گیوه چیست؟ و نوع های مختلف آن+ لیست گیوه مردانه و زنانه

گیوه چیست؟

گیوه چیست؟ یکی از سؤالات پرتکراری که افراد مختلف به دنبال جواب آن هستند. بسیاری از شهرهای ایران صنایع‌دستی‌های بسیار زیبا و کاربردی دارند که شهرت آنها به تمام ایران و حتی کشورهای خارجی رسیده است. گیوه هم یکی از صنایع‌دستی‌های بسیار زیبا و پرطرف‌دار است که بسیاری از مردم آن را خریداری کرده و در زمان مناسب از آن استفاده می‌کنند. مردم بسیاری از شهرهای ایران به تولید گیوه مشغول هستند که این امر باعث شده گیوه انواع مختلفی داشته باشد.

هرکدام از این گیوه‌ها دارای خصوصیات و ویژگی‌های متفاوتی هستند. به همین دلیل قبل از اینکه برای خرید آن اقدام کنید؛ لازم است با تمامی آنها آشنا شده و سپس هرکدام از آنها را که مناسب خود دیدید؛ خریداری کنید. در این مقاله به طور کامل انواع گیوه را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا بیشتر با آنها آشنا شوید. اگر از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید بدانید گیوه چیست؟ تا آخر این مطلب با ما باشید.

گیوه چیست؟

گیوه یکی از مشهورترین صنایع‌دستی‌های ایران است. این پاپوش تابستانی که وزن بسیار سبکی هم دارد؛ بهترین گزینه برای پیاده‌روی است. تنوع گیوه باعث شده که افراد علاوه بر پیاده‌روی از آن در محل کار، دانشگاه و ست‌کردن با انواع لباس‌های مختلف استفاده کنند. یکی از مشخصه‌های بسیار عالی گیوه این است که صفر تا صد آن به‌صورت دست‌دوز ساخته می‌شود.

گیوه شامل دو قسمت رویه و زیره است. قسمت رویه از نخ و ابریشم ساخته می‌شود. همین امر باعث شده که بتوان در مواقع نیاز آن را شستشو دارد. اما قسمت زیره گیوه انواع مختلفی دارد. مردم شهرهای مختلف هرکدام بسته به تاریخچه گیوه در شهر آنها زیره گیوه را طراحی می‌کنند و آن را تولید می‌کنند. از جمله شهرهایی که ساخت گیوه در آنها رایج است می‌توان به شهرهای کردستان، لرستان، کرمانشاه، ایلام، زنجان، همدان، فارس، اراک، قزوین، چهارمحال‌وبختیاری، آذربایجان غربی و… اشاره کرد.

ویژگی‌های گیوه

شاید برایتان جالب باشد که چه پیزی باعث شده که گیوه تا این حد در میان مردم محبوب شود و افراد در مکان‌های مختلف از آنها استفاده کنند. شاید فکر کنید که ظاهر زیبای گیوه این‌همه شهرت را به ارمغان آورده اما بهتر است بدانید که ظاهر زیبای آن تنها یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد گیوه است.

این پاپوش زیبا دارای ویژگی‌ها و خصوصیات بسیار زیادی است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

خرید گیوه کردستان
کلاش هورامی

انواع مختلف گیوه

اکنون که به طور کامل فهمیدید گیوه چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؛ وقت آن رسیده که با انواع مختلف گیوه آشنا شوید و خصوصیات و ویژگی‌های هرکدام از آنها را بدانید. همان‌طور که گفتیم؛ شهرهای زیادی مشغول تولید گیوه هستند و آن را به‌عنوان صنایع‌دستی شهر خود معرفی کرده‌اند. هرکدام از این شهرها گیوه را در طرح خاصی می‌بافند که همین امر باعث شده مدل‌های مختلفی از آن در بازار وجود داشته باشد.

به‌طورکلی می‌توان گیوه را به دودسته زنانه و مردانه تقسیم کرد. از زمان قدیم گیوه‌ها توسط زنان بافته می‌شدند و معمولاً فقط مردها از آن استفاده می‌کردند. اما به‌مرورزمان زنان هم از مدل‌های مختلف آن استفاده کردند. گیوه زنانه و مردانه ساختاری شبیه به هم دارند با این تفاوت که گیوه‌های زنانه دارای رنگ‌ها متنوع و ظاهری زیباتر هستند. معمولاً با استفاده از طرح‌های مختلف گیوه‌های زنانه را تزئین می‌کنند تا ظاهری زیباتر داشته باشند. از جمله انواع مختلف گیوه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

کلاش یا کردی

یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین نوع گیوه کلاش نام دارد که مخصوص مناطق کردنشین است. این گیوه به دلیل خصوصیت و ویژگی‌های خاصی که دارد؛ برای مسیرهای سنگلاخی و صعب‌العبور بسیار مناسب است. رویه کلاش را از نخ پنبه و پلی‌استر به‌وسیله سوزن می‌بافند و زیره یا تخت آن را از پارچه و چرم می‌سازند. در ساخت زیره کلاش حدود 1500 لایه پارچه را در کنار هم قرار می‌دهند همین امر باعث شده که استحکام بالایی داشته باشد.

گیوه ملکی

یکی دیگر از گیوه‌های معروف و پراستفاده ملکی نام دارد. کیفیت بسیار بالای این نوع از گیوه باعث شده که قیمت بالایی نسبت به سایر گیوه‌ها داشته باشد. رویه گیوه ملکی را از نخ پنبه خالص می‌بافند که پنجه تیزی هم دارد. زیره این نوع از گیوه را پارچه  تشکیل می‌دهد. در بین رویه و زیره چرم قرار می‌دهند تا به‌وسیله آن این دو قسمت را به همدیگر وصل کنند. همچنین یک‌تکه چرم در قسمت پشت گیوه قرار می‌دهند تا راحت‌تر بتوان آن را پوشید. شکل و فرم گیوه ملکی کاملاً سنتی است به همین دلیل افراد کمتری آنها را انتخاب می‌کنند.

گیوه آجیده یا آژیده

گیوه آجیده یا آژیده را معمولاً در استان‌های اراک و لرستان تولید می‌کنند. از لحاظ قیمتی مانند گیوه ملکی ارزش بالایی دارند چون شباهت‌های زیادی از لحاظ کیفیت باهم دارند. می‌توان گفت که تنها تفاوت گیوه آجیده با ملکی در نوع رویه آنها است. رویه گیوه آجیده را به نسبت گیوه ملکی درشت‌تر می‌بافند.

رویه گیوه آجیده از نخ پنبه اصل بافته می‌شود و زیره آن را از چندلایه چرم تولید می‌کنند. در قسمت زیره این نوع از گیوه‌ها گره‌هایی از جنس نخ پنبه ایجاد می‌کنند که هم مقاومت و دوام آنها را بالا می‌برد و هم مانع از لیزخوردن می‌شود. نوع بافت این گیوه به این شکل است که زیره چرمی آن را با دوخت محکم، مستقیم به رویه آن وصل می‌کنند.

گیوه لاته

گیوه لاته یکی دیگر از انواع مختلف گیوه‌ها است که در میان افراد محبوبیت خاصی دارد. کلمه لاته در زبان فارسی به معنی پارچه قدیمی است. همان‌طور که از اسم آن پیدا است؛ می‌تواند فهمید که این نوع از گیوه‌ها را از پارچه‌های قدیمی و کرباس تولید می‌کنند.

گیوه زیره چرمی

گیوه زیره چرمی که آن را با نام گیوه شهری هم می‌شناسند؛ نوعی دیگر از گیوه است که بیشتر توسط مردمان شهرنشین استفاده می‌شود. در ساخت زیره این گیوه اصلاً از پلاستیک استفاده نمی‌شود و آن را به طور کامل از چرم می‌سازند. به دلیل شباهتی که با کفش‌های امروزی دارد؛ معمولاً استقبال بیشتری از آنها می‌شود. دلیل اینکه مردم شهرنشین بیشتر از این گیوه استفاده می‌کنند؛ شباهت زیاد به کفش‌های امروزی است. 

گیوه زیر لاستیکی

زیره این گیوه از پلاستیک تشکیل شده است. به همین دلیل است که این اسم را برای آن انتخاب کرده‌اند. بخش رویه گیوه پلاستیکی را از نخ می‌بافند و بافت‌های آن نسبتاً درشت است. قیمت پایین این نوع از گیوه‌ها یکی از مهم‌ترین مزیت‌های آنها به‌حساب می‌آید.

گیوه سیلک

گیوه سیلک از آن دسته گیوه‌های بسیار شیک و زیبا است که در میان خانم‌ها طرف‌داران زیادی دارد. زیره این گیوه چرم یا لاستیک است و رویه آن را از نخ‌های ابریشمی رنگارنگ تشکیل داده است که در بسیاری از مواقع با کارهای گل‌دوزی تزئین می‌شوند.

خرید انواع گیوه

گیوه از آن دسته صنایع‌دستی‌های بسیار محبوب به‌ شمار می‌آید که در بسیاری از شهرها آن را در مدل‌های مختلف تولید می‌کنند. گیوه‌ها انواع مختلفی دارند و هرکدام دارای خصوصیات و ویژگی‌های مختلفی هستند. قبل از اقدام برای خرید لازم است با آنها آشنا شوید. در این مقاله وبلاگ اسرین کالا به طور کامل شما را با گیوه و انواع آن آشنا کردیم تا بتوانید خرید خوب و رضایت‌بخشی انجام دهید.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.