باعث می شود ضمن جذب رطوبت پا نیز خنک شود و این خاصیت را در هیچ پای افزاری نمی توان دید. کلاش تنها پای افزاری است که دارای خط تقارن است به این معنی که چپ و راست برای آن نیست و برای حفظ این فرم و مدل باید هرچند مدت کلاش را راست و چپ و یا چپ و راست پا کرد. پیاده روی با کلاش متناسب با فرم و مرفولوژی پاها می باشد، کفه آن و قسمت سینه گود پا بر آمده و در پاشنه پا بر جسته این فرم باعث رفع خستگی و عدم خسته شدن پاها در هنگام پیاده روی می شود. موضوع بسیار مهم و حائز اهمیت آن است که از نظر زیست محیطی هیچ نوع آلودگی محیط بعد از استفاده آن ایجاد نمی شود، چون مواد مصرفی آن کاملا طبیعی است و در خاک کمتر از یک سال تجزیه و به عناصر طبیعی خود تبدیل می شود در حالی که سایر پای افزارها چند سال طول می کشد که تجزیه شود. در ساخت و تولید این پای افزار هیچ نوع دستگاه صنعتی دخیل نیست این امر باعث می شود زمینه اشتغال را برای افراد زیادی در منطقه ایجاد کند. مواد اولیه مورد نیاز برای کلاش پارچه نخی مانند متقال٬ چلوار٬ نخ تابیده شده نمره٬ لایه، لایه٬ پوست٬ یا چرم گاو است. بعد از انتخاب سایز مورد نظر کاشی بند زیر آن را باز کرده٬ کفه آنرا با سبزه ماش داده تا شیره سبزه در بافت کفه نفوذ کند سپس آنرا پوشیده و هر چند مدت باید به صورت لنگه به لنگه پوشید تا فرم و مدل آن به هم نخورد و همچنان زیبا بماند. ساخت کفه و بافت رویه ان به طور متوسط چهار روز وقت لازم دارد. کلاش را با آب سرد و پودر لباس شوئی می شورند٬ بلافاصله دو عدد بطری شیشه ای و یا قالب کفش را داخل آن قرار می دهند و سپس قسمت بیرونی آن را می شویند بعد از خشک شدن بطری ها را بیرون می آورند.

گیوه با کیفیت

دارای 5 تیرک

همچنین از انعطافی 180 درجه برخوردار است و نمی شکند و ترک نخواهد خورد. 5 تیرک نیز برای این گیوه در نظر گرفته می شود که دارای جنس برزنتی است و بسیار بادوام می باشد و از نفوذ آب به کفی گیوه جلوگیری می نماید. برای تهیه و ساخت این گیوه از هیچ دستگاه صنعتی کمک گرفته نشده است و این موضوع موجب افزایش اشتغال زایی می شود و به چرخ اقتصاد و تولید کشور و خانواده های ایرانی کمک خواهد شد.

نحوه نگهداری گیوه کالش هورامی

هر موقع خواستید کلاش را نپوشید٬ حبه ای قرص نفتالین یا مقداری توتون داخل کلاش بگذارید و سپس آنرا در جای خشک نگهداری کنید تا از گزند حشرات مصون بماند.اگر خواستید کلاش بخرید یادتان نرود کلاش را لنگه به لنگه کنید و از خیس شدن آن جلوگیری کنید، زیرا این موارد بر روی عمر کلاش اثر می گذارد.گیوه که در اصطلاح محلی به آن کلاش می گویند ٬ قدمتی بالغ بر هزار سال دارد در واقع گیوه تاریخ دقیق و مدونی ندارد اما جزء اولین پاپوش های سنتی بشر می باشد که انسان مبتکر دوران های گذشته با بهره گیری از مواد اولیه فراوان و ارزان قیمت در دسترس طبیعی و ذوق سرشار خویش اقدام به تولید این دست ساخته نموده است٬ که توان مقابله با گذرگاه های صعب العبور و تاب مقاومت در مناطق کوهستانی و سنگلاخی را داشته باشد و درعین حال سبک و راحت باشد. گفتنی است کلاش از انواع مختلفی برخوردار است و از سال های اخیر با توجه به استقبال مردم منطقه برای پوشیدن آن، جنس برخی از کلاش های ساخته شده مرغوب تر می باشد و دیگر از هر گونه شکستگی کلاش نباید نگران بود . در فصل بهار بسیاری از کُردها با سفارش و خرید گیوه یا همان کلاش آغاز سال نو خود را شروع می کنند.

نحوه نگه داری گیوه

در زمان استفاده نکردن از این گیوه قرصی نفتالین و یا مقداری توتون در آن بگذارید و در محیطی خشک و خنک قرار دهید. از خیس نمودن آن جلوگیری نمایید و هر بار برای پوشیدن آن از لنگه ی دیگری استفاده نمایید یعنی لنگه ی چپ و راست را تعویض نمایید تا به افزایش عمر گیوه کالش هورامی خود کمک کرده باشید.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.