عثمان دوزی بر روی لباس و 3 مبحث مهم

عثمان دوزی

عثمان دوزی بر روی لباس

عثمان دوزی هنری زیبا و جذاب است، که می تواند جذابیت لباس های مجلسی را دو چندان کند. همچنین امروزه این رو دوزی بر روی مانتوهای مجلسی بسیار به کار می رود.

عثمان دوزی بر روی لباس

عثمان دوزی هنری زیبا و جذاب است، که می تواند جذابیت لباس های مجلسی را دو چندان کند. همچنین امروزه این رو دوزی بر روی مانتوهای مجلسی بسیار به کار می رود.

علاوه بر این بسیاری از لباس عروس های امروزی مزین به این رودوزی شده اند و بسیار مورد استقبال بانوان جوان قرار گرفته اند. بسیاری از افراد این هنر را با عنوان شفق دوزی می شناسند.

عثمان دوزی بسیار شبیه به هنر سرمه دوزی بوده اما نحوه دوخت آن کمی متفاوت است. در ادامه نحوه دوخت عثمان دوزی را خدمت شما دوستان عزیز ذکر خواهیم نمود.

نحوه دوخت

برای عثمان دوزی ابتدا طرح مناسب و مورد نظر را انتخاب می کنند. بعد طرح را بر روی چسب دو طرفه انتقال می دهند. پارچه مناسب برای عثمان دوزی پارچه اورگانزا و یا حریر اورگانزا است.

حریر اورگانزا را بر روی سطح صافی مانند شیشه پهن می کنند و اطراف آن را با چسب نواری بر روی شیشه فیکس می کنند. سپس برچسب چسب دو طرفه را جدا کرده و آن  را بر روی پارچه حریر می چسبانند.

هنگامی که چسب دو طرفه کاملا بر روی پارچه چسبید، برچسب طرف دیگر آن را جدا می کنند تا بتوانند کار را بر روی پارچه آغاز کنند. ابتدا حاشیه و دور کار را با استفاده از نگین متری و یا زنجیر ساچمه ای پر می کنند.

برخی از هنرمندان این رودوزی برای حاشیه از چند دور استفاده می کنند و در هر دور از یک نوع متریال ( نگین، زنجیر و نخ عثمان) استفاده می نمایند.

خرید آنلاین

استفاده از نگین

نگین های تکی نیز برای عثمان دوزی لازم است. برای چسباندن این نوع نگین ها از چسبی مقاوم و قابل شست و شو مانند چسب تایگر استفاده می کنند. سپس فضاهای خالی داخل طرح را با استفاده از نگین، اکلیل و دانه های سربی پر خواهند کرد.

آن ها ابتدا چسب را به مقدار زیاد بر روی مناطق خالی ریخته و شن ها و دانه های سربی بسیار ریز را بر روی چسب می پاشند.

با فشار دست این دانه ها را بر روی کار فیکس می کنند. در آخر سشوار را برای مدت کوتاهی بر روی کار می گیرند و کار را بر روی پارچه فیکس می کنند. سپس دور پارچه را به دقت برش زده و از آن برای تزیین انواع لباس استفاده می کنند.

 

هنری دوست داشتنی

عثمان دوزی هنری بسیار جذاب و دوست داشتنی است و انجام آن تنها به کمی حوصله و سلیقه نیاز دارد. عثمان دوزی هر چه با دقت بیشتری انجام شود کار تمیز تر و جالب تر در می آید.

به کار بردن عثمان دوزی بر روی مانتو، لباس عروس و …علاوه بر افزایش زیبایی ارزش و قیمت آن را بالا می برد و آن را به لباسی ارزشمند و گرانبها تبدیل می کند.

امروزه بر روی یقه و سر آستین بسیاری از مانتوهای مجلسی که اغلب سلبریتی ها از آن استفاده می کنند، این مدل رودوزی را مشاهده می کنیم که کار دست بوده و ارزش هنری بالایی دارد.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.