طرح خاتم کاری

طرح خاتم کاری

خاتم کاری از دیگر صنایع دستی اصیل ایرانی است. این هنر با در هم قرار گرفتن چند ضلعی های منتظم در کنار هم با استفاده از مواد مختلف به وجود می آید.

طرح خاتم کاری

خاتم کاری از دیگر صنایع دستی اصیل ایرانی است. این هنر با در هم قرار گرفتن چند ضلعی های منتظم در کنار هم با استفاده از مواد مختلف به وجود می آید. برای ساخت محصولات خاتم کاری از طرح های متفاوتی از اشکال هندسی چند ضلعی استفاده می شود که متناسب با ذوق و سلیقه هنرمند شکل خواهد گرفت.

کاربرد چوب

خاتم کاری اساسا با چوب ساخته می شود. برای زمینه کار و رویه کار خاتم کاری از چوبهای مختلفی استفاده خواهد شد. از جمله چوب های مناسب برای خاتم کاری می توان به چوب آبنوس، چوب افرا، چوب فوفل، چوب گردو و.. اشاره کرد. از استخوان، عاج، فیبر سفید و صدف نیز برای خاتم کاری استفاده خواهد شد. از دیگر ابزارهای مورد استفاده خاتم کاران می توان به انواع مفتول و انواع چسب اشاره کرد.

ابزارهای مورد نیاز برای خاتم کاری

چهار نوع ابزار برای خاتم کاری استفاده می شود. 1. ابزارهای برش (انواع اره) 2. ابزارهای ساینده ( انواع سوهان، رنده، سمباده و مغار 3. ابزارهای پرس (انواع گیره) 4. ابزارهای طراحی

برای ساخت محصولات خاتم کاری ابتدا نیاز به طرح و نقشه است تا بتوان با چیدن قطعات کنار هم طرح و نقشه مورد نظر را بر روی کار ایجاد کرد. این طرح می تواند انتزاعی باشد و یا از اشکالی موجود در طبیعت الهام گرفته شده باشد. همچنین برای طرح خاتم کاری می توان از انواع طرح های ارائه شده موجود در اینترنت استفاده نمود.

بررسی خاتم کاری

طرح استفاده شده برای خاتم کاری مثلثی، لوزی شکل و بر گرفته از اشکال هندسی بسیار زیبایی است که با دقت و ظرافت بالا بریده و در کنار هم چیده و چسبانده خواهد شد. حال می توان از تکه چوب های رنگارنگ برای برش انواع طرح ها استفاده نمود تا از کنار هم قرار گرفتن این اشکال در رنگ های متفاوت طرحی زیبا و خاص به وجود بیاید.

مهمترین بخش ساخت یک محصول خاتم کاری پیچاندن گل آن است. زیبایی طرح خاتم کاری در این است که اشکال بریده شده یکدست و هم اندازه باشند و هنرمندانه و بدون نقص در کنار هم چیده و چسبانده شوند.  در واقع اگر نظم در خاتم کاری رعایت شود طرح مورد نظر شکیل و زیباتر در خواهد آمد. هر چه اشکال هندسی خاتم کاری موزون تر و منظم تر باشند در انتها آن کار از ارزش بالاتری برخوردار خواهد شد.

طرح های خاتم کاری

از جمله طرح های مختلف استفاده شده برای خاتم کاری می توان به خاتم پره ای، بته جقه‌ای، خاتم پره‌ وار، خاتم خطی، نه گلی لایه‌دار، شش و لوز، ابری ساده، ابری یک دور، ابری دو دور، خاتم دور رنگ، عالم قمی، متنی سبز، جوسیمی، خیابانی، خاتم طاقی، خاتم خیاقی و خاتم متن زنجیر سیم اشاره کرد.

بررسی قیمت

برخی از خاتم کاری ها هستند که از قیمتی بسیار بالایی برخوردار شده اند. در این خاتم کاری ها معمولا در قسمت های فلزی آن ها از طلا یا نقره استفاده شده است. در خاتم کاری هایی که از عاج به جای استخوان استفاده شده باشد نیز قیمتی بالاتر انتظار می رود. از با کیفیت ترین خاتم ها می توان به خاتم پره وار و سیم دار اشاره نمود.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.