اولین موزه هنر کاملا مجازی جهان برای بازدیدکنندگان باز است

VOMA – موزه مجازی آنلاین هنر – یک تجربه هنری رایگان و کاملاً فراگیر است

از آنجایی که موزه‌ها مجبور شده‌اند درهای خود را در بحبوحه Covid-19 ببندند، بسیاری از این مؤسسات فرهنگی ثابت کرده‌اند که چقدر می‌توانند زیرک باشند و به طور موقت نمایشگاه‌های خود را از رویدادهای حضوری به تجربیات فقط آنلاین تغییر داده‌اند. با این حال، یک موزه به طور خاص شرط می‌بندد که برنامه‌نویسی مجازی روش جدیدی برای ارائه هنر به مخاطبان گسترده خواهد بود.

موزه مجازی هنر (VOMA) که هفته گذشته راه اندازی شد، اولین موزه در نوع خود در جهان است. VOMA بیش از یک گالری آنلاین، صد در صد مجازی است، از نقاشی‌ها و طراحی‌های آویزان شده بر دیوار گرفته تا ساختمان کامپیوتری موزه، که به بینندگان شیوه‌ای کاملاً جدید برای تجربه هنر می‌دهد که بدون نیاز به آن‌ها را به فضای هنری منتقل می‌کند. کامپیوترهایشان را ترک کنند.

ایده VOMA در مراحل اولیه اینترنت – به طور دقیق 1999 – زمانی که استوارت سمپل، خالق موزه و خود هنرمند، ایده ایجاد یک موزه آنلاین را در سر گرفت. سمپل می‌گوید: «وقتی نوجوان بودم، تصمیم گرفتم یک گالری آنلاین بسازم. بعلاوه، در اواخر دهه 90، فناوری مجازی هیچ شباهتی به امروز نداشت.

سمپل که در بورنموث انگلستان متولد شد، با توجه به هنر بزرگ شد. او هنرهای زیبا را در کالج برتون هال در پارک مجسمه یورکشایر تحصیل کرد و به عنوان یک هنرمند حرفه ای موفق ایجاد کرد و مجموعه آثار خود را که شامل نقاشی، طراحی، چند رسانه ای و چاپ است، در 15 نمایشگاه انفرادی بین المللی و بیش از 40 نمایش گروهی به نمایش گذاشت. اکنون، در سن 40 سالگی، با ارائه ایده خود برای یک موزه مجازی، تمرکز خود را به جایی که 20 سال پیش شروع کرده بود، تغییر داده است.

او می‌گوید: «به این فکر می‌کردم که چگونه هنر باید آنلاین در دسترس باشد، اما از آنچه می‌دیدم ناامید شدم. «به دلیل کووید-19، آثار هنری را می‌دیدم که به روش‌های مختلف از فناوری استفاده می‌کردند، مانند پیاده‌روی مجازی در پارک. به این فکر کردم که ایده اصلی خود را دوباره در آنجا قرار دهم. و با CGI، من می توانم تجربه ای ایجاد کنم که شما می توانید همین الان زندگی کنید.

این اولین باری نیست که یکی از ایده های وحشی سمپل تیتر خبرها می شود. در سال 2016، او با ایجاد یک رنگدانه رنگ به نام “صورتی ترین صورتی جهان” موج ایجاد کرد. این سه نفر با همکاری امیلی مان، معمار، و لی کاوالیر، مشاور هنری و متصدی سابق نمایشگاه هنر لندن، VOMA را از ابتدا با کمک تیمی از برنامه نویسان، معماران و در مدت شش ماه ساختند. طراحان بازی های ویدیویی

 

او می‌گوید که همه این موزه‌ها را می‌دیدم که پیشنهادات خود را در فضاهای دیجیتال، مانند (پروژه Google Arts & Culture) آپلود می‌کنند. من نمی‌خواهم بی‌ادب باشم، اما احساس نمی‌کردم که واقعاً آنجاست. من به یک مونه نگاه می کردم و سرش بریده می شد. من الهام گرفتم، زیرا فکر می‌کنم می‌توانیم بهتر عمل کنیم.»

نتیجه یک تجربه فرهنگی است که امروزه بر خلاف هر چیز دیگری آنلاین است. VOMA سروصدای رسانه‌ای ایجاد می‌کند و Cat Olley از Elle Decoration آن را به عنوان فضایی با «احساس پایه و آشنا» توصیف می‌کند که می‌تواند «در کنار مراکز فرهنگی متعارف خود را حفظ کند». گابریل لئونگ از Hypebeast، VOMA را به خاطر «نه تنها مشکلات حضور در موزه‌ها با اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی، بلکه همچنین مسائل پیچیده‌تر درباره اینکه چه کسی در وهله اول به مؤسسات فرهنگی اصلی دسترسی دارد، ستایش می‌کند».

بازدید از VOMA ساده است. ابتدا بینندگان باید برنامه رایگان VOMA را روی رایانه خود نصب کنند. از آنجا، آنها می توانند دو گالری با آثار نزدیک به دوجین هنرمند، از جمله هنری ماتیس، ادوارد مانه، لی وی، پائولا رگو، لوئیز زربینی، لیجیا کلارک، جاسپر جانز و هنری دو تولوز لوترک را کشف کنند. کاوالیر، مدیر و متصدی موزه، از نزدیک با برخی از معتبرترین موزه‌های جهان مانند موزه هنر مدرن (MoMA) در شهر نیویورک، موسسه هنر شیکاگو و موزه اورسی در پاریس همکاری داشت. با استفاده از تصاویر با وضوح بالا ارائه شده توسط هر موسسه، تیم VOMA تکثیر سه بعدی هر قطعه را انجام داد. سمپل می‌گوید: «نیازی نداریم که هیچ نقاشی را به صورت امانت حمل کنیم. ما به معنای واقعی کلمه عکس‌ها را می‌گیریم و از رایانه‌ها برای ایجاد بازتولیدهای سه بعدی استفاده می‌کنیم، که به عمق می‌افزاید و به بینندگان اجازه می‌دهد تکثیر را از همه زوایا ببینند.»

نتیجه یک تجربه 360 درجه و کاملاً غوطه‌ور است که به بازدیدکنندگان موزه اجازه می‌دهد تا آنجا که می‌خواهند به المپیای مانه یا باغ لذت‌های زمینی هیرونیموس بوش نزدیک شوند. با استفاده از دکمه‌های پیکان کامپیوتر، بازدیدکننده می‌تواند به طور مجازی در موزه قدم بزند و آثار هنری مختلف را بزرگنمایی کند. تنظیمات کاربرپسند بسیار شبیه یک بازی کامپیوتری است.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.