آلات موسیقی دست ساز را در 2 دقیقه بشنلاسید+معرفی تمپوسفالی

آلات موسیقی دست ساز

آلات موسیقی دست ساز

کلا افرادی که در حرفه ساخت وسیله و ابزارآلات موسیقی هستند دارای شخصیت های زیبا و آرامی هستند چون با عشق و روح خود آلت مویقی را درست میکنند و این حرفه یک حرفه هنری تکنیک است که بستگی به خیلی از عوامل دارد مثل نوع چوب، نحوه ساخت، ابزار استفاده شده و حتی روح اون درخت یا شی و یکی دیگه از عواملی که شاید باور آن سخت باشد فردی است که آن را میسازد.

اکثر سازندگان ساخت لوازم موسیقی در ایران ، خود به نوعی نوازنده آن رشته میباشند و این خود تسلط به کار را دو چندان مینماید . البته دلیلی نمیشود که سازنده ای که نوازندگی و شناخت نت ها را نمیداند ، سازهای خوبی تولید نمی کند .

در کشور ما هنرمند پیانو سازی هست که خود پیانو زدن را بلد نیست ، اما بهترین پیانوی دست ساز را میسازد و برای خرید آن باید بیش از دو سال در صف انتضار باقی بمانید .

رشته ساخت آلات موسیقی به نوبه خود یکی از رشته های خاص برای کسب درآمد میباشد . در کلیه این رشته ها ، کسب درآمد شاید چنگی به دل نمیزند ، اما عشق و شور به ساخت و تولید ، لحظه ای از سازنده غافل نمیشود . تا جایی که استاد چایچی ( سازنده معرف سه تار ساز ) در خاطرات خود مینویسد :

روزها بیش از 12 ساعت کار میکردم . اما نه تنها خسته نمیشدم ، بلکه در هنگام استراحت هم حتی به فکر حل کردن مسائل مشکلات تولید بودم . من در کارگاهم ساز نمیسازم  به چوبها شور و حالی دوباره میبخشم تا دستان هنرمندی او را از سکوت رهایی بخشد .

اگر شما عاشق ساخت ادوات موسیقی باشید  هیچگاه از نشستن در یک کارگاه تولیدی ساز خسته نخواهید شد  چرا که هر لحظه در حال مشاهده فرآیند تکمیل سازی یک ساز و رسیدن به مرحله تکمیلی خواهید بود .

و واقعا خستگی هیچگاه در این کارگاهها به فرد چیره نخواهد شد  او خالق آثاری بکر و خاص خواهد بود .

جالب است بدانید دست هر سازنده حرفه ای ، صدایی خاص خود را تراوش میکند . این خاصیت باعث میشود که بگویند صدای سازهای فلان سازنده بم است  یا در اصطلاح بالا میخواند  و از این جهت معروفیت سازهای وی را در این بدانند .

عوامل زیادی در ساخت موثر میباشد :

از جمله این عوامل استفاده از نوع چوب ( همانند درخت گردو ، توت ، گلابی و . . . ) همچنین سن درخت ، محل کاشت درخت ، بخش استفاده شده از درخت ، نوع چسب بکار رفته شده ، پرداخت نهایی ، نکات ریز در مقاوم سازی ، مراحل آماده سازی چوب جهت بالا بردن کیفیت صدا ، نوع سیم ، پوست ،کیفیت اتصالات قطعات به همدیگر ، عدم استفاده از رنگ و مواد شیمیایی ، ظرافت و زیبایی و در نهایت تحویل کاری بدون عیب و نقص ضاهری و باطنی نقش موثری در تولید دارند.

تمپو سفالی

یکی از سازهای ضربی که یک طرف آن توسط پوست بسته و طرف دیگر آن باز است ،ساز تمپو یا داربوکا است. از این ساز بیشتر در فرهنگ ها و موسیقی های عربی و گاهی ترکی استفاده می شود. بدنه این ساز را از فولاد یا فلز های دیگر و سفال می سازند البته حالا نمونه های پلاستیکی در بازار فراوان یافت می شوند.

اینکه بدنه این ساز از چه جنسی باشد در سبک موسیقی این ساز نقشی ندارد بلکه نوع ضرب انگشتان و ریتم انتخابی نوازندگان و تکنیک های خاص آنها تعیین کننده صدای موسیقی آن است. مبتدی ها برای نواختن موسیقی با تمپو بهتر است این هنر را با تمپو های سفالی و پلاستیکی شروع کنند که هم وزن آنها سبک تر است و هم قیمت آنها ارزان تر می باشد.برای خرید تمپو سفالی از اسرین کالا اقدام کنید.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.