آبگز کاری چیست؟ نکات فوق العاده جالب در 4 دقیقه

آبگز کاری

آبگز کاری چیست؟

صنایع دستی ایران بسیار غنی بوده و دارای انواع متفاوت و بسیار زیاد است. به قول معروف هنر نزد ایرانیان است و بس. یکی دیگر از هنرهایی که در گروه شیشه گری و آبگینه قرار می گیرد، آبگز کاری است. در این مقاله سایت اسرین کالا در مورد ابگزکاری بیشتر بخوانید.

آبگز کاری

صنایع دستی ایران بسیار غنی بوده و دارای انواع متفاوت و بسیار زیاد است. به قول معروف هنر نزد ایرانیان است و بس. یکی دیگر از هنرهایی که در گروه شیشه گری و آبگینه قرار می گیرد، آبگز کاری است. هنرمندان آبگز کار با استفاده از این هنر صنایع دستی شیشه ای بسیار زیبا و ارزشمندی را به وجود آورده اند. ظروف آبگز کاری شده بیشتر جنبه تزییناتی دارند و امروزه در موزه ها بیشتر مشاهده می شود.

 

نحوه آبگز کاری

برای آبگز کاری از تغییر حرارت ناگهانی بر روی شیشه کمک می گیرند و از خاصیت ترک خوردگی شیشه بر اثر تغییرات ناگهانی دمای آن استفاده می کنند. بدین صورت که ابتدا شیشه را به شکل مورد نظر در می آورند و برای شکل گیری نهایی درون کوره قرار می دهند تا بافت آن شکل بگیرد.

سپس بلافاصله پس از بیرون آوردن از کوره و قبل از سرد شدن آن، ظرف شیشه ای مورد نظر را درون آب سرد قرار می دهند. در این لحظه به علت تغییر ناگهانی حرارت شیشه شوکی در ظرف شیشه ای ایجاد می شود و ترک های بسیار ریزی در قسمت بیرونی آن به وجود می آید. اما این ترک ها به داخل شیشه نمی رسد. زیرا این سرما هنوز به داخل شیشه نفوذ نکرده است. برای جلوگیری از انتقال سرما به داخل شیشه آن را دو مرتبه به داخل کوره می برند تا دوباره بافت آن شکل بگیرد و محکم شود.

افزایش استحکام

در واقع با این کار موجب افزایش استحکام ظروف شیشه ای آبگزکاری شده خواهند شد. سپس آن را برای آخرین بار از کوره در می آورند و این بار به آن اجازه می دهند تا به آرامی خنک شود. با این کار ترک های بسیار ریزی بر روی ظرف شیشه ای به وجود می آید که بسیار زیبا و جذاب است.

دکوری و تزئینی

اما به هر حال این ظرف شیشه به دلیل تغییرات و شوک حرارتی که در آن به وجود آمده استحکام کافی خود را از دست داده است و برای استفاده به عنوان ظرف غذا و..مناسب نمی باشد و ممکن است با ضربه ای نه چندان محکم از هم فرو بپاشد و خورد شود. به همین دلیل است که می گوییم از ظروف شیشه ای آبگز کاری شده تنها می توان به عنوان ظروف دکوری و تزیینی استفاده نمود.

بسیاری از افراد از ظروف آبکاری شده به عنوان ظرف شکلات و پاستیل استفاده می کنند. اما باید در نگهداری آن بیشتر دقت نمایند زیرا ظروف آبکاری شده معمولا استحکام بالایی ندارند.

سخن پایانی

با استفاده از هنر آبگز کاری، زیبایی شیشه های دست سازبالا میرود و ارزش آن را بیشتر می کنند. این هنر بسیار مورد توجه ایرانیان و حتی توریست ها و افراد خارجی قرار گرفته است و طرفداران خاص خود را پیدا نموده است. افرادی که این هنر را دارند و می توانند آبگز کاری را به نحو احسن انجام دهند از دقت و مهارت بسیاری برخوردارند. درواقع این هنر میبایست توسط افراد حرفه ای انجام شود. کمی اشتباه و تعلل می تواند ظرف شیشه ای را به طور کل از بین ببرد.

اسرین کالا فروشگاه تخصصی خشکبار و صنایع دستی است، در اسرین کالا انواع ظروف مسی، گلیم دستبافت و …. را می توانید با قیمت و کیفیت مناسب تهیه کنید. محصولات به سراسر کشور ارسال می شوند.

اگر در مورد نحوه سفارش محصولات سوال یا ابهام خاصی دارید می توانید از قیمت تماس با ما سوالات خود را بپرسید.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.