انواع صنایع دستی ایرانی_انواع هنرهای سنتی

انواع صنایع دستی ایرانی_انواع هنرهای سنتی

در سراسر ایران هنرهای سنتی بسیار زیبا و متفاوتی به چشم می خورد، که هر کدام مختص به منطقه ای خاص از این مرزو بوم می باشد.

انواع صنایع دستی ایرانی_انواع هنرهای سنتی

در سراسر ایران هنرهای سنتی بسیار زیبا و متفاوتی به چشم می خورد، که هر کدام مختص به منطقه ای خاص از این مرزو بوم می باشد. ایران در جهان به عنوان کشور تولید کننده صنایع دستی منحصر به فرد و خاص شناخته شده است. زیبایی و مرغوب بودن صنایع دستی ایرانی سبب شده است تا بسیاری از صنایع دستی ایرانی به کشورهای دیگر صادر شود.

دلیل صادرات انواع صنایع دستی

صنایع دستی می توانند به چند دلیل برای کشور بسیار سود آور باشند. اول اینکه وسایل مورد نیاز آن در دسترس افراد هستند و افراد با استفاده از ابزار ساده صنایع دستی سنتی بسیار جذابی را می سازند. دوم اینکه ساخت صنایع دستی هزینه هنگفتی را برای سازنده در بر نخواهد داشت و او می تواند با خلق اثری زیبا و چشم نواز در آمد بسیار خوبی را به دست بیاورد. سوم اینکه مواد اولیه استفاده شده در صنایع دستی اغلب طبیعی هستند و کمترین آسیب را به محیط زیست و افراد خواهند رساند.

در ادامه قصد داریم برخی از انواع صنایع دستی ایرانی را خدمت شما عزیزان معرفی نماییم.

صنایع دستی نساجی و بافت

صنایع دستی نساجی و بافت از مهمترین و قدیمی ترین صنایع دستی ایرانی است. بسیاری از مردم روستایی و حتی شهر نشین با این هنر ایرانی آشنایی دارند و از این راه کسب در آمد می کنند. از مهمترین صنایع دستی نساجی و بافت ایرانی می توان به فرش وگلیم، جاجیم، گبه، چادر شب، مخمل بافی، چفیه بافی، پرده بافی و… اشاره نمود.

انواع رودوزی

این هنر نیز از قدیم الایام وجود داشته است و افراد برای رومیزی و انواع رو انداز از این هنر استفاده می کردند. از انواع رودوزی های برجسته ایرانی می توان به سوزن دوزی، پته دوزی، ملیله دوزی و قلاب دوزی اشاره نمود.

صنایع دستی فلزی

صنایع دستی فلزی در ایران بسیار پرطرفدار هستند. این نوع صنایع دستی حاصل چندین ساعت زحمت هنرمندان برای حکاکی و شکل دادن به ظروف مسی و نقره و…است. از مهمترین صنایع دستی فلزی ایران می توان به نقره کوبی، طلا کاری، مس کوبی، ریخته گری، زیور سازی و… اشاره نمود.

مینا کاری

یکی ازجذاب ترین صنایع دستی ایرانی ظرف مینا کاری شده است که نظر بسیاری از توریست ها را نیز به خود جلب کرده است. ساخت و تولید ظروف میناکاری بسیار سخت است. از همین رو از ارزشی بالا برخوردار است و کمی گران است.

سفالگری

سفالگری نیز هنری است که به دلیل ساده بودن مواد اولیه مورد نیاز آن، از گذشته تا به اکنون بسیاری از افراد ایرانی آن را انجام داده اند و هنوز نیز می دهند. از زیر مجموعه های هنر سفالگری می توان به سفالگری دستی، سفالگری چرخی و خر مهره سازی اشاره نمود.

صنایع دستی شیشه ای

صنایع دستی شیشه ای بسیار زیبا هستند و هنرمندان با استفاده از این هنر ظروف شیشه ای تزیینی بسیار زیبایی را خلق می کنند.

از دیگر صنایع دستی برجسته ایرانی می توان به صنایع دستی چوبی، صنایع دستی سنگی، نگارگری، چاپ سنگی، پوستین سازی، حصیر بافی، نمد مالی، صنایع دستی چرمی و… اشاره نمود.

اسرین کالا

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.