خرید گلیمچه متکازین و قیمت انواع گلیمچه متکازین

راهنمای خرید گلیمچه متکازین به صورت آنلاین در فروشگاه اینترنتی اسرین کالا

خرید گلیمچه متکازین

خرید گلیمچه متکازین و قیمت انواع گلیمچه متکازین

هر کدام از شهرهای ایران دارای صنایع دستی منحصر به خود بوده و بسیاری از آن ها را نمی توان در شهرهای دیگر پیدا نمود. صنایع دستی از جذاب ترین کالاها و سوغاتی های استان ها و شهرهای ایرانی است و از قدیم الایام افراد در سفر به شهرهای مختلف از صنایع دستی مربوط به آن منطقه خرید می کردند.

نحوه خرید صنایع دستی

امروزه با پیدایش دنیای مجازی و انواع فروشگاههای اینترنتی نیازی نیست برای خرید صنایع دستی هر استان حتما به آن استان سفر کنیم و محصول مورد نظر را در آنجا بیابیم. گلیمچه متکازین از صنایع دستی محبوب استان مازندران است و برای خرید آن نیز می بایست به استان زیبای مازندران و به روستای متکازین واقع در بهشهر مراجعه نماییم.

اما هم اکنون گلیمچه متکازین در انواع سایت های اینترنتی موجود گشته و انواع طرح ها و رنگ های آن با قیمت های مشخص به فروش می رسد که

شما با انتخاب و ثبت سفارش می توانید به راحتی آن را درب منزل خود تحویل بگیرید. اما لازم است برای خرید گلیمچه متکازین اصل، نکاتی را در نظر بگیریم و از برخی از ویژگی های آن مطلع شویم.

نکات مهم برای خرید متکازین اصل

اول از همه اینکه سایتی معتبر و قابل اعتماد را برای خرید در نظر بگیریم و از واقعی بودن آن اطمینان حاصل نماییم.

جنس الیاف به کار رفته در تار و پود و بافت گلیمیچه متکازین بسیار مهم است. سعی کنید گلیمچه ای را انتخاب کنید که در تار و پود آن از الیاف نخ پنبه و پشم گوسفند مرغوب استفاده شده باشد. تا پس از کمی استفاده پرز ندهد و پس از شست و شو تغییر شکل و رنگی از آن را شاهد نباشیم.

طرح های متنوع گلیمچه متکازین

طرح های بسیار متنوعی برای قالیچه های متکازین وجود دارد و ما می توانیم متناسب با کاربرد آن و سلیقه خود آن طرح ها را انتخاب نماییم. با توجه به اینکه این کالا هم اکنون بیشتر برای تزیینات مورد استفاده قرار می گیرد و جنبه تزیینی آن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است می توانیم طرح و رنگی را انتخاب نماییم که با دکوراسیون منزل و یا محل مورد نظر ما هم خوانی داشته باشد و هارمونی خاصی با لوازم موجود در آن محیط ایجاد کند. مطمئنا با استفاده از این گلیمچه زیبایی محل زندگی خود را دو چندان خواهیم نمود.

اندازه گلیم

معمولا در هر سایتی برای هر محصول عکس و مشخصاتی در نظر گرفته شده است و ویژگی هایی از هر محصول در پایین عکس نوشته شده است. اندازه و سایز گلیم را به دقت مطالعه کنید و سعی کنید سایزی را انتخاب کنید که با فضایی که می خواهید برای آن اختصاص دهید تناسب داشته باشد. البته سایز ها ممکن است حداکثر نیم متر با هم تفاوت داشته باشند اما دقت نظر در این مورد می تواند در قیمت محصول و مقدار بهای پرداختی شما تاثیر گذار باشد.

البته خرید حضوری گلیمچه متکازین بسیار مطمئن تر از خرید اینترنتی آن می باشد. اما در شرایط کنونی و در مواقعی که سفر به مناطق دیگر میسر نیست، بهترین و معقول ترین راه خرید گلیمچه متکازین از سایت ها و فروشگاههای اینترنتی می باشد.

انواع گلیمچه متکازین

متکازین نام روستایی زیبا در مازنداران است. در قدیم الایام بسیاری از اهالی این روستا به بافت گلیم و جاجیم مشغول بودند و این هنررا نسل به نسل به فرزندان خود می آموختند. گلیمی که در این روستا به زیبایی و به صورت کاملا دستباف بافته می شد، گلیمچه ای زیبا با الیافی خوشرنگ و زنده بود که اغلب از آن به عنوان متکایی بر روی زین اسب استفاده می شد. به همین علت این محصول متکازین نام گرفت. این روستا نیز به همین علت به روستای متکازین معروف شده است.

صنایع دستی اصیل

امروزه متکازین یکی از صنایع دستی اصیل استان مازندران محسوب می شود که هنر بافت آن در یونسکو نیز به ثبت رسانیده شده است.

بررسی گلیمچه متکازین

اهل هنر مازنی این گلیمچه را به طول یک تا یک و نیم متری می بافند و عرض آن را ما بین 60 تا 90 سانتی متری در نظر می گیرند. برای تهیه گلیمچه ای با عرض بیشتر، بافندگان متکازین ها را از طول به هم  می دوختند تا بتوانند از آن به عنوان زیراندازی بزرگ استفاده نمایند.

در قدیم روستاییان برای بافت جاجیم و گلیم از الیاف موجود در روستای خود استفاده می کردند و برای بافت متکازین نیز از الیاف پشمی (پشم بز) استفاده می کردند. هم اکنون الیاف استفاده شده برای تار و پود این گلیمچه کمی فرق کرده است و معمولا تار استفاده شده برای متکازین از نخ پنبه (پرک و پرتاب) شماره 20 دوازده لا و همچنین پود آن از پشم شماره 5 دولا ( به رنگ قرمز یا سورمه ای) است.

نحوه استفاده از گلیمچه

در گذشته از این گلیمچه زیبا به عنوان زیرانداز، رویه پشتی، خوجین، روی کرسی، پادری و…استفاده می شد. با گذشت زمان موارد استفاده این گلیمچه نیز کمی متفاوت تر شده است و از آن به عنوان رومیزی، روتختی، رویه مبلو کوسن و به عنوان صنایع دستی با ارزش و به صورت تزیینی از آن استفاده می شود.

جالب است بدانید برای بافت متکازین از نقشه خاصی استفاده نمی شود و اشکال زیبا و هندسی نقش بسته بر روی آن کاملا به صورت انتزاعی و فی البداهه بافته می شود. این نوع بافت مورد توجه بسیاری از هنر دوستان و هنر شناسان قرار گرفته و همچنین موجب افزایش ارزش و قیمت هنری این گلیمچه شده است.

 

طرح های گلیمچه متکازین

در واقع طرح های استفاده شده بر روی گلیمچه متکازین اشکال هندسی ساده ایست، که به زیبایی در کنار هم بافته شده است. این طرح ها اغلب از طبیعت و محیط پیرامون هنرمند بافنده الهام گرفته شده است و مطابق با سلیقه او بر روی گلیمچه ها نقش بسته است. متکازین ها اغلب دارای حاشیه هستند و طرح اصلی در مرکز گلیمچه اجرا خواهد شد.

طرح های گلیمچه های متکازین بسیار متنوع بوده و دارای ویژگی های متفاوتی می باشد. در ادامه ویژگی هایی از انواع گلیمچه های متکازین را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

نقش پنجوک

دستگاه نساجی استفاده شده برای این طرح باید دو ورودی باشد. در نقش پنجوک در هر رج ممکن است از چند رنگ استفاده شود. سر نخ های پود پس از اتمام بافت به پشت کار برده می شود و چیده نخواهد شد تا زمانی که دوباره به آن رنگ نیاز شود.

در این زمان آن نخ گرفته شده و در ادامه بافته خواهد شد و اینگونه در وقت نیز صرفه جویی می شود. در گلیمچه هایی که از نقش پنجوک استفاده می شود کار یک رو و یک طرفه است و نمی توان از طرف دیگر آن استفاده نمود. زیرا نخ ها از زیر کار مشخص است و جلوه زیبایی نخواهد داشت.

نقش خشتی

این نقش نیز با دستگاه نساجی دو ورودی قابل بافت است. این طرح آشنا در بسیاری از زیراندازها و پشتی ها دیده شده است. و اغلب در آن از رنگ سورمه ای قرمز و سفید استفاده می شود. طرح خشتی از طرح های اصیل و قدیمی گلیچ بوده و هم اکنون کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

نقش آفتاب تیره

این نقش نیز از قدیمی ترین طرح های استفاده شده در گلیچ هاست که بسیار زیبا و هنری است. از این طرح هم برای متن کار و هم برای حاشیه گلیچ ها استفاده خواهد شد. آفتاب تیره نقشی لوزی مانند دارد که دو چنگگ در بالا و دو چنگگ در پایین به آن متصل می باشند. این نقش نیز با رنگ های سفید، سورمه ای و قرمز بافته می شود.

از دیگر طرح های استفاده شده بر روی متکازین ها می توان به چپ پیچ، چهار برج، سماقی، تیغ ماهی، لاله زنبوری، دالبری، خرچنگ چنگلی، به گل، خورشیدی، آفتاب تیره، دارداری، پیاله، نازگل، شکوفه و.. اشاره نمود.

برخی از این طرح ها مخصوص حاشیه است و در بافت وسط استفاده نمی شود و برخی دیگر مانند نقش آفتاب تیره هم در متن و هم در حاشیه به کار برده می شود.

قیمت گلیمچه متکازین

هنر و صنایع دستی از ارزش بسیار بالایی برخوردار هستند. برخی از صنایع دستی نیز آنقدر ارزشمند می باشند که نمی توان بر روی آن ها قیمت گذاشت. گلیمچه متکازین از جمله صنایع دستی اصیل مازندران است، که به صورت دستباف و با الهام گرفتن از طبیعت بافته می شود.

عوامل موثر در تعیین قیمت گلیمچه متکازین

مواد وعواملی در بافت و تهیه این گلیمچه زیبا موثرند که آن عوامل تعیین کننده قیمت و ارزش آن نیز خواهند بود. از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت گلیمچه متکازین جنس الیاف استفاده شده برای تهیه تار و پود این گلیم می باشد. شایان ذکر است عمر و دوام بالای گلیمچه متکازین بسیار مورد توجه قرار گرفته است و این کیفیت و دوام بالا به علت الیاف مرغوب استفاده شده در آن است.

اکثرا جنس تار و پود این گلیمچه از پشم و نخ پنبه است.

طرح گلیمچه

نقش مورد استفاده بر روی گلیمچه ها نیز در افزایش و یا کاهش قیمت آن ها تاثیر گذار هستند. طرح ها و اشکال ساده تر قیمت کمتری نسبت به دیگرطرح ها خواهند داشت. به طبع برای گلیم هایی که انرژی و وقت بیشتری گرفته اند و به دقت و ظرافت بیشتری نیاز داشته اند، قیمت بالاتری در نظر گرفته شده است.

اندازه گلیمچه

گلیمچه ها کاربردهای متفاوتی دارند و برای هر منظور که استفاده شوند، اندازه متفاوتی نیاز است. به عنوان مثال اگر به عنوان زیر انداز استفاده شوند بهتر است بزرگترین سایز آن مورد استفاده قرار بگیرد. قیمت گلیمچه متکازین متناسب با سایز آن تغییر خواهد کرد. همانطور که می دانیم اندازه طول و عرض این گلیمچه قابل تغییر است.

برای گلیمچه های کوچکتر وقت و الیاف کمتری استفاده شده است. بنابراین قیمت آن کمی پایین تر خواهد بود. گلیمچه های کوچک اغلب برای تزیینات مورد استفاده قرار می گیرند.

 

ارزش گلیمچه های متکازین

ممکن است امروزه از گلیمچه های متکازین دیگر به عنوان زیر انداز و یا پشتی و.. استفاده نشود. اما هیچ چیزی نمی تواند ارزش این گلیچ زیبا و سنتی مازندرانی را زیر سوال ببرد. افراد هنر شناسی که به کارهای دستباف علاقه دارند هنوز هم وجود دارند و ارزش این صنایع دستی را به خوبی می شناسند. فرهنگ ایرانی در گذشته او خلاصه می شود و صنایع دستی در جای جای ایران معرف فرهنگ و اصالت ایرانیان است و هیچ گاه نباید به فراموشی سپرده شود.

از این رو افرادی هنر دوست هستند، که با خرید این صنایع دستی این هنرها را زنده نگاه می دارند و سعی در حفظ هویت ایرانی ها دارند.

سخن پایانی

دنیای پیشرفته و پر از زرق و برق امروزی مملو از طرح ها و مدل های متفاوت گلیم و فرش های ماشینی است که ممکن است آن ها را با قیمتی بسیار پایین

تر به مردم ارائه دهد. اما باید قبول کرد که هیچ چیز را نمی توان جایگزین کار دستباف کرد. ممکن است قیمت بیشتری داشته باشند، اما علاوه بر زیبایی از دوام بسیار بالاتری برخوردارند و با یک بار شست و شو رنگ نمی بازند و تغییر شکل نخواهند داد.

امروزه این هنر در بسیاری از سایت ها و پیج های اینترنتی ارائه شده است و به فروش می رسد و بسیاری از مشتریان خوش ذوق برای خریدن آن ها اقدام می کنند.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.