بوم سازی سنتی

بوم سازی سنتی

یکی از مهم ترین و اساسی ترین وسلیه ای که بیشتر نقاشان بر روی آن کار خود را انجام می دهند بوم می باشد. در اصل بستر اصلی پیاده سازی یک طرح بوم می باشد، که به مراحل آماده سازی آن بوم سازی می گویند.

بوم سازی سنتی

یکی از مهم ترین و اساسی ترین وسلیه ای که بیشتر نقاشان بر روی آن کار خود را انجام می دهند بوم می باشد. در اصل بستر اصلی پیاده سازی یک طرح بوم می باشد، که به مراحل آماده سازی آن بوم سازی می گویند.

پارچه مناسب

امروزه در بوم سازی از دو جنس پارچه به نام پنبه و کتان استفاده می شود، که پارچه کتان به دلیل مقاومت بالای که دارد نسبت به پنبه گرانتر می باشد. این دو نوع پارچه زمانی قابل تشخیص هستند که هنوز هیچ گونه موادی برای جلوگیری از نفوذ آب و رنگ بر روی آن استفاده نشده است. معمولا ابتدا رنگ آن ها قهوه ای بسیار روشن می باشد.

انتخاب قالب

پس از انتخاب نوع پارچه باید یک قالب برای اتصال پارچه و کشیدن آن اماده شود که معمولا این قالب ها از جنس چوب می باشند، پس از درست کردن قالب مورد نظر باید پارچه را بر روی چوب قرار داده و آن را به خوبی کشیده و سفت شود برای اتصال پارچه به قالب از منگنه های مخصوص و یا میخ های بسیار ریز استفاده می شود.

پس از درست کردن قالب و چسباندن پارچه به آن حال نوبت زمینه سازی پارچه می باشد برای اینکار باید از رنگ روغنی که از محلول رقیق شده چسب حیوانات می باشد استفاده کنید، زیرا این رنگ روغن باعث می شود تا پارچه کتانی در برابر اسید های که درون رنگ های صنعتی استفاده می شوند در امان بماند و به سرعت پوسیده و پاره نشود. بعد از این چسب از پرایمر استفاده می شود که لایه اصلی سطح بوم را به وجود می آورد. پس از آن بوم را کنار بگذارید تا خشک شود.

بوم ها همانند بسیار از وسایل نقاشی دارای انواع مختلفی می باشد که برای سبک های هنری مختلف طراحی و تولید می شود، که ما در ادامه انواع بوم ها را به شما معرفی می کنیم.

بوم سفید

بوم سفید یکی از پر کاربرد ترین نوع بوم ها می باشد، که برای تهیه آن از پنج سهم سفیداب و دو سهم سریشم و صمغ عربی استفاده می شود، مخلوط این مواد را بر روی پارچه کتان یا به اصطلاح شی لاکی می مالند و اجازه می دهند تا مواد خشک شود، پس از آن نیز با سوهان آن را صاف می کنند. در صورتی که این مواد کمی سفت شود مقدار بسیار کمی شیر انگور و یا سرشیم به آن اضافه می کنند.

بوم سیاه

در این نوع بوم مقداری دوده یا مرکب برای سیاه کردن را با کتیرا، سرشیم، شیره و صمغ مخلوط می کنند و مانند بوم سفید بر روی سطح بوم می مالند و اجازه می دهند تا خشک شود و پس از آن با سوهان سطح آن را صاف می کنند.

بوم مرغش

این نوع بوم یکی از زیبا ترین بوم های است، که برای نقاشی های رنگ روغنی استفاده می شود، در این نوع بوم از سنگ بسیار زیبا به نام مرغش که به سنگ نقره یا طلا شباهت بسیار زیادی دارد استفاده شده است. برای تهیه بوم این سنگ را می کوبند الک می کنند و آن را به بوم می مالند.

بوم نخودی

این نوع بوم یکی از پرطرفدار ترین نوع بوم ها می باشد که با استفاده از رنگ های سنتی بر روی بوم ها زمینه نخودی به وجود می آورند.

بوم ابری

برای ساخت این نوع بوم از رنگ های مختلف استفاده می شود، این رنگ ها را درون مایع نشاسته ریخته و آن ها را مخلوط می کنند سپس کاغذ را درون این مایع قرار می دهند. زمانی که کاغذ بیرون می آید نقش های ابری و جالبی بر روی آن وجود دارد. بعد از بیرون آوردن باید مدتی کنار گذاشته شود تا خشک شود.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.