خواص عسل طبیعی تازه +48 نکته درمورد فایده عسل

بازدید: 221 بازدید
خواص عسل طبیعی تازه +48 نکته درمورد فایده عسل

خواص عسل

خوردن عسل چه فوایدی دارد؟ عسل چه ترکیباتی دارد؟ آیا عسل طبیعی شکرک می‌زند؟ آیا عسل برای درمان بیماری‌ها مفید است؟ چگونه از عسل طبیعی نگهداری کنیم؟این مطلب برای کسانی است که می خواهند خواص عسل را بشناسند.

عسل برای سلامتی بدن بسیار مفید است و تاریخ استفاده از آن به زمان خلقت انسان برمی‌گردد. این ماده شیرین و چسبناک دارای خواص دارویی زیادی بوده و بیماری‌های مهلک رو درمان می‌کند.

عسل برای سلامتی پوست هم بسیار مؤثر خواهد بود. وقتی از خواص عسل صحبت می‌کنیم، منظورمان همان عسل خام و طبیعی است که مستقیم از کندو خارج می‌شود و بدون هیچ‌گونه دست‌کاری در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

برای اینکه در مورد خواص عسل بیشتر بدانید باید به طبیعی بودن عسل پی ببرید. برای تشخیص عسل طبیعی استانداردها و فاکتورهایی وجود دارد که تنها راه تشخیص آن آزمایش کردن در یک آزمایشگاه معتبر خواهد بود. در هنگام خرید عسل باید به تمام فاکتورها که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، دقت کنید.

این محصول بیولوژیکی فعال دارای ترکیبات پیچیده و غنی بوده و به گل‌هایی که زنبور از آن تغذیه کرده بستگی دارد. این ترکیبات به هر صورتی که باشد برای سلامتی انسان ضروری و مفید خواهد بود. این معجون جادویی تنها ماده‌ای است که از نظر علمی خواص آن ثابت شده؛ به همین خاطر محبوبیت زیادی هم دارد و خرید عسل خالص بسیار طرفدار دارد.

خاصیت بالای عسل

عسل چه ترکیباتی دارد؟

برای درک خواص و فواید هر ماده‌ای، دانستن ترکیبات آن بسیار کمک‌کننده خواهد بود. خواص عسل هم از این قاعده مستثنی نیست. ترکیبات اصلی که در عسل وجود دارد شامل قندها و آب بوده که بیش از 90 درصد وزن خشک عسل را قند و مابقی آن را آب تشکیل می‌دهد. این ترکیبات شامل:

  • قندها: 31 درصد گلوکز – 5 درصد دکسترین – 38 درصد فروکتوز – 2.3 درصد پروتئین – 1.5 تا 3 درصد ساکارز
  • عناصر طبیعی موجود در عسل شامل: کروم، آهن، منیزیم، فسفر، سیلیس، سلنیوم، روی، سدیم، کلسیم، گوگرد، پتاسیم و مس
  • 003 تا 0.2 درصد نمک اسیدهای ارگانیک
  • آنزیم‌ها از بدن زنبور وارد عسل می‌شود که شامل: اینورتاز، گلوکز اکسیداز، کاتالاز، آمیلازها، اینولاز است
  • پلی‌فنل‌ها: اسیدهای کافئیک، فلاونوئیدها، گالیک، پر وتو کات کوئیک و ولنلیگ
  • در مقادیر بسیار کم ویتامین‌های A,B1,B2,B3,B5,B6,K,H,E,C,PP
  • عسل دارای مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان، مواد میکروب‌کش و عصاره موادهای مختلف دیگری هم است.
  • آب در عسل هرچه کمتر باشد، عسل غلیظ‌‌تر خواهد بود.

استفاده از خواص عسل در طول تاریخ

از دوران قدیم انسان‌ها از عسل به‌عنوان یک ماده غذایی مقوی استفاده می‌کردند. در دوران سومری‌ها که به 2000 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد، از عسل برای درمان زخم‌ها و سلامت انسان بهره می‌بردند. خواص عسل همچنین در طب سنتی چین برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته و بسیار مورد توجه آن‌ها بوده است.

حدود 1000 سال پیش در طب اسلامی نیز زکریای رازی خواص عسل را مهم‌ترین درمان برای بیماری‌ها دانسته بود. در یونان باستان استفاده روزانه از عسل را برای افزایش عمر مفید می‌دانستند.

در زبان فارسی به این ماده قندی سرشار از مواد مغذی و ویتامین، انگبین هم می‌گویند. ابن‌سینا هم در کتاب قانون خود نسخه‌های زیادی را که بر پایه عسل و موم بوده، تجویز کرده بود و به خواص این ماده برای درمان بسیاری از بیماری‌ها اشاره کرده بود.

باستان‌شناسان با کشفیاتی که انجام داده‌اند بر این عقیده هستند که در زمان‌های بسیار قدیم قبایل اولیه به جمع‌آوری عسل مشغول بوده‌اند. عده‌ای از آن‌ها از وسایل دودزا برای برداشت عسل استفاده می‌کردند و برخی دیگر به صخره‌های تیز و مرتفع سنگی در دره‌ها می‌رفتند و عسل موردنیاز خود را می‌آوردند. قبایلی هم بودن که تنه توخالی درختان را بررسی و برای برداشت عسل آن‌ها را علامت‌گذاری می‌کردند.

خواص عسل طبیعی

فرایند تولید عسل طبیعی

فرایند تولید عسل طبیعی معمولی نبوده و این زنبورها همانند یک شیمی‌دان ماهر مشغول چیدن و درست کردن این ماده چسبنده و مغذی هستند. برای تولید 450 گرم عسل به گفته کارشناسان به 60 هزار زنبور که به دو میلیون گل سر می‌زنند تا شهد موردنیاز را جمع‌آوری کنند، نیاز خواهد بود. برای انجام چنین کاری به یک گروه و صرف زمان زیاد نیاز خواهید داشت.

یکی از نکاتی که در مورد ساختار بدن زنبور باید بدانید این است که زنبورعسل دارای دو معده بوده و شهد به‌دست‌آمده از گل‌ها را در یکی از آن‌ها ذخیره می‌کند. معده دیگر نیز غذا و گرده گل موردعلاقه‌‌اش را هضم می‌کند. معده اضافی شهد به‌دست‌آمده را با آنزیم‌ها مخلوط می‌کند و سپس این مخلوط را در دهان زنبور دیگر بالا می‌آورد. این کار شاید از نظر شما ناخوشایند باشد؛ اما در زنبورها این عمل به‌صورت غریزی انجام می‌شود و تا زمانی که بخشی از شهد هضم شود، ادامه پیدا خواهد کرد.

سپس در درون آن عسل ذخیره شده و برای باد دهی آن، زنبورها از بال‌های خود استفاده می‌کنند تا مایع غلیظ شود. بعد از آن مایعی دیگری از معده آن‌ها برای مهروموم کردن شهد ترشح می‌شود و شهد درون موم به حالت جامد تبدیل خواهد شد. در ادامه بیشتر در مورد خواص عسل صحبت خواهیم کرد.

انواع عسل طبیعی

عسل طبیعی انواع مختلفی دارد که بر اساس شهدی که زنبور تولید می‌کند، تقسیم‌بندی می‌شود. در این بخش به انواع عسل طبیعی اشاره خواهیم کرد.

عسل چند گیاه:

برای تولید عسل چهل گیاه، زنبور از شهد چندین گیاه استفاده می‌کند. این گیاهان شامل: شبدر، آویشن، اسطوخودوس، گل بنفشه، کلزا، گون، کتیرا، ختمی، گل گاوزبان، کاسنی و… هستند. خواص عسل چند گیاه بسیار بوده و از آن برای درمان برخی از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

عسل آویشن:

عسل آویشن طبیعی از گل‌های نعنایی و آویشن به دست می‌آید. گونه آویشن معمولی و آویشن وحشی در این دسته قرار می‌گیرد. رنگ عسل آویشن زرد کم‌رنگ بوده و بوی معطری هم دارد.

عسل گون:

بیشتر شهدی که از این عسل به دست می‌آید از گیاه گون است و در ایران محبوبیت خاصی دارد. عسل گون برای تقویت معده، کاهش درد مفاصل و بیماری‌های کلیوی بسیار مفید خواهد بود.

ویژگی‌های فیزیکی عسل

یکی از ویژگی‌های فیزیکی عسل، چسبندگی آن بوده که میزان این چسبندگی به مقدار آب موجود در آن بستگی خواهد داشت. طعم عسل هم منحصربه‌فرد است و هر عسلی طعم و مزه خاص خود را دارد. با توجه‌ به خواص موجود در شهد گل‌ها، عطر عسل هم متفاوت خواهد بود. الکل‌ها بیشترین تأثیر را روی عطر عسل دارند.

یکی دیگر از ویژگی‌های فیزیکی عسل، غلظت آن است. رقیق و یا غلیظ بودن عسل نیز به عواملی مانند میزان آب و درجه حرارت محیط بستگی دارد. در زمستان عسل بیشتر کش می‌آید و در تابستان کمتر که این حالات به خاطر میزان دمایی است که به عسل وارد می‌شود. این شرایط هم روی خواص عسل تأثیر منفی نخواهد گذاشت.

درصد رطوبت هم به عوامل مختلفی که در فرایند تولید عسل ایجاد می‌شود، بستگی دارد. رطوبت اصلی شهد و شرایط آب‌وهوایی در هنگام برداشت عسل از کندو می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. یکی از مهم‌ترین خصوصیات عسل، میزان رطوبت آن بوده که کیفیت و شکرک زدن عسل را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

کشش سطحی عسل نیز از ویژگی‌های فیزیکی آن است و برای جذب رطوبت عالی بوده و منطقه‌ای که عسل از آنجا برداشت می‌شود روی این کشش سطحی تأثیر می‌گذارد. رنگ عسل هم از دیگر خصوصیاتی است که طیف زیادی از رنگ‌ها را در برمی‌گیرد و از زرد روشن تا تیره و سیاه ادامه دارد. این رنگ با توجه ‌به محیط، نوع تغذیه زنبور، محل نگهداری و تاریخ تولید آن تغییر می‌کند. شفافیت و روشنی عسل نیز به مقدار ذرات معلق گرده گیاه وابسته است.

علت شکرک زدن عسل +خواص عسل خالص

آیا عسل طبیعی شکرک می‌زند؟

یکی از ویژگی‌های دیگر عسل طبیعی، شکرک زدن آن است و روی قیمت گذاری عسل تأثیری نخواهد داشت. عسل در آب‌وهوای معتدل و در دمای معمولی انبار بلوری می‌شود. شاید بسیاری بر این باور هستند که عسلی که شکرک زده قابل‌استفاده نیست؛ اما باید بگوییم این باور کاملاً اشتباه بوده و این بلوری شدن و شکرک به علت تشکیل بلورهای گلوکز مونو هیدروژنه است.

شکل این شکرک‌ها نیز با توجه ‌به کیفیت و شرایط نگهداری آن متفاوت خواهد بود. هرچقدر مقدار آب در عسل کمتر و مقدار گلوکز در آن بیشتر باشد، عمل شکرک زدن در عسل طبیعی سریع‌تر صورت می‌گیرد. این حالت هم روی خواص عسل تأثیرگذار نخواهد بود.

خواص عسل طبیعی برای سلامتی

عسل با ترکیبات گیاهی مفیدی که دارد، برای سلامتی بدن بسیار مؤثر است. خواص عسل طبیعی برای سلامتی بسیار زیاد بوده که در این بخش می‌خواهیم به برخی از این خواص به‌صورت مختصر و مفید اشاره کنیم.

عسل برای درمان سرفه و سرماخوردگی:

در تحقیقاتی که صورت گرفته عسل برای درمان سرفه مفید باشد. مطالعه‌ای هم که روی کودکان انجام شده، نشان داده که خوردن عسل سرفه شبانه کودکان را کاهش می‌دهد. دکسترومتورفان یکی از ترکیبات مؤثر در شربت سرفه بوده که عسل به همان اندازه مفید است. یکی از عارضه‌های خطرناک مصرف عسل با بوتولیسم که نوعی مسمومیت غذایی است، وجود دارد و باید قبل از دادن آن به کودک با پزشک مشورت کنید.

کودکانی که در برنامه غذایی آن‌ها عسل وجود داشته باشد در هنگام سرماخوردگی کمتر دچار سرفه‌های شدید می‌شوند. خواص عسل با رنگ تیره برای درمان سرفه بیشتر است و این نوع عسل دارای آنتی‌اکسیدان زیادی هستند. مخلوط آبگرم و عسل روی سرماخوردگی می‌تواند مؤثر باشد.

خواص عسل برای تقویت حافظه:

با افزایش سن یکی از دغدغه‌های ما داشتن حافظه قوی است. در چنین وضعیتی داشتن تغذیه سالم و مصرف مواد غذایی که به تقویت حافظه کمک کند می‌تواند تأثیرگذار باشد. آنتی‌اکسیدان‌ها برای تغذیه سلول‌های مغزی بسیار شگفت‌انگیز عمل می‌کند. در عسل چندین آنتی‌اکسیدان وجود دارد که باعث تقویت حافظه خواهد شد.

با توجه ‌به تحقیقاتی انجام شده خوردن یک قاشق عسل در روز به قوی شدن حافظه در زنان پس از یائسگی کمک خواهد کرد. یکی دیگر از خواص عسل جذب کلسیم در مغز و حفظ حافظه است.

خواص ضد باکتریایی عسل:

یکی دیگر از خواص عسل ضد باکتری بودن آن است. این ماده با دو اثر ضد باکتری که اثر باکتریواستاتیک و اثر ضد باکتری بوده در مقابل بیماری‌ها مقاومت می‌کند. تحقیقاتی که بر روی استافیلوکوکوس با کواگولاز منفی انجام شده اثربخشی عسل را نشان داده است.

کمک به رفع آلرژی:

عسل به دلیل داشتن خواص ضدالتهابی به کاهش علائم آلرژی کمک می‌کند. مقدار کمی گرده گل در عسل وجود دارد که به‌عنوان یک واکسن عمل کرده و اگر دچار آبریزش بینی و خارش چشم شدید مصرف عسل می‌تواند مؤثر باشد. وقتی مقداری از این گرده گل وارد بدن شما شود، همانند یک آنتی‌بادی عمل خواهد کرد و حالت دفاعی در برابر آلرژی را خواهد داشت.

پس در چنین مواقعی سیستم ایمنی بدن شما به علائم آلرژیک حمله کرده و هم‌زمان ایمنی بدن را تقویت می‌کند. عسلی که در مناطق خودتان تولید شده و گرده به‌دست‌آمده از آن از گل‌های محلی بوده و با مصرف روزانه آن بدنتان ایمنی لازم خود را به دست می‌آورد. خواص عسل با داشتن گرده گل به رفع آلرژی بدن کمک خواهد کرد.

داشتن خواص تغذیه‌ای:

به خاطر سهولت جذب بهتر در عسل و مقاومت در برابر کوفتگی‌ها بخصوص در زمان فعالیت‌های فیزیکی مصرف روزانه آن توصیه می‌شود. پس همه افراد چه سالم و چه بیمار برای بهبود ضعف و جذب بهتر غذا در بدن خود باید از خواص عسل و مصرف آن غافل نشوند. همچنین خوردن عسل برای رشد نوزادان، درمان کم‌خونی، تثبیت مقدار کلسیم و بی‌اشتهایی مفید است.

خواص عسل برای تقویت انرژی بدن:

اگر جز افرادی هستید که پس از خوردن نهار در سرکار احساس خستگی می‌کنید و یا صبح زود به‌سختی از خواب بیدار می‌شوید. از عسل به عنوان یک تقویت‌کننده طبیعی استفاده کنید.

داشتن مقدار بالای کربوهیدرات در عسل یکی از منابع فوق‌العاده از انرژی قند فراوری نشده است. فروکتوز و گلوکز عسل به‌سرعت وارد جریان خون خواهد شد و انرژی موردنیاز بدن را تقویت می‌کند.

عسل را به همراه صبحانه خود میل نمایید تا انرژی موردنیاز خود را به دست آورید. با اضافه کردن یک قاشق چای‌خوری عسل به چایی خود می‌توانید به تقویت انرژی بدن کمک کرده و در طول روز تنها یک یا دو قاشق عسل مصرف کنید.

خواص عسل برای بهبود خواب:

افرادی که دچار کم‌خوابی و یا بی‌خوابی مفرط هستند، به‌جای اینکه به داروهای خواب‌آور پناه ببرند، بهتر است از داروهای طبیعی برای رفع این مشکل خود استفاده کنند. مصرف عسل در زمان بی‌خوابی بسیار تأثیرگذار خواهد بود. شیرینی که در عسل وجود دارد، باعث بالا رفتن انسولین خون شده و سروتونین آزاد می‌شود. بدن سروتونین را به ملاتونین ماده مؤثر برای خواب تبدیل می‌کند.

علاوه بر این سروتونین و آمینواسیدهای موجود در عسل باعث تولید تریپتوفان خواهد شد و وقتی این ماده به مغز می‌رسد به سروتونین و در نهایت به ملاتونین تبدیل شده و این مراحل به داشتن خوابی راحت در افراد کمک خواهد کرد.

عسل برای رفع تب‌خال:

خواص عسل برای رفع تبخال بر کسی پوشیده نیست. پس اگر تبخال دارید و نمی‌خواهید از داروهای شیمیایی استفاده کنید، فقط کافی است مقداری از عسل را روی محلی که تبخال زده بمالید تا به روند بهبود آن کمک کند. عسل باعث خارج شدن مایعات درون زخم شده و برای پاک‌سازی آن مفید است. به دلیل داشتن قند بالا در عسل رشد میکروارگانیسم‌ها به حداقل می‌رسد و آنزیم گلوکز اکسیداز باعث بهبود زخم می‌شود.

خواص عسل برای پوست:

فواید شگفت‌انگیزی که عسل برای پوست دارد برای کسی پوشیده نیست. استفاده روزانه از ماسک عسل به درمان آکنه و جوش کمک می‌کند. اگر روی صورت خود لکه‌های تیره دارید با مصرف مرتب و زدن ماسک از فواید عسل برای پوست خود و از بین‌ بردن این تیرگی‌ها استفاده کنید.

داشتن جوش صورت بسیاری از نوجوانان و جوانان را آزار می‌دهد. برای دور شدن از استرس‌های این جوش‌ها از عسل برای پاک کردن منافذ صورت خود استفاده کرده و یک‌لایه نازک از آن را به مدت 30 دقیقه روی پوست صورت خود قرار دهید. اگر به طور مرتب این کار را انجام دهید بعد از مدتی تغییرات شگفت‌آوری را روی صورت خود احساس خواهید کرد.

عسل با رطوبت‌رسانی به پوست از چین‌وچروک هم جلوگیری می‌کند و قسمت‌های خشک و تحریک شده پوست را التیام می‌بخشد. برای لب‌های ترک‌خورده نیز می‌توانید از ماسک عسل استفاده کنید.

خواص عسل طبیعی برای درمان بیماری‌ها

هرچقدر راجع به فایده عسل صحبت کرده باشیم باز هم بعضی از مواردی که به آن اشاره نکرده باشیم، باقی خواهند ماند. در این بخش می‌خواهیم به فواید عسل طبیعی برای درمان بیماری‌ها اشاره کنیم.

خاصیت عسل برای درمان بیماری قلبی:

عسل با داشتن مواد مقوی و آنتی‌اکسیدان‌ ارزش غذایی زیادی داشته و به‌عنوان یک متخصص قلب و عروق عمل می‌کند. پس با جا دادن عسل طبیعی در برنامه روزانه خود دیگر نگران بیماری‌های قلبی نباشید. عسل باعث منظم شدن ضربان قلب و کنترل کلسترول بد خون می‌شود. همچنین از گرفتگی رگ‌ها نیز جلوگیری خواهد کرد. پس با خوردن عسل از حمله‌های قلبی درامان باشید.

فواید عسل برای تنظیم فشارخون:

یکی از بیماری‌هایی که افرادی مسن را بیشتر درگیر می‌کند، داشتن فشارخون بالا است. این بیماری می‌تواند خطرات جدی را به دنبال داشته باشد. داشتن فشار پایین هم خطرناک خواهد بود. پس برای اینکه از فشارخون در امان باشید از خاصیت عسل غافل نشوید. اگر خوردن عسل را در برنامه روزانه خود قرار دهید، مطمئناً از نتیجه آن روی فشارخون خود شگفت‌زده خواهید شد.

درمان تب با عسل

یکی از خواص عسل درمان تب است، با مصرف عسل می توان اقدام به کاهش تب کرد و به صورت خانگی این بیماری را درمان کرد،

درمان تب با عسل یکی از روش های خانگی و راحت است که از تشنج ناشی از افزایش دمای بدن پیشگیری می‌کند. معمولاً زمانی که به سرما می خورید؛برای کنترل تب خود به داروهای ضدویروسی و آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می شود.

عسل برای بیماری پوستی:

ذراتی که در عسل وجود دارد به‌راحتی زخم‌های باز را به هم جوش می‌دهد. اگر دچار سوختگی شده‌اید، با گذاشتن عسل بلافاصله روی آن می‌توانید به روند بهبود سریع‌تر آن کمک کنید. اثرات فوق‌العاده عسل روی زخم شما را شگفت‌زده می‌کند. البته برای این کار حتماً از طبیعی بودن عسل اطمینان حاصل کرده و از نمونه‌های تقلبی دوری کنید.

خواص عسل با زعفران

ترکیب عسل با زعفران یکی از قوی ترین ترکیب های درمانی است، با ترکیب عسل و زعفران می توان بیماری های پوستی، سرطان، کبد و… را درمان کرد ما در اسرین کالا به صورت تخصصی در مورد زعفران و عسل  به تفصیل صحبت کرده ایم که می توانید مطالعه کنید.

خواص عسل برای درمان دیابت:

شاید خیلی از افراد بر این باور هستند که چون عسل قند دارد و شیرین است، پس برای درمان بیماری دیابت مفید نیست. اگر عسل طبیعی مصرف کنید به این مهم پی خواهید برد که عسل با طعم‌های مختلف اصلاً شیرین نبوده و نه‌تنها برای بیماری قند مضر نخواهد بود؛ بلکه به مصرف آن به درمان این بیماری کمک می‌کند. پس برای درمان دیابت از خوردن و خواص عسل غافل نشوید. تحقیقات نشان می دهد عسل در درمان دیابت مفید است.

بسیاری از پزشکان به بیماران دیابتی توصیه می‌کنند که وزن و چربی خون خود را کم کنند. دیابتی‌ها با مصرف عسل به‌راحتی می‌توانند این کار را انجام دهند. از عسل در ترکیبات بسیاری از داروهای دیابت استفاده می‌شود.

شکست سرطان با فواید عسل:

افرادی که به سرطان مبتلا می‌شوند، در بعضی از قسمت‌های بدن آن‌ها التهاب زیاد است. فعالیت‌های سلول‌های سرطانی باعث ایجاد درد شدید در بدن و اثرات زیان‌باری خواهد شد. با مصرف عسل این التهاب‌ها از بین خواهد رفت و روند درمان سرطان سریع‌تر پیش می‌رود. با فواید عسل افرادی که به سرطان مبتلا هستند، راحت‌تر می‌توانند به جنگ با این بیماری بروند.

عسل بر روی قسمت‌های مختلف بدن تأثیر گذاشته و سیستم ایمنی را قوی‌تر می‌کند و از ساخت سلول‌های سرطانی جدید جلوگیری خواهد کرد. استفاده از عسل طبیعی به این افراد توصیه می‌شود و پیشنهاد می‌کنیم که حتماً آن را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

درمان بیماری‌های معده با خواص عسل:

استرس و داشتن اضطراب این روزها باعث شده که بیشتر ما سیستم گوارش ضعیفی داشته باشیم. زخم معده یا رفلاکس و معده ضعیف بیماری‌های بسیار رایجی هستند. یک سری آنتی‌اکسیدان در عسل وجود دارد که روی بهبود این دردها تأثیر مثبتی دارد. رادیکال‌های آزاد باعث ایجاد این بیماری‌های می‌شوند و به جان سلول‌های سطحی گوارش می‌افتند و همین باعث زخم معده می‌شود.تحقیقات نشان داده عسل در درمان معده مفید است.

خواص عسل برای درمان معده باعث می شود تا این رادیکال‌های آزاد دفع شده و از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کند. برای بیشتر شدن خاصیت عسل می‌توانید آن را با چایی مخلوط کرده و روزانه آن را نوش جان کنید.

تقویت قوای جنسی با عسل طبیعی

عسل و تقویت قوای جنسی

یکی از بهترین و قوی ترین روش های مقابله با مشکلات جنسی استفاده از عسل طبیعی است، از جمله خواص عسل طبیعی برای مردان می توان به تقویت قوای جنسی و مقابله با زودانزالی اشاره کرد.

ترکیب عسل و سیاه دانه، عسل و دارچین، عسل و گرده گل از جملع ترکیباتی است که به تقویت قوای جنسی کمک می کند، ما در اسرین کالا در مورد عسل و تقویت قوای جنسی به تفصیل نوشتیم و بهترین معجون ها را معرفی کردیم.

خواص عسل برای لب

خواص عسل برای لب بسیار  است و اهمیت زیادی در زیبایی لب‌ و افزایش حجم لب از خود به جا می گذارد. عسل طبیعی به دلیل وجود مواد مغذی زیادی که دارد، انگبین یا همان عسل خالص خواص بی‌شماری برای بدن انسان از جمله لب‌ها دارد. لب جزء یکی از حساس‌ترین عضوهای بدن بشمار می‌رود که پوست بسیار حساسی دارد و به زیبایی صورت کمک می کند.

نحوه مصرف عسل

یکی از مهم‌ترین کاربردهای خواص عسل طبیعی استفاده از آن به‌صورت خوراکی است. بیشتر افراد بر این باور هستند که عسل را باید با معده خالی مصرف کرد و یا آن را با نان خورد. یکی از بهترین روش‌ها برای اینکه خاصیت عسل را چند برابر کند، استفاده از شربت عسل خواهد بود. برخی هم اعتقاد دارند که آب جوش خاصیت عسل را از بین می‌برد؛ در نتیجه بهتر است که شربت عسل را با آب جوشیده ولرم درست کنید.

میزان مصرف روزانه عسل برای هر فردی با توجه ‌به رژیم غذایی که دارد، متفاوت خواهد بود. مثلاً برخی از افراد به شیرینی زیاد علاقه‌ای ندارند، به همین خاطر مصرف عسل آن‌ها در طول روز با فردی که به شیرینی علاقه دارد، فرق خواهد داشت.

برای جذب ویتامین‌ها و خاصیت‌های عسل بهتر است آن را در زمان‌های خاصی مصرف کنید. نحوه مصرف عسل به‌صورت جذب دهانی به این شکل خواهد بود که یک قاشق غذاخوری عسل را روی زبان خود گذاشته و اجازه دهید با بزاق دهانتان آب شود. مصرف آن نیز به همراه شیر، سیاه دانه، لیمو، آب، گل محمدی و سرکه می‌تواند برای بدن بسیار مفید باشد.

نحوه نگهداری عسل طبیعی

نحوه نگهداری عسل طبیعی بدین گونه است که باید آن را خارج از یخچال نگهداری کنید؛ چراکه عسل در داخل یخچال بعد از مدتی شکرک می‌بندد. ازآنجایی‌که عسل بسیار سریع رطوبت را به خود جذب می‌کند، حتماً باید آن را داخل ظروف دربسته محکم قرار دهید. عسل بوهای خارجی اطراف خود را در کمترین زمان ممکن جذب خواهد کرد. پس حتماً عسل را از مواد دارای بو دور نگه دارید.

استانداردهای بین‌المللی عسل

عسل یک ماده شیرین و چسبناک بوده که از شهد گل‌ها تولید می‌شود. تولیدکنندگان این ماده بسیار مفید و پرخاصیت برای اینکه در بازار جهانی حضور داشته باشند، به استانداردهای بین‌المللی نیاز دارند. این استانداردها هم بر اساس آزمایش‌ها روزانه که در آزمایشگاه‌ها بر روی عسل انجام می‌شود، به دست می‌آید و در هر کشوری متفاوت است.

خواص عسل طبیعی در ایران با توجه ‌به استانداردهایی که وجود دارد می‌تواند درجات بالایی را به خود اختصاص دهد؛ چراکه به سموم و داروها آلوده نیست و آن را با شربت حاصل از تغذیه دستی مخلوط نمی‌کنند. طبق تحقیقات سازمان غذا و دارو آمریکا، کیفیت عسل بر اساس ویژگی‌های دیدن، چشیدن، طعم، مواد شیمیایی تشکیل‌دهنده و میزان آلودگی شیمیایی آن تقسیم‌بندی می‌شود.

مضرات مصرف عسل

عسل به دلیل فواید زیادی که دارد برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ اما استفاده از عسل خام، تصفیه نشده و گرم به خاطر رعایت نکردن مسائل بهداشتی مضر خواهد بود. عسل خام اگر از یک جای مطمئن تهیه شود، می‌تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد.

یکی از خطرات استفاده از عسل، مسمومیت غذایی بوده و در برخی موارد با میکروب‌های گیاهی و زنبورها آلوده می‌شود. در چنین مواقعی باید از زنبورداران مطمئن آن را خریداری کنید. عسل خام منبع اسپورهای کلستریدیوم بوتولینوم است که باعث بوتولیسم در نوزادان می‌شود؛ به همین خاطر نباید به نوزاد زیر دو سال عسل بدهید.

خواص عسل طبیعی برای زنان

یکی از مهم‌ترین خواص عسل برای زنان در زمان بارداری است. در زمان بارداری اگر از عسل استفاده کنید، سیستم ایمنی بدن خود را افزایش خواهید داد و از بروز بیماری‌ها در این دوران جلوگیری خواهید کرد. خاصیت آنتی‌اکسیدانی عسل باعث کم شدن استرس و داشتن خواب بهتر در زمان بارداری می‌شود.

از دیگر خاصیت‌های عسل برای زنان، تقویت‌کننده و پاک‌کننده پوست و مو است. استفاده از انواع ماسک‌هایی که با عسل درست می‌شوند، تأثیر بسزایی روی پوست و موی شما خواهد گذاشت. از دیگر فواید عسل برای زنان، دارا بودن مقداری گرده گل در عسل بوده که مانند یک ضد آلرژی عمل می‌کند. پس در هنگام شروع آلرژی‌های فصلی می‌توانید هر روز با مصرف عسل آنتی‌بادی بدن خود را بالا ببرید تا مثل یک واکسن در برابر آلرژی عمل کند.

با مصرف عسل می‌توانید عفونت‌های واژینال که در زنان بسیار رایج است را درمان کنید. همچنین مصرف روزانه این ماده بسیار مغذی باعث کاهش دردهای قاعدگی هم خواهد شد. با خوردن روزانه دو یا سه لیوان عسل از عفونت مجاری ادراری جلوگیری خواهید کرد.

خواص عسل برای کودکان

این روزها از عسل در برنامه غذایی کودکان استفاده می‌شود. خواص عسل برای رشد و تقویت ایمنی بدن آن‌ها بسیار مفید است. عسل به‌عنوان یکی از غذاهای سالم در درمان بیماری‌های سرماخوردگی و آنفولانزا در کودکان مؤثر بوده و با وجود پروتئین و کربوهیدراتی که در عسل وجود دارد، انرژی موردنیاز بدن کودک تأمین خواهد شد.

پس در برنامه صبحانه کودکان خود حتماً عسل را قرار دهید و یا به‌عنوان یک میان وعده مقوی از آن استفاده کنید. کودکانی که از مواد مغذی و مقوی استفاده می‌کنند، ازنظر جسمانی نسبت به سایر همسالان خود سالم‌تر هستند. تقویت هوش و حافظه از دیگر خواص عسل برای کودکان است. یکی از دغدغه‌های مادران، سالم بودن پوست و موی کودکانشان خواهد بود. به همین خاطر آن‌ها برای رفع لکه‌های پوستی، خشکی و درمان زخم از ماسک عسل استفاده می‌کنند.

از دیگر فواید عسل برای کودکان ساخت عضلات و ماهیچه‌های قوی است. برای رسیدن به این خواسته روزانه یک الی دو قاشق عسل را به هر نحوی که شده به فرزند خود بدهید. وجود املاح معدنی و آلی یکی از نیازهای اساسی بدن بوده و عسل به تنهای می‌تواند بسیاری از مواد را تأمین کند.

خواص عسل و کشک

عسل و کشک  دو ماده غذایی سرشار از کلسیم، ویتامین و پروتئین هستند تحقیقات نشان داده فواید کشک و عسل در زمینه زیبایی و سلامت پوست و درمان بیماری‌ها بیشمار است.

همان‌طور که گفتیم کشک حاوی مقادیر زیادی کلسیم بوده و به پیشگیری و کاهش ابتلا به پوکی ‌استخوان جلوگیری می‌کند. این هم یکی از خواص عسل بود که در بالا به آن اشاره کردیم.

کشک کم‌نمک برای زنان باردار بسیار مفید خواهد بود. پس برای حفظ سلامت جنین خود حتماً در رژیم غذایی خود مصرف کشک را قرار دهید. کشک همچنین سوزش معده در دوران بارداری را کاهش می‌دهد.

خواص عسل و زعفران

یکی از نوشیدنی‌ها خوش طعم و پرخاصیت، عسل و زعفران بوده که سرشار از مواد مغذی است. زعفران نیز مانند عسل برای بدن بسیار مفید است. عطر بسیار مطبوعی که در زعفران وجود دارد با قرار گرفتن در کنار عسل ترکیبی بسیار خوشمزه و سالم را تشکیل می‌دهند.

این ترکیب برای تقویت بینایی و سلول‌های چشمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طی تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده خواص عسل و زعفران ضدسرطانی بوده؛ چراکه دارای آنتی‌اکسیدان‌های زیادی برای مقابله با این سلول‌ها است. یکی از مهم‌ترین خاصیت‌های این ترکیب شگفت‌انگیز تسکین‌دهنده درد خواهد بود.

خواص عسل ناشتا

خواص عسل ناشتا برای سلامت عمومی بدن بسیار مفید خواهد بود. عسل به صورت‌های مختلفی مصرف می‌شود که بهتر است از نوع طبیعی و خالص آن استفاده کنید. همان‌طور که قبلاً هم گفتیم عسل سرشار از ویتامین، پتاسیم و کلسیم بوده که برای درمان سرفه و مشکلات قلبی و گوارشی مفید است.

بسیاری از افراد از خواص خوردن عسل ناشتا شاید بی‌اطلاع باشند. خوردن عسل در ناشتا به هیدراته کردن بدن شما کمک می‌کند و باعث می‌شود روز خود را با انرژی زیاد شروع کنید. فواید عسل ناشتا باورنکردنی بوده که از نظر علمی نیز ثابت شده است. آنتی‌اکسیدان موجود در عسل از بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند.

جمع‌بندی

با تمام خاصیت‌هایی که عسل دارد و در این مقاله به بسیاری از آن‌ها اشاره کردیم، مصرف بیش از حد این ماده مضراتی هم داشته که به آن‌ها نیز پرداختیم. پس همیشه سعی کنید عسل طبیعی و خالص را از زنبورداران مطمئن تهیه کرده و با مصرف درست از خواص عسل برای سلامتی بدن خود بهره ببرید.

دسته‌بندی سلامت
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت
mega888