آموزش بافت گیوه با سوزن به صورت حرفه ای در 10 دقیقه

آموزش بافت گیوه با سوزن به صورت حرفه ای

آموزش بافت گیوه با سوزن

گیوه از پاپوش های قدیمی است که بسیار سبک بوده و از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار است. گیوه به خوبی از پاها مراقبت می کند و برای عبور از سنگلاخ ها و پستی و بلندی ها کفش مناسبی می باشد.

آموزش بافت گیوه با سوزن

گیوه از پاپوش های قدی

می است که بسیار سبک بوده و از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار است. گیوه به خوبی از پاها مراقبت می کند و برای عبور از سنگلاخ ها و پستی و بلندی ها کفش مناسبی می باشد.

ساخت این پاپوش سنتی کشورمان اصول خاصی دارد که حتما می بایست رعایت شود تا به شکلی استاندارد و متناسب با آناتومی پاها در بیاید و افراد پس از پوشیدن آن در پای خود احساس راحتی داشته باشند. یکی از مهمترین بخش های ساخت گیوه بافت رویه آن است، که اغلب با استفاده از سوزن و توسط بانوان با ظرافت بالایی بافته می شود. برای بافت رویه از نخ های پنبه ای دولا استفاده می شود.

خرید گیوه

برای گیوه دوزی به ابزار و وسایل خاصی نیاز است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود.

ابزار های مورد نیاز برای گیوه دوزی:

  1. پارچه هایی با استحکام بالا مانند کتان، مدخال، کرباس و…
  2. چرم طبیعی گاو و…
  3. درفش
  4. شفره
  5. نخ پنبه ای
  6. قالب های چوبی
  7. سوزن
  8. چاقو و کج کارد

سبک دوخت رویه گیوه

همانطور که گفته شد برای بافت رویه گیوه از نخ پنبه ای دولا استفاده می کنند. سبک دوخت رویه گیوه به شکل لحاف دوزی است. بافت گیوه توسط سوزن از بالای گیوه آغاز می شود. ابتدا نخ را در دست می گیرند و سر می اندازند. سپس چند رج پشت سر هم و منظم آن را می بافند. در رج های بعدی، بافت از اطراف زیاد می شود. این کار را آنقدر ادامه می دهند تا طول مورد نظر به دست بیاید و اندازه مورد نیاز حاصل شود.

پس از بافت جلوی کار نوبت به بافت پاشنه می رسد. برای این کار ابتدا فاصله ای حدودا 5 سانتی را برای بغل های پا کنار می گذارند و سپس شروع به بافتن پاشنه می کنند. به اندازه لازم نیمه پاشنه را می بافند و سپس نیمه دیگر را تکمیل می کنند. بعد قسمت قوزک گیوه را تا چند رج می بافند تا دوخت گیوه تکمیل شود.

سخن پایانی آموزش بافت گیوه با سوزن 

ساخت رویه گیوه مردانه  یا زنانه با استفاده از سوزن، کار دشواری است و دوخت یک گیوه با نخی با ضخامت متوسط حدودا دو روز طول خواهد کشید. دوخت گیوه می بایست بسیار دقیق انجام شود. اگر کمی بافت قسمت های مختلف گیوه کمتر و یا بیش از حد اندازه استاندارد باشد موجب اذیت کردن پاها خواهد شد و فرد پس از به پا کردن و راه رفتن با آن احساس راحتی نخواهد داشت.

سوزن مورد استفاده برای دوخت گیوه مانند سوزن لحاف دوزی است. در واقع می توان از همان سوزن لحاف دوزی برای دوخت گیوه بهره گرفت. دوخت رویه گیوه اغلب توسط بانوان انجام می شود. زیرا بانوان ظرافت بیشتری در کار به خرج می دهند و دقت بالاتری را در دوخت گیوه به کار می برند. اگر می خواهید برای خود یا دوستان خود گیوه ملکی  یا گیوه کرمانشاه هدیه ببرید خرید گیوه از اسرین کالا را به شما پیشنهاد می کنیم.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.